شرکت کنندگان نشست اسلام آباد از اعضای شورای کویته و دفتر سیاسی طالبان در قطر نبودند

  • انتشار: ۵ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 7538

خبرگزاری اطلس ـ «سید اسحاق گیلانی» از چهره‌های جهادی افغانستان اعلام کرد: شرکت کنندگانی که در اسلام‌آباد با نمایندگان دولت کابل در خصوص روند مذاکرات صلح افغانستان مذاکره کردند از اعضای شورای کویته و دفتر سیاسی طالبان در قطر نبودند.

وی افزود: زمانی‌ که مذاکرات میان طالبان و هیئت اعزامی کابل در پاکستان جریان داشت، دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که تنها این دفتر صلاحیت تمام گفت‌وگوها با دولت افغانستان و خارجی‌ها را دارد.

گیلانی افزود: «حاجی ظاهر» که به عنوان نماینده شبکه حقانی در مذاکرات اسلام آباد حضور داشت، در واقع یک تاجر است و هیچ تجربه‌ای در مسائل سیاسی و نظامی ندارد.

این چهره جهادی اذعان داشت: تنها یک نفر به نام «منصور» که برادرزاده «مولوی منصور» عضو شورای رهبری کویته در مذاکرات طالبان و نمایندگان دولت کابل در اسلام‌آباد شرکت کردند.

گیلانی تأکید کرد: حضور منصور، برادرزاده مولوی منصور که در مذاکرات صلح شرکت کرده بود بیانگر اختلافات میان گروه طالبان است.

وی خاطرنشان کرد: جمله‌‌ای که به صراحت از سوی «مولوی جلیل» در این گفت‌‌وگو تکرار شده، به رسمیت شناختن دولت امارات اسلامی طالبان بود.

گیلانی تصریح کرد: اگر وضعیت به این منوال پیش برود، برگزاری دور دوم در مذاکرات چین هم نتیجه‌ای نخواهد داشت، بنابراین بهتر است که «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص حضور چهره‌های اصلی در مذاکرات آینده صلح دقت بیشتری داشته باشد.

سید اسحاق گیلانی یکی از چهره‌های جهادی افغانستان در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه‌ افغانستان و یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت کابل در اسلام‌‎آباد گفته بود: هیئتی که از سوی طالبان در نشست اسلام‌آباد با نمایندگان دولت کابل مذاکره کردند، با اجازه شورای «کویته» مشارکت کرده بودند.

«محمد عاصم» نماینده رئیس‌اجرایی در هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان نیز در این باره اظهار داشت: هیئت مذاکره کننده با نمایندگان دولت کابل از سوی «شورای کویته» و جناح «حقانی» حضور داشتند.

همچنین گزارش‌های ضد و نقیضی از محل برگزاری دور دوم مذاکرات صلح مبنی بر برگزاری گفت‌وگوها در چین و پاکستان منتشر شده است.

با این حال «ملا محمد عمر» رهبر طالبان افغانستان نیز در پیام تبریک عید فطر، آغاز گفت‌وگوهای صلح طالبان و دولت کابل را به منزله پایان جنگ در این کشور ندانسته است.

ملا عمر در این پیام اذعان داشت: جهاد و مذاکرات سیاسی به منظور پایان اشغال افغانستان انجام می‌گیرد.

هیئت مذاکر کننده دولت کابل با طالبان را «دین محمد» مشاور رئیس جمهور و معاون شورای عالی صلح افغانستان، «حکمت خلیل کرزى» معاون سیاسى وزارت امور خارجه، «فیض الله ذکى» رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و عضو کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی، «محمد عاصم» نماینده رئیس‌اجرایی در هیئت مذاکره کننده، «محمد ناطقی» دیپلمات افغانستانی و نماینده معاون دوم رئیس‌اجرایی و «فرهادالله فرهاد» تشکیل می‌دادند.

گفته می‌شود «ملا جلیل»، «ملا رحمانى»، «ملا عباس» و «ملا عبدالرازق» به نمایندگی از سوی طالبان در مذاکره با دولت کابل حضور داشتند.

یادآور می‌شود که چندی پیش طالبان بر این نکته تأکید کردند که هرگونه مذاکره‌ پیرامون روند صلح افغانستان از طریق دفتر سیاسی قطر رسمیت خواهد داشت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟