شمخانی : خروج آمریکا فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های نظامی افغانستان است

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 51595

 علی شمخانی، نماینده آیت الله خامنه ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر یک هیئت بلند پایه، به افغانستان آمده بود، دیروز بعد از ظهر با رییس جمهور غنی، دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار تقویت و گسترش روابط همه جانبه با کشور‌های همسایه را در ردیف اصول ثابت و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی عنوان و اظهار کرد: پیوند‌های عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای را برای توسعه مناسبات مبتنی بر تامین منافع مشترک پیش روی دو کشور قرار داده است.

دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌داند بر لزوم تسریع در نهایی سازی و امضاء سند جامع روابط دو کشور تاکید کرد.

شمخانی با تاکید بر ضرورت تلاش مستمر دو کشور در برقراری کامل امنیت در مرز‌های مشترک برای مقابله با تحرکات اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی گفت: دشمنان امنیت و آرامش منطقه در اقدامی سازمان یافته به دنبال ناامن‌سازی مرز‌های مشترک به منظور انتقال عناصر شکست خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند تا بار دیگر آتش جنگ و خون ریزی و نا امنی را در منطقه شعله‌ور کنند.

وی هوشیاری و آمادگی کشور‌های منطقه برای مقابله با تهدیدات جدید تروریسم تکفیری را اجتناب ناپذیر و حیاتی دانست و تصریح کرد: هرگونه غفلت و بی توجهی به این تهدیدات می‌تواند حوداث تلخ و دهشت باری، مشابه آنچه که در عراق و سوریه رخ داد را تکرار کند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی کشورش برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی با کشور دوست و برادر افغانستان بر نقش تعاملات تجاری مرزی و تاثیرات مثبت آن بر حفظ امنیت مرز‌ها و مقابله با قاچاق تاکید کرد.

شمخانی خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکاء به ظرفیت‌های داخلی و درون منطقه‌ای ذکر کرد و افزود: ملت‌های منطقه برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته لحظه شماری می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت افزایش گفتگو و تعامل سازنده میان گروه‌های مختلف در افعانستان و اجتناب از اقدامات خشن و مخل امنیت اظهار داشت: اقدامات پنهانی و مخرب برخی کشور‌های فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا کمکی به ایجاد صلح پایدار در افغانستان نخواهد کرد و پیچیدگی‌های شکل گیری فرایند‌های مبتنی بر صلح سازی را افزایش می‌دهد.

رییس جمهور غنی نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به آیت الله خامنه ای و رییس جمهوری از تلاش بیست ساله شمخانی در تنش‌زدایی و ایجاد همگرایی میان کشور‌های منطقه قدردانی کرد.

غنی، ضرورت ایجاد سازوکار‌های مشترک و فعال میان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: امنیت پایدار در مرز‌های مشترک اصلی‌ترین اولویت دولت افعانستان است.

وی رویکرد افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از سیاستی راهبردی و در چارچوب تداوم و ارتقاء مناسبات در افقی بلند مدت عنوان کرد و افزود: فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله بویژه در حوزه ترانزیت کالا، تجارت و مبادلات مرزی را تضمین کننده شکل گیری مناسبات پایدار و مبتنی بر منافع بلند مدت دو کشور است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟