شاه کلید چیست و آیا واقعا وجود دارد؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83097

شاه کلید چیست انسان را یاد یک برداشت عامه می اندازد که در آن بسیاری تصور می کنند شاه کلید همان کلید جادویی ست که با آن می توان تمام قفل ها را باز کرد، عده ای هم در کودکی وقتی نام شاه کلید را می شنیدند فکر می کردند بر سر این کلید تاجی شبیه تاج شاهان قرار دارد.

شاه کلید چیست
شاه کلید چیست

تصور عامه در مورد شاه کلید اما نادرست است و در دنیای واقعی کلیدی که بتوان با آن تمام قفل ها را باز کرد اصلا وجود ندارد. تمام انسان ها دوست دارند با در اختیار داشتن شاه کلیدی بتوانند قفل ها را باز کنند، این کار نه تنها هیجان دارد بلکه به نوعی توانایی انسان را نیز نشان می دهد.

انسان ها به طور روزانه بارها با قفل و کلید سروکار دارند: همه ما برای باز کردن قفل های منازل، دفاتر کار، ماشین، موتر سیکلت و حتی دو چرخه خود روزانه مجبور به استفاده از کلید هستیم. قفل و کلید در زندگی انسان قدمتی هشت هزار ساله دارد و در طول تاریخ قفل و کلید تغییرات و پیشرفت های زیادی را پشت سر گذاشته اند.

مجله اینترنتی کافه نبات در این بخش قصد دارد به شما بگوید شاه کلید چیست.

شاه کلید چیست

به عنوان اولین نکته در مورد شاه کلید چیست باید گفت چیزی به نام شاه کلید آن طور که مردم تصور می کنند وجود ندارد و این کلمه در اصل به مجموعه یی از مهارت ها و تجربه های استاد قفل بازکن در استفاده از ابزارهای خاص برای باز کردن انواع و اقسام قفل ها اشاره می کند. دو واقع اولین گام برای رسیدن به مرحله شاه کلید دار شدن آشنایی کامل با ساختار قفل هاست که این امر خود حداقل به سه ماه شاگردی نیاز دارد. گام دوم کسب مهارت در استفاده از ابزارهای لازم برای باز کردن انواع قفل هاست.

اولین قفل را چه کسانی ساختند؟

نکته دیگر در مورد شاه کلید چیست، آشنایی با تاریخچه قفل و کلید می باشد. در این راستا باید گفت قفل های ضامن دار صدها سال است که توسط بشر استفاده می شود. قفل های ضامن دار همان قفل هایی است که در با کلیدهایی که برآمدگی هایی در اطراف خود دارند باز می شوند. در صورتیکه کلید ها شیارهایی منتاظر با ضامن قفل نداشته باشد، قفل ها باز نمی شود. چون قفل سازان در طی قرن ها طرح های مختلفی برای ضامن قفل ها ساخته اند، کلید های لازم برای باز کردن این قفل ها نیز پیچیده و پر پیچ و خم شده اند. در زمان های دور، رومیان نوعی کلید کوچک ساخته بودند که از آن به عنوان انگشتر نیز استفاده می کردند. امروزه علاوه بر قفل های ضامن دارد، قفل های قابل انتقال نیز به بازار عرضه شده است.


از قفل چوبی مصری تا قفل فلزی اروپایی

مطلب جالب دیگر در مورد شاه کلید چیست، نگاهی کوتاه به ساخت انواع قفل ها از گذشته تا حال می باشد. همان طور که گفته شد اصطلاح شاه کلید در گام اول به شناسایی ساختار قفل ها بر می گردد. براساس مستندات تاریخی حدود چهار صد سال قبل مصری ها و چینی ها قفل هایی از جنس چوب ساخته بودند اما در قرن پانزدهم صنعت گران اروپایی قفل های فلزی را تولید کردند. افرادی به نام های «رابرت بارون و حوزف رامه» برای اولین بار در دهه ۱۷۸۰ میلادی اولین قفل های طرح جدید را در انگلستان ساختند.  

مهندسانی که اگر دزد شوند، خاک عالم به سر می شود

یک نکته خیلی جالب در مورد شاه کلید چیست، مطلبی ست که چندی پیش به بیرون درز کرد. این مطلب می گفت دو مهندسی به نام های «کریستین هلدر و جو ویرز» در برنامه ای به نام «هکرها در کره زمین» در نیویورک از یک فناوری رونمایی کردند که اگر به دست دزدان بیفتد، خاک تمام سرمایه داران و کسانیکه پول های خود را در گاو صندوق های مختلف قرار می دهند، به سر می شود.

حتی تصور این حالت که این مهندسان با دزدان حرفه ای شریک شوند هم برای انسان سخت است. این فناوری که توسط شرکت لاکپیکرز طراحی شده قادر است با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، کلید هایی خاصی تولید کند که می تواند مستحکم ترین و پیچیده ترین قفل ها را باز کند. نکته خیلی جالب در مورد این تکنولوژی این است که دیگر آقای دزد نیاز ندارد اصل کلید یا قفل را ببیند بلکه با در اختیار داشتن اطلاعاتی از قبیل عمق قفل که به برنامه داده می شود می تواند کلید مورد نظر را بسازد.

دو مهندس سازنده این کلید سه بعدی که برای شرکت لاکپیکرز کار می کنند می گویند قصد ندارند این تکنولوژی را به عموم عرضه نمایند. با تعریفی که از شاه کلید در بالا ارائه شد در صورتیکه این فناوری در اختیار دزدان حرفه ای و صاحب سبک قرار گیرد دیگر هیچ سرمایه ای در دنیا قابل حفاظت نخواهد بود چون این دزدان شاه کلید به دست به راحتی می توانند هر نوع قفلی را باز کنند.

نماز اول وقت، شاه کلید است

نکته خوب دیگر در مورد شاه کلید چیست مراجعه به برخی گفته های مراجع عظام در مورد بازکردن قفل های سخت زندگی ست.

برخی مراجع عظام به نقل از مرحوم آیت الله قاضی (رحمه الله علیه) گفته اند اگر کسی نمازهای واجب خود را سر وقت بخواند و به درجات عالی نرسد، می تواند آیت الله قاضی را لعن کند. با استناد به این نقل قول از آیات عظام می توان گفت نماز خواندن خود منشأ رحمت الهی ست و اگر نمازهای واجب سر وقت خوانده شود خود شاه کلیدی ست که می تواند بسیاری از مشکلاتی که زندگی انسان را قفل کرده است را حل و قفل ها را یکی پس از دیگری باز کند.

در همین راستا گفته شده جوانی نزد آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و عرض کرد سه قفل در زندگی وی وجود دارد و برای باز کردن این سه قفل سه کلید لازم دارد. جوان گفت:«قفل اول این است که می خواهد یک ازدواج موفق و سالم داشته باشد، قفل دوم ایجاد برکت در زندگی ست و قفل سوم این است که می خواهد سعادت مند و عاقبت به خیر شود.» آیت الله نخودکی در پاسخ جوان گفت»«برای قفل اول نمازهایت را به موقع بخوان، برای قفل دوم نمازهایت را اول وقت بخوان و برای قفل سوم نیز نمازهای واجبت را سر وقت بخوان.»

به هر صورت اینک که با شاه کلید چیست همراه شدید، بدون شک می دانید که چیزی به نام شاه کلید وجود ندارد و  این اصطلاح به توانایی استاد قفل باز کن در باز کردن انواع قفل ها اشاره می کند. به عبارت ساده تر شاه کلید همان مهارت و تجربه استاد قفل ساز در گشودن قفل ها می باشد.