شمارش معکوس برای توزیع شناسنامه های جدید

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 8248

قرار است روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی سه روز دیگر- در نود و ششمین سالروز استراد استقلال افغانستان – آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور نیوز، شورای وزیران به تازگی تصویب کرده است تا مرحله ی آزمایشی توزیع شناسنامه های الکترونیکی در کشور روز ۲۸ اسد آغاز شود.

بر اساس معلومات ریاست اجرایی در این مرحله که سه ماه را در بر خواهد گرفت، برای ۳۶۹ هزار نفر از شهروندان کابل شناسنامه ی الکترونیکی صادر خواهد شد.
به رغم آن که توزیع شناسنامه های الکترونیکی به دلایل نامعلومی بارها به تعویق افتاده؛ اما این بار ریاست اجرایی تاکید می کند که فیصله شورای وزیران در مورد توزیع آزمایشی شناسنامه های الکترونی برگشت ناپذیر است.

اما محمداشرف غنی رییس جمهور، توزیع شناسنامه های الکترونیکی را زمان گیر خوانده و گفته است که تاهنوز هم مشکلاتی در قانون ثبت احوال نفوس وجود دارد.

به گفته وی؛ از سوی دیگر، هیچ یک از اداره های مسوول نیز آمادگی برای توزیع این شناسنامه ها را ندارند.

ادارهی‌ توزیع شناسنامههای برقی از نزدیک به ۲ سال در انتظار دستور حکومت برای آغاز توزیع این شناسنامهها است؛ اما روند توزیع این شناسنامه‌ها به دلایل سیاسی در حالت سردرگمی به سرمی‌برد.

در ۲۵ سرطان سال ۱۳۹۲ ه. ش پس از جنجال های زیاد میان نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان که حتا منجر به درگیری فیزیکی میان آنان شد؛ قانون ثبت و احوال نفوس تصویب شد.

مجلس نمایندگان در همین سال مشخصات شناسنامه الکترونیکی کشور را نهایی کرد که موارد جنجال برانگیز این شناسنامه‌ها از جمله درج نام اقوام و دین افراد، منجر به بحث های طولانی در مجلس نمایندگان شد.

سرانجام مجلس تصویب کرد که نام اقوام افراد در این شناسنامه ها درج نشود و به جای آن، عکس چشم و انگشت‌ نگاری، در مرکز اطلاعات وزارت داخله ثبت شود،علاوه بر این ها، نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام پدربزرگ، محل سکونت فعلی، سکونت اصلی، تاریخ و محل تولد دارنده شناسنامه الکترونیک نیز درج ‌آن گردد.
مجلس تصویب کرد که این شناسنامه‌ها به دو زبان فارسی و پشتو چاپ شده و در پشت آن تمام مشخصات به زبان انگلیسی نوشته خواهد شد.

یکی از موارد جنجالی در مورد شناسنامه‌های جدید، اختلاف نظر در مورد درج نام اقوام مختلف شهروندان افغانستان بود. شماری تاکید داشتند که نام اقوام شهروندان در این شناسنامه ها تذکر داده شود و شماری هم تاکید می کردند که برای همه شهروندان تنها “افغان” استفاده شود.

اما بر اساس تصمیم مجلس نمایندگان، حالا هر دوی این گزینه ها حذف شده و تنها در شناسنامه‌ جدید، “جمهوری اسلامی افغانستان” نوشته خواهد شد و مشخصات افراد در مورد اقوام مشخص شان، در مرکز اطلاعات وزارت داخله ثبت خواهد شد.

با وجود آن که نزدیک به دو سال از نهایی شدن مشخصات شناسنامه های الکترونیکی می گذرد تا هنوز هم برخی از گروه ها و حلقات با راه اندازی گردهمایی و نشست های خبری خواهان درج کلمه ی “افغان” در این شناسنامه ها می باشند.

با وجود آن که انتظار می رفت پس از تصویب قانون ثبت و احوال نفوس و نهایی شدن مشخصات شناسنامه ی الکترونیکی، موانع برسر توزیع شناسنامه های جدید ورداشته شود اما دیده می شود که تاخیر در توزیع آن بیشتر جنبه ی سیاسی دارد تا مشکل حقوقی و تخنیکی.

از سویی دیگر؛ پس از تشکیل حکومت وحدت ملی و پایان تنش های انتخاباتی، هر دو تیم انتخاباتی توزیع شناسنامه های الکترونیکی را یگانه گزینه برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه خوانده و وعده آغاز آن را به زودترین وقت داده اند و حال باید دید که این وعده کی جنبه ی عملی پیدا می کند؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟