شبه نظامیان وفادار به جنرال دوستم متهم به کشتار و بدرفتاری با غیر نظامیان شدند

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14446

دیده بان حقوق بشر، شبه نظامیان وفادار به جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری را به کشتار و بدرفتاری با غیر نظامیان در شمال کشور، متهم کرد و خواستار رسیدگی به قضایای این افراد شد.

دیده‌بان حقوق بشر امروز (یکشنبه) طی اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان خواسته است تا شبه‌نظامیانی که مرتکب کشتار و دیگر بدرفتاری‌ها با غیرنظامیان در اواخر ماه جون در ولایت فاریاب گردیده‌اند، پی‌گیری شوند.

در این گزارش آمده است که شبه‌نظامیان جنبش، وفادار به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان است و افراد او متهم به قتل صدها زندانی طالبان در ماه نوامبر ۲۰۰۱ نیز می‌باشند.

گفته شده است که رئیس جمهور غنی در رابطه به این حملات شبه‌نظامیان جنبش، دستور تحقیق داده و شماری از آنها به ظن دست داشتن در کشتار غیرنظامیان بازداشت نیز شده‌اند.

پاتریشیا گوسمن، پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان گفته است: «کشتارهای اخیر در ولایت فاریاب، تازه‌ترین موارد قصاوت‌گری‌های دیرینه‌ی نیروهای وابسته به دوستم است. این‌که هیچ وقتی این نیروها و شخص معاون اول رئیس جمهور، به خاطر اعمال‌شان پی‌گیری و حساب‌دهی نشده‌اند، امنیت شمال افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است».

در این گزارش از معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان نقل شده است که شبه‌نظامیان جنبش در عملیاتی که به تاریخ ۲۶ جون همراه با نیروهای افغان بر علیه طالبان در ولایت فاریاب انجام دادند، ۱۳ غیرنظامی را کشته و ۳۲ تن دیگر را زخمی‌ کرده‌اند.

این نیروهای شبه نظامی وفادار به جنرال دوستم، تا کنون چندین عملیات را برعلیه جنگجویان طالبان راه‌اندازی کرده‌اند.

گوسمن گفته است: شبه‌نظامیانی مانند جنبش، باید بسیار پیش منحل می‌شدند. اما به‌خاطر این که این نیروها پشتیبان‌های بسیار قدرتمندی دارند، به صورت مداوم به جنایات‌شان با دریافت معافیت، ادامه داده‌اند. رئیس جمهور غنی باید وعده‌اش را مبنی بر خلع سلاح چنین گروه‌های نظامی غیرقانونی، برآورده کرده و اطمینان بدهد که این‌ها دیگر هیچ نقشی را در نیروهای امنیتی افغانستان بازی نمی‌کنند.

جنرال دوستم در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب گردید و در اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که در حال فعال‌سازی نظامیان جنبش برای جلوگیری از پیش‌روی شورشیان طالبان در ولایات فاریاب و سرپل می‌باشد.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟