شبه جزیره چیست و چه کشورهایی شبه جزیره است؟

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78491

یکی از جمله هایی که در کتاب جغرافیای دوران مدرسه با آن مواجه بودیم، همین سوال بود، شبه جزیره چیست راحت ترین سوال کتاب جغرافیا! در ادامه با اطلس پلاس همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد شبه جزیره های بدانید!

شبه جزیره چیست؟

شبه جزیره در اصطلاح جغرافیایی به قسمت وسیعی از زمین گفته می شود که از یک طرف به خشکی وصل می باشد و از سه طرف دیگر، آب آن را محاصره کرده است.

اما صرف این که بدانیم شبه جزیره چیست و در معنای جغرافیایی و لغوی به چه چیزی اطلاق می شود، چیز زیادی از جاذبه ها و زیبایی های آن را در ذهن متبادر نمی کند.

شبه جزیره چیست

اطلاعات جغرافیایی گسترده در این زمینه می تواند ما را در شناخت بیشتر زیبایی های این طبیعت شگفت انگیز یاری کند.

تعداد شبه جزیره ها در برخی قاره ها کم و در برخی دیگر از قاره ها مانند اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به فراوانی دیده می شوند.

کشورهای واقع در شبه جزیره

از جمله کشورهای اروپایی که در شبه جزیره قرار دارند می توان به کشورهای نروژ، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و سوئد اشاره کرد.

هر چند قاره اروپا به خودی خود یک شبه جزیره وسیع است که از یک طرف به قاره آسیا محدود شده و از سه طرف دیگر در محاصره آب قرار دارد.

در قاره آسیا نیز مالایا، کره و شبه جزیره عربستان جزء این دسته از کشورها می باشند و در آمریکای شمالی نیز شبه جزیره های آلاسکا و فلوریدا قرار دارد.

شبه جزیره های خاورمیانه

اگر بخواهیم اطلاعات خود را در زمینه مفهوم و خصوصیات شبه جزیره بیشتر کنیم علاوه بر این که بدانیم معنای شبه جزیره چیست باید با انواع شبه جزیره و نام حداقل برخی از آنها آشنا شویم و در مورد هر کدام بیشتر بدانیم.

سوالی که در این قسمت ممکن است ذهن بعضی ها را به خود درگیر کند این است که نام بزرگترین شبه جزیره چیست و چه خصوصیاتی دارد. در جواب این سوال باید گفت که شبه جزیره عربستان واقع در جنوب غربی آسیا به عنوان بزرگترین شبه جزیره جهان با وسعت۳۲۰۰۰۰۰ کیلومتر شناخته شده است.

از دیگر شبه جزیره های خاور میانه می توان جزیره سینا در مصر را نام برد. این شبه جزیره به شکل مثلثی است که در میان دریای مدیترانه و دریای سرخ قرار گرفته است.

شبه جزیره فاو که در میان بصره، آبادان و خلیج فارس واقع شده است نیز یکی دیگر از شبه جزیره های قاره آسیا محسوب می شود.

شبه جزیره کره نیز یکی از شبه جزیره های خاور میانه است که به دو قسمت کره شمالی و کره جنوبی تقسیم می شود و در شمال شرقی آسیا قرار دارد.

شبه جزیره های اروپا

از شبه جزیره های اروپا می توان به بالکان اشاره کرد. برای دانستن این که موقعیت این شبه جزیره چیست باید گفت که واقع در جنوب شرقی اروپا است و از شرق و غرب به دریاهای سیاه، اژه، یونان، آدریاتیک و از جنوب و شمال به دریای مدیترانه و کوه های آلپ و جلگه مجارستان مرتبط است.

شبه جزیره های کریمه و اسکاندیناوی نیز جزء اروپا هستند. کریمه در شمال دریای سیاه و جنوب اکراین واقع شده است. اسکاندیناوی نیز یک شبه جزیره در شمال اروپا است.

شبه جزیره چیست (انواع ایرانی شبه جزیره)

میانکاله شبه جزیره ای است که در جنوب شرقی دریای خزر و در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر واقع است. این یک شبه جزیره محافظت شده است.

زمستان این شبه جزیره بسیار زیبا و دیدنی است. فلامنیگوهای زیبا جزئی است جاذبه های این منطقه بسیار زیبا می باشد. از دیگر جاذبه های مناطق شمالی می توان به تالاب فریدون کنار اشاره کرد.

تالابی دیدنی با پرنده های بسیار زیبا که از معروف ترین آنها می توان درنایی از سیبری را نام برد، این درنای زیبا در فصل سرد سال به تنهایی از سیبری به مازندران می آید تا دچار انقراض نسل نشود.

تالاب بند نیز در ۳۵ کیلومتری شهرستان ورامین واقع است. زیبایی این تالاب تحت تاثیر فاضلاب و پساب های صنعتی قرار گرفته و از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

با این وجود، در فصل زمستان این منطقه برای پرندگان مهاجری که به سمت جنوب در حال پرواز هستند آغوشی باز دارد.

از دیگر تالاب های بسیار زیبا و دیدنی می توان تالاب قوریگل در آذربایجان شرقی را نام برد. این تالاب در فاصله ۴۵ کیلومتری تبریز قرار دارد.

این منطقه علاوه بر این که یک موقعیت امن برای پرندگان مهاجر فراهم کرده است، برای جوجه آوری پرندگان نیز دارای فضایی مساعد می باشد.

تالابی امن برای استراحت درناها که در استان مرکزی واقع شده است تالاب کویری میقان است. از آنجا که این منطقه کاملا محافظت شده است، سالانه هزاران پرنده مهاجر را با آغوش گرم می پذیرد.

تالاب و یا شبه جزیره شادگان نیز در بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر واقع است. شادگان به عنوان بزرگترین تالاب ایران شناخته شده است.

این منطقه، از مناطق بسیار زیبا و تفریحی برای قایق سواری و دیدن صحنه های فوق العاده می باشد.

فرق جزیره و شبه جزیره چیست

بعد از دانستن این که شبه جزیره چیست و چه خصوصیاتی دارد خالی از لطف نیست اگر  نکاتی چند در خصوص جزیره و معنا و موقیعت جغرافیایی آن نیز بدانیم.

شبه جزیره از یک سو به خشکی راه دارد اما جزیره یک گستره جغرافیایی است که همه طرف آن را آب فرا گرفته است. جزیره می تواند در رودخانه، دریاچه یا ساحل باشد.

بزرگترین جزیره جهان گرینلند است با پهنای ۲۱۷۵۵۹۰ کیلومتر، این جزیره قسمتی از خاک دانمارک نیز به حساب می آید. با این که استرالیا به عنوان یک جزیره مساحتی بیشتر از گرینلند دارد، اما این شبه جزیره از نظر زمین شناسی قاره نامیده می شود.

انواع جزیره

جزیره در دو نوع قاره ای و اقیانوسی وجود دارد. جزایر قاره ای قسمتی از فلات قاره هستند. فلات قاره به منطقه ای از دریا گفته می شود که گرداگرد یک خشکی وسیع است که دریا در آن موقعیت دارای عمق کمی می باشد.

جزایر اقیانوسی نیز به جزیره هایی گفته می شود که روی فلات قاره نیستد. قسمت عمده آتش فشان ها به عنوان جزایر اقیانوسی شناخته می شوند اما این جزایر آتش فشانی نیستند.

کوچکترین جزایر دنیا که خود کشوری مستقل نیز محسوب می شوند عبارتند از: نائورو، تووالو، جزایر مارشال، مادیو، مالت، سنت وینسنت و گرنادین، سنت کیتس و نویس، باربادوس و آنتیگوا باربودا.