شاهراه هرات – غور؛ خطرناک و چالش‌آفرین

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 40886

از چند سال به‌این سو، به دلیل حضور مخالفان مسلح در مسیر شاهراه هرات – غور، این شاهراه به مکان امن برای مخالفان مسلح، خطرناک و چالش آفرین، برای مسافران و اداره محلی غور مبدل شده است.

هم‌اکنون دو فرمانده مسلح غیرمسئول به‌نام‌های غلام مصطفی، و ملا محسن در ولایت غور به طالبان ملحق شده‌اند.

ناصر خاضع، والی غور در گفت‌وگو با خبرنگاران, گفت که پیوستن این دو فرمانده غیرمسول به گروه طالبان، به مسدود شدن شاهراه هرات – غور به‌روی نیروهای دولتی منجر شده است.

منابع محلی گفتند که نیروهای دولتی از طریق زمین در مسیر شاهراه هرات – غور گشت و گذار کرده‌ نمی‌توانند و تنها راه ارتباطی، از طریق هوا می‌باشد.

مسدود بودن شاهراه هرات – غور به روی نیروهای دولتی، نگرانی‌های امنیتی در ولایت غور را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است؛ چرا که به گفته منابع محلی غور، هم اکنون طالبان حاکم بلا منازع این شاهراه تلقی می‌شوند.

والی غور کمبود نیرو و تجهیزات نظامی را از دلایلی بر می‌شمارد که اداره محلی این ولایت، توانایی مقابله با مخالفان مسلح حاکم بر شاهراه هرات – غور را ندارد و در صورتی که حکومت نیرو و تجهیزات نظامی را به اختیار این اداره قرار دهد، در راستای از میان برداشتن مخالفان با هماهنگی نیروهای دولتی در این مسیر، در کوتاه مدت اقدام خواهند کرد.

سید نادر شاه بحر، نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان در صحبت با خبرنگاران، از ناتوانی اداره محلی غور به‌خاطر بازگشایی شاهراه هرات – غور به روی نیروهای دولتی سخت انتقاد می‌کند. او به تلاش‌های حکومت در زمینه بازگشایی این شاهراه در مقطع کنونی بی‌باور است.

از اخاذی تا تیرباران مسافران

والی غور، غلام مصطفی و ملا حسن، دو تن از فرماندهان مخالفان مسلح در غور را از عوامل ناامنی، اخاذی و قتل و کشتار غیرنظامیان در مسیر شاهراه هرات می‌داند. به گفته او، این دو فرمانده مخالفان مسلح با اخاذی از موترهای مسافربری در این مسیر، سلاح و نیروی بیشتری برای خود تدارک بخشیده‌اند.

بارها باشندگان غور از تداوم قتل و کشتار مسافران، اخاذی و سرقت وسایل‌شان در مسیر شاهراه هرات – غور ابراز نگرانی کرده‌اند، اما دیده می‌شود که این مشکل هم چنان با قوت خود باقی است.

سید نادر شاه بحر، نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان گفت: «در سال‌های گذشته وضعیت امنیتی شاهراه هرات– غور خراب شده و حالا هم، وضعیت امنیتی خراب‌تر است. در این شاهراه از آدم ربایی گرفته تا اخاذی به گونه دوام‌دار انجام می‌شود و حکومت هم برای حل این مشکل بی‌پروا است».

منابع محلی, گفتند، طالبان در جریان سال جاری چهار نفر از مسافران را در حومه شهر فیروزکوه از موتر پایین کردند و سپس این افراد را به گلوله بستند.

یکی از دلایلی که قیمت مواد خوراکی و غیر خوراکی در ولایت غور افزایش یافته است، به گفته والی این ولایت، اخاذی مخالفان مسلح از موترهای باربری در مسیر شاهراه هرات – غور می‌باشد.  او گفت: «اخاذی‌های مخالفان مسلح از موترهای باربری، قیمت مواد غذایی غور که عمدتا از هرات می‌آید را در این ولایت افزایش داده است».

چگونه شاهراه هرات غور امن خواهد شد؟

قرار است که عملیات گسترده پاکسازی در مناطق ناامن غور، از سوی حکومت راه‌اندازی شود.  محمد جمعه عدیل، فرمانده زون ۶۰۶ انصار در غرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران، اطمینان می‌دهد که مخالفان مسلح توانایی رویارویی با نیروهای دولتی را در زون غرب ندارند.

او افزود: «با آغاز عملیات پاک‌سازی نیروهای امنیتی از دره تخت ولسوالی چشت هرات تا شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور، مخالفان مسلح شکست خواهند خورد. حالا کارها جریان دارد که تامین امنیت در مسیر شاهراه هرات – غور در زودترین فرصت شود».

غور در غرب کشور، از جمله ولایت‌های ناامن شمرده می‌شود. هم اکنون طالبان مسلح در بخش‌های از این ولایت حضور فعال دارند. حضور سنگین طالبان حاکمیت دولتی در این ولایت را با آزمون جدی مواجه کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟