شمارش معکوس برای مذاکره مستقیم با طالبان مسلح

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 12489

وزارت خارجه امیدوار است که مذاکرات مستقیم صلح با طالبان مسلح در جریان هفته نخست ماه جاری میلادی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رادیو آزادی، با آنکه طالبان مسلح تا کنون در مورد اشتراک شان در مذاکرات رو در رو با حکومت آن هم در اوایل ماه مارچ چیزی نگفته اند اما حکومت برای آغاز این گفتگو ها در زمان معین آن امیدوار است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که در مرحله چهارم نشست چهار جانبه تصمیم گرفته شد تا در هفته نخست ماه مارچ حکومت افغانستان با طالبان مسلح گفتگوهای رو در رو را آغاز کند.

وی گفت: «ما انتظار داریم که دور اول گفتگو های مستقیم در هفته اول ماه مارچ در اسلام آباد برگزار شود گروه هماهنگی چهار جانبه از تمامی نشست های شان جزئیات بیشتر دارند و روی آن کار می کنند.»

حکومت وحدت ملی برای اولین بار در ماه جولای سال 2015 میلادی در پاکستان با نماینده های طالبان مسلح بطور مستقیم گفتگوهای صلح را آغاز کرد اما پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین این گروه، این گفتگوها متوقف گردید.

پس از آن حکومت افغانستان در چوکات نشست چهار جانبه که در آن نماینده های افغانستان، پاکستان، امریکا و چین حضور دارند، یکبار دیگر تلاش ها برای مذکرات صلح با طالبان مسلح را آغاز کرد.

اما سوال اینجاست که آیا طالبان مسلح این بار حاضر به گفتگو در مورد صلح با حکومت افغانستان خواهد شد یا نه؟

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان در پاسخ به این سوال به رادیو آزادی چنین گفت: «این را باز هم رد می کنیم که طالبان طرف دار گفتگو های صلح نباشند فضای امیدواری که اکنون مساعد است و من متیقین هستم که آنان از فضای به وجود آمده استفاده کنند.»

این در حالیست که نماینده های طالبان مسلح در نشست غیر رسمی صلح که از سوی موسسه پگواش در 23م جنوری سال روان در قطر برگزار شد، شرایطی را مطرح کرده و گفتند که همه نیرو های بین المللی باید افغانستان را ترک کنند و تمامی زندانیان طالبان از بند رها شوند.

در این اواخر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح در پیامش که به رادیو آزادی فرستاده گفته که این گروه اکنون نیز روی شرایط شان که در قطر مطرح شده، تأکید دارند.

از سوی هم حکمت الله اعظمی محقق مرکز تحقیقات جنگ و صلح می گوید که صلح با تمامی گروه های مخالف مسلح در زمان اندک، دور از امکان خواهد بود.

وی افزود: «گروه های مختلف نمی خواهند که در یک زمان روی یک میز با نماینده های حکومت افغانستان بنشینند تلاش طالبان این است که مثلاً گروه های مختلف در زمان های مختلف با نماینده های حکومت بنشینند و خواست های شان را مطرح کنند.»

قبل از این شورای عالی صلح گفته است که حکومت حاضر است تا با تمامی گروه های مخالف مسلح گفتگو های صلح را آغاز کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟