شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

  • انتشار: ۷ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 84416

«اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ سَخَطَکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَهِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ».
ترجمه: خدایا! در این ماه مرا به خوشنودی‌ات نزدیک کن و از خشم و انتقامت برکنار دار و به قرائت آیاتت موفق کن، ای مهربان‌ترین مهربانان!

پاداش خواندن دعا

هرکسی این دعا را بخواند، خداوند در تمام عمرش به ازای هر قدمی که برمی‌دارد ثواب عبادت یک سال عنایت می‎کند، عبادتی که روزها روزه و شب‌های آن شب‌زنده‌داری نماید.
واژگان:
مَرْضَاتِ: رضایت از قومی. رضى‏: رضا و رضوان و مرضاه به معنى خوشنودى است مرضات مفرد است به معنى رضا.
�جَنِّبْ: فعل امر است از باب تجنیب دور نمودن، یعنی از من دور گردان.
السَّخَط والسُّخْط: خشم شدیدى که مقتضى عقوبت و بدفرجامی است‏؛ ضدّ رضا.
نقِمَاتِ: النَّقْمَهُ، نَقِمَات‏ و نَقِمٌ‏ مثل کَلِمهٍ و کلِمات و کَلِم‏، به معنای عقوبت و جزا است‏

نکته‏ ها

۱٫تقرب جستن به خداوند، نخستین گام بندگی و عبودیت.
اولین اقدام هر انسان باورمند و مؤمن در اعمال عبادی، تقرب جستن به خداوند است؛ زیرا اعمالی در پیشگاه حق‌تعالی ارزش خواهد داشت که با قصد قربت باشد؛ ازاین‌رو اولین خواسته انسان روزه‌دار در این روز از خداوند متعال این است که او را به رضایت و خشنودی خود نزدیک گرداند. چنانکه می‌خواند: «اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ…»

  1. رضایت پروردگار بنیادی‌ترین آرزوی روزه‌داران.
    انسان مؤمن در مسیر عبودیت و بندگی خود می‎کوشد تا موجبات رضایت و خوشنودی حق‌تعالی را فراهم نماید؛ زیرا برای یک فرد اهل ایمان، هیچ لذت و پاداشی بالاتر از رضای خداوند نیست؛ ازاین‌رو از خداوند یاری می‌طلبد و درخواست می‌کند که «اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ».
  2. دوری از خشم و عذاب الهی نهایت خواسته و هدف مؤمنان روزه‌دار.
    با توجه به فراز دوم دعا «وَجَنِّبْنِی فِیهِ سَخَطَکَ وَ نَقِمَاتِکَ» که روزه‌داران، دوری از خشم و عقوبت خداوند را خواستارند، می‌توان به این حقیقت رسید که هیچ عذابى دردناک‌تر از غضب و نارضایتی خداوند نیست؛ زیرا هرکس مغضوب خدا گردد، درهاى تباهى و گمراهی و عذاب به رویش گشوده خواهد شد.
  3. لزوم تلاش برای جلب رضایت خداوند و دوری از خشم و عذاب الهی.
    طاعت بندگان فراهم‌کننده رضایت و معصیت آنان موجب خشم الهی است؛ لذا عبارت «اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ سَخَطَکَ وَ نَقِمَاتِکَ»، بیانگر این واقعیت است که هرچند توفیق جلب رضایت و دوری از غضب الهی را باید از خودش درخواست کرد؛ اما تصمیم بر عبادت و بندگی و احتراز از گناه در اختیار آدمی است که باید در این مسیر با تمام توان و با استمداد از مدد الهی به خداوند نزدیک شد و رضاى او را کسب کرد.
  4. قرائت قرآن توفیقی از ناحیه پروردگار.
    آخرین فراز از دعای امروز درخواست توفیق برای قرائت آیات کتاب الله است «وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَهِ آیَاتِکَ» این عبارت نشان‌دهنده آن است که هیچ عملی را نمی‌توان بدون امداد الهی به سرانجام رساند؛ لذا در هر عملی به‌خصوص اعمال عبادی خود، بایستی از توفیق از خداوند مدد جست و با عنایت او هر کاری را آغاز کرد.
  5. قرائت آیات قرآن وسیله قرب الهی و نجات انسان از ضلالت و گمراهی
    درخواست توفیق قرائت آیات قرآنی در این ماه «وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَهِ آیَاتِکَ» بیانگر اهمیت توجه و خواندن کلام الهی است؛ زیرا آیه آیه قرآن الهام‌بخش و سوره سوره آن چشمه‌سار معرفت و آب حیات برای بشریت است. قرائت آن موجب قرب الهی و وسیله نجات از گمراهی و ضلالت است تعامل ما با قرآن نیز ممکن است موجب رضایت و یا خشم الهی گردد
    نتیجه‌گیری
    در دومین روز از ماه مبارک رمضان مؤمن روزه‌دار دست نیاز به درگاه قاضی الحاجات بلند نموده و خواسته‌های مهمی را مطرح می‏کند که هریک از این امور نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت انسان دارد و برای دست‌یابی به آن از خداوند استمداد می‏طلبد. خشنودى و رضاى خداوند بالاترین نعمت و بزرگ‌ترین پاداشی است که انسان روزه‌دار می‌تواند از خداوند دریافت نماید؛ همچنین دوری از خشم و عذاب الهی مهم‌ترین دغدغه هر انسان آگاه و دین‌دار است. قرآن نیز کتاب و برنامه زندگی و راهگشای مشکلات انسان در مسیر رسیدن به سعادت ابدی است که فقط در سایه قرائت و عمل به آن می‌توان به این مهم دست‌یافت؛ لذا از خداوند در این روز توفیق قرائت این کتاب حیات‌بخش درخواست می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فصیحی غزنوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟