شرط دولت پاکستان برای گفت‌وگو با طالبان پاکستانی: تی‌تی‌پی تسلیم شود

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 141403


رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع رسمی گزارش داده‌اند که دولت پاکستان به حکومت طالبان در افغانستان گفته است که تنها در صورتی با طالبان پاکستانی گفت‌وگو می‌کند که این گروه اسلحه را به زمین بگذارد و تسلیم شود.

به‌نوشته‌ی رسانه اکپسرس تریبون، طالبان افغانستان خواستار گفت‌وگوی طالبان پاکستانی با دولت پاکستان هستند؛ اما اسلام‌آباد در شرایط کنونی دیگر به‌دنبال گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستانی نیست.

یک منبع موثق گفته است: «ما دیگر به‌دنبال گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان نیستیم. تنها در صورت تسلیم‌شدن تحریک طالبان پاکستان و کنار گذاشتن اسلحه، امکان گفت‌وگو قابل بررسی است.»

منبع اضافه کرده است که پیشنهاد دولت پاکستان بدون ابهام است.

پاکستان پس از تسلط طالبان افغانستان در آگست ۲۰۲۱ با تحریک طالبان پاکستان وارد گفت‌وگو شد.

اکسپرس تریبون نوشته است که اسلام‌آباد با اکراه به این روند پیوست زیرا طالبان افغانستان آماده‌ی استفاده از زور علیه تحریک طالبان پاکستان نبودند.

مذاکرات با میانجی‌گری طالبان افغانستان در ابتدا پیشرفت کرد زیرا تحریک طالبان پاکستان با آتش‌بس در ازای آزادی برخی از جنگ‌جویان خود موافقت کرد.

در مطلب اکسپرس تریبون آمده است که پاکستان همچنین به صدها جنگ‌جوی تحریک طالبان پاکستانی به‌عنوان بخشی از اقدامات اعتمادسازی اجازه‌ی بازگشت داد؛ اما این اقدام به سرعت نتیجه‌ی معکوس داد، زیرا ستیزه‌جویان بازگشته از این فرصت برای سازماندهی مجدد و شروع حمله به نیروهای امنیتی پاکستان استفاده کردند.

با تغییر فرماندهی ارتش در نوامبر سال گذشته، پاکستان متوجه شد که سیاست دستیابی به توافق صلح یک اشتباه است.

این امر توسط رهبری نظامی و غیرنظامی پاکستان طی یک جلسه کمیته‌ی امنیت ملی تأیید شد که گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان و اجازه‌دادن به شبه‌نظامیان این گروه برای بازگشت، یک سیاست بی‌فکر است.

این رسانه‌ی پاکستانی نوشته است که دولت پاکستان از آن زمان دیگر به‌دنبال گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان نیست؛ در عوض، از طالبان افغانستان می‎‌خواهد تا با تهدید تحریک طالبان پاکستانی مقابله کنند.

با این حال، دولت موقت طالبان در کابل همچنان به احیای گفت‌وگو امیدوار است.

اکسپرس تریبون نوشته است با توجه به این‌که طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان در طول جنگ علیه ایالات متحده همکاری نزدیکی داشتند، کابل هرگز جلو تحریک طالبان پاکستان را نگرفته‌ است.

منبع دیگری خاطرنشان کرده است: «آنان پسرکاکاهای ایدئولوژیک هستند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟