شاد ترین کشور جهان را برای سفر بعدی خود انتخاب کنید!

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 82580

بارز ترین خصوصیت مردم شاد ترین کشور جهان کدام است؟ آیا دولت زیرساخت ها و امکاناتی را فراهم ساخته تا مردم احساس رضایت مندی و در نتیجه شادی داشته باشند؟ همراه ما باشید با کافه نبات تا در این خصوص بیشتر بدانیم.

شادترین کشور جهان

در نظر سنجی هایی که برای تعیین میزان رضایت مندی و شادی مردم جهان چه بومیان آن کشورها و چه در میان ممهاجران شان انجام شده، فنلاند از میان ۱۱۷ کشور جهان جایگاه نخست را دارد و عنوان شاد ترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

اریک وینر در کتابی به نام «جغرافیای سعادت» نوشته است که مردم فنلاند بالاترین میزان رضایت را در زندگی خود دارا هستند.

فنلاند؛ شاد ترین کشور جهان

فنلاند ۵ میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد و از این میان ۳۰۰ هزار نفر از این جمعیت را مهاجران تشکیل می دهند.

شاد ترین کشور جهان
شاد ترین کشور جهان

پایتخت فناند به عنوان مرکز خلاقیت جهان در بخش آشپزی و غذا به شمار می رود.

فنلاند دارای آب و هوایی به شدت سرد می باشد. در سال ۲۰۰ دانشگاه فنی هلسینکی با استفاده از انرژی هسته ای دما را به زیر صفر مطلق رساندند و دمایی حدود ۲۷۳٫۱۵ درجه سلسیوس زیر صفر به ثبت رساندند.

طبق آنچه در مورد فنلاند و سرمای هوا و تاریکی روزهایش شنیده یم تصورمان همیشه بر این است که فنلاند همیشه پوشیده از برف و یخ است، این مطلب درست است ولی شاید هیچ وقت فکرش را هم نکنید که تابستان فنلاند گرم و حتی داغ باشد.

تابستان فنلاند با اینکه بسیار کوتاه است و خیلی زودتر از آنچه انتظارش را می کشیم تمام می شود ولی این تاستان کوتاه گرم و داغ است و دمایی بالاتر از ۳۰ درجه سیلسیوس را تجربه می کند.

فنلاندی ها تاستان ها را در کلبته هایشان در کنار دریاچه ها می گذرانند و تعطیلات را به ماهیگری و شنا و فعالیت های تابستانی می پردازند

ویژگی های شاد ترین کشور جهان

آب و هوای سرد و روزهایی کاملا تاریک فنلاند سبب نشده است که مردم این کشور مهربانی و صمیمیت را از یکدیگر دریغ نمایند.

بلکه گرمای مهربانی را جایگزین آب و هوای سرد خویش و صفا و صمیمیت را به جای روزهای تاریک خود نشانده اند.

ثبات اقتصادی و امنیت، داشتن حقوق بالا، سر کار آمدن دولت های کارآمد، سطح پایین فساد و میزان بالای سواد، مردم این کشور رابه عنوان شاد ترین کشور جهان و بدون استرس حفظ می کند.

شکاف اجتماعی و جامعه های طبقاتی میان جمعیت فنلاند بسیار پایین است. آنچه فنلاندی ها را متمایز می سازد این است که مردم فنلاند بسیار متعهد به طبیعت پیرامونشان هستند.

از سوی دیگر دولت در ایجاد مراقبت های بهداشتی، آموزش و سایر امکانات زیربنایی به خوبی کشور را تجهیز ساخته است.

اگر از مردم این کشور راجع به نحوه کار و زندگی سوال کنید در پاسخ اینگونه می شنوید: «انسان باید برای داشتن یک زندگی سالم تعادل را با ساعات کاری کمتر و تعطیلات سالانه بیشتر حفظ کند تا زندگی بدون استرس را تجربه نماید.»

فنلاند کشوری است که چیزهای زیادی برای جشن گرفتن دارد. و همواره بهانه برای شاد زیستن در آن یافت می شود.

این کشور نه تنها پایتختش به عنوان مرکز خلاقیت جهان در عرصه آشپزی و غذا به شمار می رود بلکه نورهای حیرت انگیز شمالی و خانه دائمی بابا نوئل را در لاپلند دارد و سرزمین گوزن ها و اسکیمو ها به می باشد

همین امر سبب شده که هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن زیبایی های این کشور بار سفر بسته و با رزرو هتل یا رفتن به اقامتگاه های جنگلی و کوهستانی فنلاند، برای مدت کوتاهی زندگی در شاد ترین کشور جهان تجربه کنند.

در گزارش شادی بین المللی، کشورهای جهان بر اساس ۶ متغیر و فاکتور کلیدی که رفاه زندگی را برای انسان ممکن می سازند رتبه بندی شده اند. این فاکتورها عبارتند از: درآمد، آزادی، اعتماد، امید به زندگی سالم، حمایت اجتماعی و بخشندگی.

جان هیلول، از تهیه کنندگان این گزارش و استاد بازنشسته اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این باره می گوید: «۱۰ کشور بالای فهرست در تمامی ۶ متغیر رتبه های بالایی را کسب کرده بودند، همچنین در زمینه بررسی های احساسی از رفاه». و البته این موضوع تنها به ساکنان بومی این کشورها خلاصه نمی شود.

هلیول در ادامه می افزاید: «درست که است که سال گذشته تمام فنلاندی ها شادتر از ساکنان دیگر کشورهای جهان بوده اند اما مهاجران آن ها نیز شادترین مهاجران جهان بوده اند».

«آن ها هزینه های بالایی برای شبکه امنیت اجتماعی پرداخت می کنند، به دولت های خود اعتماد دارند، در آزادی زندگی می کنند و نسبت به یکدیگر بخشنده هستند»

به گفته هلیول، «آن ها (فنلاندی ها) به یکدیگر اهمیت می دهند. این جایی است که مردم می خواهند در آن زندگی کنند».

تفاوت ها در میان ۸ کشور اول فهرست چنان کم است که رقابت سختی هر ساله برای قرار گرفتن در میان ۵ رتبه اول وجود دارد. سوییس در رتبه ششم فهرست قرار گرفته و سوئد، نیوزیلند، کانادا و اتریش نیز در رتبه های بعدی جای دارند.

فهرست سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل تفاوت اندکی داشته که از آن میان به بیرون رانده شدن استرالیا توسط اتریش از فهرست ۱۰ کشور برتر اشاره کرد. در فهرست جدید استرالیا یک پله سقوط داشته و به رتبه یازدهم نزول رفته است.

جنگ؛ عامل غم

پس از معرفی شاد ترین کشور جهان لازم است به غیر شاد ترین کشورهای جهان و عامل این شاد نبودن نییز اشاره کنیم:

در گزارش های دیگر سازمان ملل، غیرشادترین کشور دنیا، سودان جنوبی نام گرفت.

براساس اعلام سازمان ملل، ۶۰ درصد از مردم سودان چنوبی در پی جنگ خونبار داخلی طی آن که ۴۰۰ هزار کشته برجای ماند، با مشکلات غذایی رو به رو شده اند.

کشورهای جنگ زده دیگری چون یمن، افغانستان و جمهوری آفریقای مرکزی نیز در رده های پایینی و بعدی فهرست سازمان ملل جای گرفتند.

در گزارش سازمان ملل که در روز جهانی شادی برابر با ۲۰ ماه مارس (۲۹ اسفند) منتشر شده است، در مورد کاهش سطح شادی در جهان در سال های اخیر هشدار داده شده است.

در این گزارش آمده است: این مساله (شاد نبودن) با افزایش احساسات منفی توام با نگرانی، غم و خشم به ویژه در آسیا و آفریقا، تطابق زمانی دارد.

در گزارش امسال سازمان ملل همچنین نحوه ی عملکرد کشورها در رتبه بندی میزان شادی از سال ۲۰۰۵ مورد توجه قرار گرفته است.

براساس گزارش سازمان ملل، نیمی از ۲۰ کشور شاد جهان در مرکز و شرق اروپا واقع شده اند.

بیشترین کاهش سطح شادی در کشورها از سال ۲۰۰۵ ، به یمن، هند، سوریه، بوتسوانا و ونزوئلا اختصاص یافته است.