شماری از نظامیان سابق آمریکایی به اختلاس در افغانستان محکوم شدند

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 67875

3 نفر از نیروهای ویژه سابق آمریکایی به اختلاس منابع مالی حین اعزام و حضور در افغانستان محکوم شدند.

گزارش ارائه شده به کنگره آمریکا نشان می‌دهد که نظامی دیگری نیز در تاریخ دیگری جدا از این نظامیان به اختلاس محکوم شده و نظامی پنجم اما با اتهامات وارده مخالفت می‌کند.

سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در این گزارش به کنگره اعلام کرد که نظامیان مذکور در 11 ژوئن در دادگاهی در کارولینای شمالی به جرم اختلاس هنگام اعزام به افغانستان و هر 3 نظامی به سه سال عفو مشروط و پرداخت جریمه 40 هزار دلار و بازگرداندن 40 هزار دلار دیگر محکوم شدند.

براساس اسناد دادگاه این 5 نظامی بین جولای سال 2009 تا ژانویه 2010 میلادی در افغانستان حضور داشتند و منابع مالی اختلاس شده متعلق به پروژه‌های بشردوستانه برای ایجاد زیرساخت‌ها برای مردم افغانستان از جمله ایجاد جاده، مدرسه و درمانگاه بود.

به گزارش «استارز اند استرایپس»، این نظامیان مبالغ اختلاس شده را در دفتر مالی پایگاه بگرام به افغانی تبدیل کرده، افغانی را به پایگاه عملیاتی در نزدیکی جلال‌آباد انتقال داده و سپس با صرف کردن افغانی به دلار پول‌ها را به حساب‌هایی در آمریکا انتقال می‌دادند.

برخی کارشناسان افغان بر این باورند که آمریکا و کشورهای غربی به صورت برنامه‌ریزی شده به رشد فساد در افغانستان کمک کردند تا از استقرار دولت قوی در افغانستان جلوگیری کنند.

این در حالی است که دولت افغانستان نمی‌تواند اتباع خارجی و موسسات غربی آلوده به فساد اداری در این کشور را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟