شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اخبار مهم
  • شناسه مطلب: 85360

اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی عَلَى کَائِنَاتِ‏ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِی لِلتُّقَى وَ صُحْبَهِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّهَ عَیْنِ الْمَسَاکِین. ‏
ترجمه: خدایا! مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک‌کن و برشدنی‌های موردتقدیرت شکیبایم گردان و به پرهیز گاری وهم نشینی با نیکان توفیقم ده به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان.

پاداش خواندن دعا

ابن عباس از رسول اکرم: هرکه این دعا را بخواند خداوند به‌اندازه هر سنگ و چوبی، حسنه و درجه‌ای در بهشت به او عطا می‏کند.

واژگان:

دنس: مصدر دنِس، آلوده، ناپاک.
الاقذار: از قَذَر (به فتح ق، ذ) در لغت چرکین بودن و ضدّ نظافت‏ و نیز به معنی چرک آمده است و قَذِر (به فتح قاف و کسر ذال) به معنی چرکین و غیر نظیف است.
کائنات: از کون و کان به معنى بود، هست، واقع‌شده و غیر آن می‌آید. واژه «کَانَ‏» عبارت از زمان گذشته است و در بسیارى از توصیف‏ها درباره صفات خداوند خبر از معنى ازلیت می‏دهد مثل: «إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیماً حَکِیماً» – و صدها آیه دیگر که از ازلى بودن علم و حکمت و قدرت و رحمت و بخشش حق‌تعالی خبر می‏دهد.
الاقدار: از قدر، به معنى تقدیر و اندازه- گیرى و نیز به معنى اندازه است. تَقْدِیر: اندازه‏گیرى و تعیین، راغب گفته: تقدیر خدا بر دو وجه است یکى اعطاء قدرت بر اشیاء. دیگرى آنکه به اقتضاء حکمت اشیاء را بر مقدار مخصوص و وجه مخصوص قرار بدهد.
تقی: از وِقَایَه یعنی نگه‌داشتن چیزى است که زیان و ضرر مى‏رساند، تقوی: ‏ انسان نفس و جان خود را ازآنچه که بیمناک از آن است نگه دارد، این حقیقت معنى تقوا است سپس گاهى خود خوف و ترس‏ تَقْوَى‏ نامیده شده‏.
صحبت: در عرف به کسى اطلاق می‏شود که ملازمتش زیاد باشد.
الابرار: معناى اصلى کلمه خشکى است و چون خشکى توأم با وسعت است بدان سبب به نیکى وسیع برّ (به کسر اوّل) و به بسیار نیکى کننده برّ (به فتح اوّل) گفته‏اند. ابرار: یعنى نیکوکاران. برّ- از طرف خداى به بندگانش، زیادى ثواب و پاداش است و از جانب بندگان پرستش و طاعت، که این طاعت و پرستش خود دو گونه است: طاعت در عقیده و دیگر طاعت در اعمال و کارها.
وَ صَبـِّرْنى فیهِ عَلى کآئِناتِ الاَْقْـدارِوَ وَفِّقْنى فیهِ لِلتُّقى وَ صُحْبَهِ الاَْبْرارِ بِعَـوْنِکَ یا قُرَّهَ عَیْنِ الْمَساکینَ.

نکته‌ها

۱٫پرهیز از آلودگی‏ها شاخصه افراد باایمان.
در فراز اول دعای روز سیزدهم، مهم ترین خواسته دعا کننده، دوری از آلودگی است. «اللّـهُمَّ طَهِّرْنى فیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الاَْقْذارِ» ممکن است این آلودگی ظاهری باشد و ممکن است آلودگی باطنی و درونی باشد.
۲٫نظافت ظاهری مقدمه پاکی قلبی و درونی
۳٫مراتب گوناگون آلودگی‌ها و ناپاکی
۴٫گناه و معصیت مصداق بارز ناپاکی و آلودگی
۵٫اثر سوء گناه و معصیت بر ظاهر و باطن انسان
۶٫عبادت و اطاعت تنها راه پاک کردن نفس از رذایل اخلاقى
۷٫ارتباط نزدیک تقوا و مصاحبت ابرار و نیکان.
۸٫نیکان و پاکان در اوج قرب به خدادوستى با ابرار و نیکان بزرگ‌ترین موهبت الهی.

حجت‌الاسلام والمسلمین فصیحی غزنوی