شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان کیست؟

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28211

کمتر از یک هفته پس از آنکه نوازشریف، نخست وزیر سابق پاکستان با حکم دادگاه از مقام سیاسی خود سلب صلاحیت شد، پارلمان این کشور شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت سابق پاکستان را به عنوان نخست ‌وزیر موقت انتخاب کرده است.

مجلس پاکستان روز سه ‌شنبه 10 اسد با اکثریت آرا، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پیشین این کشور را جایگزین نواز شریف کرد، که به اتهام دست داشتن در پرونده فساد مالی با حکم دیوان عالی از مقام خود برکنار شده بود.

نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟

این عضو ارشد حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف، که سابقه دوستی 30ساله با نخست ‌وزیر خلع‌شده پاکستان را دارد، در 27 سپتامبر سال 1958 در شهر کراچی به دنیا آمده و اینک در آستانه 60 سالگی است. وی پس از آن که تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کراچی به اتمام رساند، وارد دانشگاه لارنس در شهر مری شد و از آنجا بود که برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیا رفت. او در سال 1985 با مدرک ماستری مهندسی برق به پاکستان بازگشت و وارد حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف شد. شاهد خاقان عباسی پس از درگذشت پدرش اولین بار در سال 1988 میلادی از شهر راولپندی در انتخابات شرکت کرد و عضو پارلمان پاکستان شد، پس از آن  طی دهه 90 میلادی دو بار دیگر توانست با پیروزی در انتخابات وارد پارلمان پاکستان شود.

او در سومین دوره عضویتش توانست به عنوان رئیس کمیته دفاع ملی پاکستان در پارلمان شود واز سال 1977 به عنوان رئیس شرکت بین المللی هواپیمایی پاکستان موسوم به PIA انتخاب شد. در سال 1999 وقتی پرویز مشرف کودتا کرده و نواز شریف را بازداشت کرد، شاهد خاقان عباسی نیز دستگیر شده و به مدت دو سال در زندان همراه وی بود. او در سال 2001 تبرئه شده و آزاد شد. پس از آزادی، شاهد خاقان عباسی تصمیم گرفت از حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف جدا شده و با ملحق شدن به حزب مردم در انتخابات سال 2002 شرکت کند، ولی این کار سودی برای او نداشت و برای نخستین بار شاهد شکست در انتخابات را تجربه کرد.

وی در سال 2008 در انتخابات شرکت کرده و یک بار دیگر راهی پارلمان شد و از طرف نخست‌وزیر وقت، یوسف رضا گیلانی به عنوان وزیر تجارت پاکستان انتخاب شد. شاهد خاقان عباسی؛ در سال 2008 میلادی از حزب مردم جدا شده و باز به آغوش مسلم لیگ شاخه نواز شریف بازگشت. این موضوع باعث شد تا بار دیگر در انتخابات سال 2013 بتواند از طرف این حزب وارد پارلمان شود و با تشکیل دولت توسط نواز شریف، به عنوان وزیر نفت منصوب معرفی گردید. همچنین گفته شده شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی سابق دولت پاکستان و بنیانگذار سازمان هواپیمایی ایر بلو، موفق‌ترین سازمان هواپیمایی غیردولتی پاکستان است.

نخست وزیر جدید پاکستان: حامی و طرفدار قدیمی نواز شریف

عباسی، که از حامیان و طرفداران قدیمی نواز شریف است و به راحتی رای اکثریت را در مجلس به دست آورد گفت: چه ۴۵ روز یا ۴۵ ساعت، من نخست‌وزیر پاکستان هستم و برای این به اینجا آمده‌ام که کاری انجام دهم، نه فقط اینکه چوکی نخست‌وزیری را گرم نگاه دارم.

اشاره عباسی به مدت زمانی است، که تا زمان رای‌گیری برای سمت نواز شریف در مجلس باقی مانده است. با آن که خاقان عباسی که از سوی حزب مسلم لیگ (حزب حاکم در پاکستان) برای سمت نخست‌وزیری نامزد شده بود، توانست ۲۲۱ رای را از آن خود کند، اما این طور به نظر می‌رسد، که او درصدد حفظ جایگاه نخست‌وزیری برای برادر کوچک نواز شریف، شهباز، است که ابتدا باید به مجلس ۳۴۲ نفره پاکستان راه یابد.

شهباز شریف که اکنون «سر وزیر» ایالت پنجاب است، باید از سمت خود استعفا دهد و در انتخابات میان دوره ای پارلمان پیروز شود، تا بتواند به نخست‌وزیری برسد. باتوجه به اکثریت قوی حزب «مسلم لیگ – شاخه نواز شریف» در پارلمان، انتخاب شهباز شریف به نخست وزیری تقریباً حتمی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دقایقی پس از انتخاب عباسی به سمت نخست‌وزیری، وی در نطقی در مجلس گفت: که نواز شریف، نخست‌وزیر مردم پاکستان است. او گفت: ان‌شاءلله یک روز نخست‌وزیر واقعی این کشور به این جایگاه بازمی‌گردد.

نمایندگان طرفدار نواز شریف که در مجلس حاضر بودند با سر دادن شعار و تکان دادن تصاویر بزرگی از شریف، از این سخنان استقبال کردند. عمران خان، ورزشکار سابق که حالا رهبری حزب مخالف شریف را برعهده دارد، در این مراسم حضور نداشت. عمران خان، رهبری نیروهای مخالف را به عهده داشت که در نهایت منجر به برکناری نواز شریف شد. با این حال شاهد خاقان پس از اعلام نتایج انتخابات در مجلس، از نواز شریف سپاسگزاری کرد و با تاکید بر اینکه “روند دموکراسی دوباره جان گرفت”، این ادعا که او به طور موقتی نخست‌وزیر شده را رد کرد.

چشم انداز پیش روی پاکستان با روی کارآمدن شاهدخاقان

در عین حال با روی کارآمدن شاهد خاقان عباسی چندان نمی‌توان انتظار تغییرات محسوسی را در تحولات سیاسی پیش روی اسلام‌آباد داشت، این موضوعی بدیهی است، که وی با مقدمه چینی برای روی کارآمدن برادر نواز شریف مسئولیت نخست وزیری پاکستان را برعهده گرفته است. به عبارت دیگر مسلم لیگ (حزب نواز شریف) که در مجلس این کشور اکثریت را دارد، می‌خواهد که شاهد خاقان عباسی به صورت موقت این سمت را به عهده بگیرد تا شهباز شریف، برادر نواز شریف، بتواند در انتخابات پیش رو به مجلس راه یابد.

آن چه در این میان قابل توجه است، تلاش احزاب مخالف و جریان‌های وابسته به گروه‌های نظامی از جمله افراد نزدیک به پرویز مشرف، نخست وزیر سابق است، که در تلاش برای بازگشت به قدرت می‌باشند و دوره شاهد خاقان را دوره‌ای مناسب برای تضعیف دولت و افزایش مخالفت‌های عمومی در آستانه انتخابات پارلمانی پیش رو ارزیابی می‌کنند. حتی پرویز مشرف در گفتگوی خود با خبرنگاران گفته است: به زودی به پاکستان برمی گردم و در انتخابات سال ۲۰۱۸ شرکت خواهم کرد. مشرف همچنین اظهار داشته که به علت بی‌کفایتی دولت‌های سیاسی مردم مجبور می‌شوند، به ارتش رجوع کنند اما به کودتا اعتقادی ندارم و سیستم اداره کشور باید اصلاح شود.

وقتی بازگشت مشرف را با احتمال ائتلاف وی با دیگر گروه‌های سیاسی از جمله عمران‌ خان، رهبر حزب «تحریک انصاف» در کنار هم می‌گذاریم می‌توان به سختی کار حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف برای بازگشت مجدد به قدرت در انتخابات پارلمانی پیش رو پی برد. به ویژه آن که، دوره شاهد خاقان دوره‌ای طلایی برای مخالفان نوازشریف جهت ضربه زدن به دولت به حساب می‌آید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟