آموزش شستن مبل در منزل با روش های ساده و کاربردی

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75618

مبلمان منازل هم مانند سایر وسایل خانه دچار آلودگی می‌شوند. نوشیدنی‌هایی که ممکن است بر روی مبل بریزند، خرده‌های نان و گرد و غبار اطراف و…، با وجود همه اینها شستن مبل در منزل و تمیز کردن آن کار بسیار راحتی است. شما فقط به مقداری مواد شوینده برای این کار نیاز دارید.

شستن مبل در منزل

کارهای قبل از شستشو

ابتدا قسمت‌های وسیع مبل را با جارو برقی تمیز کنید. گرد و غبار روی مبل‌ها باید قبل از تمیز کاری پاک شوند. لوله‌های خرطومی جاروبرقی برای این کار مناسب هستند.

از لوله‌های بلند جارو برای تمیز کردن قسمت‌های داخلی مبل استفاده کنید. بالشتک‌های مبل را با جارو غبار روبی کنید. بعد از تمیز کردن آنها شروع به جارو کردن سطح مبل‌ها کنید.

از یک برس نرم که مخصوص تمیز کردن پارچه باشد استفاده کنید تا گرد و خاکی که به داخل پارچه مبل شما نفوذ کرده را از بین ببرید، بعد از آن دوباره روی سطح مبل را جارو بکشید. مراقب باشید برس به مبل شما آسیب نرساند.

برای تمیز کردن موها و پرز‌های روی سطح مبل از یک پرزگیر استفاده کنید. ممکن است جارو برقی نتواند موهای سطح مبل را به خوبی تمیز کند.

استفاده از محلول پاک کننده

شستن مبل در منزل فقط شامل تمیز کردن پارچه مبل نمی‌شود. بیشتر سرویس‌های مبلمان و صندلی‌ها از قسمت‌های چوبی و فلزی نیز تشکیل شده اند که در هنگام تمیز کردن نباید آن قسمت‌ها را از یاد ببریم.

محلول های پاک کننده‌ای که انتخاب می‌کنید با توجه به قسمت‌های فلزی و چوبی باید متفاوت باشند. مراقب باشید این محلول‌ بر روی پارچه مبل شما نریزد.

اگر نتوانستید از محلول خاص سطح مورد نظر خود استفاده کنید می‌توانید از مواد همه کاره برای تمامی سطوح استفاده کنید. اگر سطح مورد نظر شما برای تمیز کردن بزرگ باشد از یک حوله آغشته به محلول تمیز کننده استفاده کنید.

تثبیت کننده رنگ پارچه

سعی کنید در ابتدا رنگ و جنس پارچه مبل خود را تثبیت کنید. برای این کار می‌توانید از تثبیت کننده رنگ پارچه، قبل از شستشو استفاده کنید. این مواد باعث تثبیت رنگ و دوام پارچه شما می شود..

مراحل شستن مبل در منزل

شما می‌توانید برای شستن مبل خود یک محلول تهیه کنید. بدین ترتیب که یک ظرف نسبتا بزرگ بردارید و سه لیتر آب و سه پیمانه از ماده شوینده را داخل آن بریزید تا با هم مخلوط شوند و از این مخلوط شدن اطمینان حاصل کنید.

محلولی که تهیه شده است را بر روی یک قسمت کوچک مبل که دور از چشم باشد امتحان کنید. یک تکه پارچه کوچک را به محلول خود آغشته کرده با آن قسمت مورد نظر مبل را تمیز کنید. بعد از ده دقیقه محل مورد نظر را چک کنید.

این بار یک حوله کاغذی بردارید و روی قسمتی که محلول را امتحان کرده اید فشار دهید. اگر حوله رنگ پارچه را به خود نگیرد می‌توانید از خوب بودن محلول‌تان اطمینان حاصل کنید. یعنی می‌توانید تمام قسمت‌های مبل را با آن بشویید.

در غیر این صورت سعی کنید محلول خود را رقیق تر کنید و دوباره بر روی پارچه مبل امتحان کنید.

بعد از اینکه محلول مناسب را تهیه کردید بخار شوی که مرحله بعدی شستشو است را شروع کنید. در این مرحله بخار شوی خود را آماده کنید و مخزن آن را با محلول پایه آبی که تهیه کرده‌اید پر کنید.

سطح مبل خود را به شامپوی شستشو آغشته کرده بعد از آن از بخار شوی با محلول مورد نظر استفاده کنید و تمام سطح مبلمان خود را با آن بشویید. فراموش نکنید که تمام سطح مبل باید با شامپو آغشته شوند و بعد از آن از بخار شوی استفاده شود.

بعد از اینکه همه قسمت‌های مبلمان را با شامپو و محلولی که تهیه کرده‌اید شستشو دادید دوباره از بخار شوی استفاده کنید. این بار باید به عنوان یک مکنده از ان استفاده کنید. مکنده بخار شوی را فعال کرده و کف‌های روی مبل را تمیز کنید.

برخی از لکه های با یک بار شستشو ممکن است تمیز نشوند پس برای نتیجه بهتر می‌توانید این کار را تکرار کنید تا از تمیز شدن همه لکه های مبل اطمینان حاصل کنید.

اگر فکر می‌کنید تمام لکه های روی مبلمان‌تان از بین رفته است و از پس شستن مبل در منزل به خوبی بر آمده اید بگذارید تا مبل شما خشک شود.

نکته: مبل را برای خشک شدن هیچ گاه در هوای آزاد قرار ندهید، زیرا هنوز خیس است و ممکن است گرد و غبار هوا را به خود جذب کند.

شستن مبل در منزل با سرکه

روش‌های دیگری هم برای شستشوی مبل‌های شما در منزل وجود دارد که ما به یکی دیگر از آنها اشاره می‌کنیم.

شما می‌توانید برای شستن مبل در منزل از سرکه و آب اکسیژنه استفاده کنید. قبل از استفاده از این محلول باید این نکته را متذکر شویم که آب اکسیژنه ممکن است به پارچه‌های تیره رنگ آسیب بزند. پس سعی کنید برای شستشوی مبل‌های تیره از این روش استفاده نکنید. برای شستشوی چنین پارچه هایی فقط از سرکه استفاده کنید.

چهار قاشق غذا خوری آب اکسیژنه را پنجاه درصد سرکه که در آب رقیق شده است اضافه کنید. سعی کنید این محلول را در یک بطری اسپری ریخته و برای مخلوط شدن به خوبی تکان دهید.

مراحل قبل از شستشو که قبلا ذکر شد را قبل از شستن با سرکه نیز انجام دهید. بعد از آن محلولی که تهیه کرده اید را روی لکه های سطح مبل اسپری کنید.

مدتی صبر کنید تا محلول عمل کند، اما دقت کنید که سطح مورد نظر خشک نشود. با حوله کاغذی قسمت‌هایی که اسپری کرده اید را تمیز کنید و تا زمانی که لکه‌های مورد نظر از بین نرفته اند به این کار ادامه دهید.

شستن مبل چرم

برای اینکه سرویس مبلمان چرم منزل خود را تمیز کنید یک ماده پاک کننده رقیق چرم تهیه کنید و با آن سطح مبل خود را تمیز کنید.

تمیز کردن مبل چرم بسیار راحت تر از مبلمان پارچه‌ای است. اما هر چند وقت یکبار نیاز است تا این کار را برای مبلمان چرم خود استفاده کنید.

دقت کنید مواد شیمیایی که به صورت محلول‌های غلیط تهیه می‌شوند ممکن است به چرم مبل شما آسیب بزنند و باعث کمرنگ و یا کدر شدن رنگ آن شوند. پس سعی کنید فقط از محلول تمیز کردن مخصوص چرم استفاده کنید.