سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به کار خود پایان داد

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 50270

مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی عصر شب گذشته (دوشنبه ۵ قوس) با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف در مرکز همایش‌های صداوسیمای ایران در تهران برگزار شد.

آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه این اجلاس، ضمن تشکر از میهمانان به‌دلیل حضور در این اجلاس بین‌المللی به ارائه پیشنهادات مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: این پیشنهادهای مطرح شده قطعاً پیگیری و تبدیل به برنامه می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همین زمینه به سابقه این امر اشاره کرد و گفت: بسیاری از پیشنهادات قبلی که در اجلاس وحدت مطرح شده بود اجرایی شده‌است.

وی در ادامه در خصوص راه‌اندازی و تشکیل اتحادیه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد.
آیت‌الله اراکی همچنین از راه‌اندازی یک رسانه جامع تقریبی خبر داد و گفت: ما در آستانه آن هستیم که یک رسانه تقریبی راه اندازی کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن اشاره به بیانیه پایانی این اجلاس گفت: بیانیه پایانی اجلاس وحدت متشکل از پیشنهادات خود مهمانان است.

مسئله فلسطین از دستور کار جهان عرب خارج شده‌است
در ادامه خلیل حمدان، عضو شورای رهبری جنبش امل لبنان دوشنبه شب ۵ قوس، در سخنانی در اختتامیه کنفرانس اظهار کرد: این کنفرانس بیانگر اهمیت وحدت جهان اسلام در شرایطی است که دشمن صهبونیستی کشتار مسلمانان را افرایش داده‌است.

حمدان اظهار کرد: مسئله فلسطین از دستور کار جهان عرب خارج شده‌است و این در حالی است که امروز باید اتحاد خود در مقابل دشمن صهیونیستی را بیشتر کنیم چراکه این رژیم روی دیگر جریان تکفیری است.
حمدان گفت: از سوی دیگر باید در مقابل تحریم ظالمانه ایران ایستادگی کنیم چراکه ایران به علت حمایت از قدس مورد تحریم قرار گرفته‌است.
وی ادامه داد: ما برای حمایت از فلسطین باید پایه و اساسی در نظر بگیریم و در زمینه حمایت از قدس اتفاق نظر داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی جنبش امل گفت: قدس محور امت ما و دعوتی باز برای التیام بخشیدن به زخم‌های امت ماست بنابراین هرگز نباید آن را به فراموشی بسپاریم.

حمدان تأکید کرد: جنگهای عبث و بیهوده در میان امت مسلمان نباید به وقوع بپیوندد اما در شرایط کنونی این تفرقه وجود دارد، حالی که همه سلاح‌های ما باید به سمت دشمن صهیونیستی نشانه برود.

وی یادآور شد: همچنین لازم است ملت یمن و شهدای آنان در راه اسلام شهید شده‌اند را یادآوری کنیم و همواره آنان را به یاد داشته باشیم. از سوی دیگر باید یادی کنیم از بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار دادند

عضو شورای مرکزی جنبش امل تأکید کرد: این همان مسیر امام موسی صدر است که گفت انسان مسلمان یا مسیحی که از قدس چشم پوشی کند در حقیقت از دین خود چشم پوشی کرده‌است.

حمدان در پایان گفت: امام موسی صدر از شخصیت‌های برجسته ای است که باید برای آزادی وی همه تلاش خود را به کار گیریم. در این زمینه نقش دولت لیبی بسیار تعیین‌کننده است و این دولت باید پاسخگو باشد.
در ادامه محمد حسن تبرائیان مشاور عالی و دستیار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه این اجلاس، طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون‌های مختلف این اجلاس پرداخت.

مشاور عالی و دستیار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برگزاری نشست اتحادیه زنان مسلمان در روز دوم این اجلاس، اظهار کرد: این نشست با حضور آیت الله اراکی برگزار شد و زنان فعال جهان اسلام در سخنرانی‌های جداگانه ای به تشریح مسئله مقاومت و جایگاه زنان مبارز در جهان امروز و مسئله فلسطین پرداختند و در پایان نیز از زنان مبارز در موضوع مقاومت تقدیر شد.

وی افزود: کمیسیون مقابله با سازش، معامله قرن و عادی سازی نیز در روز دوم اجلاس برگزار شد و در آن علما و صاحب نظران جهان اسلام به ارائه سخنرانی‌های جداگانه‌ای دربارهٔ موضوع سازش و عادی سازی رابطه با اسرائیل پرداختند و در پایان این نشست نیز بیانیه پایانی کمیسیون هم صادر شد.

تبرائیان همچنین به برگزاری کمیسیون نقش جمعیت‌های تقریب نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت اشاره کرد و گفت: این نشست به ریاست حجت الاسلام مصباحی مقدم آغاز شد و شیخ آصف محسنی، ماجد سلیمان، شیخ محمد و فیصل مصطفی به ارائه سخنانی دربارهٔ موضوعات مربوط به این کمیسیون پرداختند و در پایان بیانیه ای نیز از سوی این کمیسیون ارائه شد.

وی به برگزاری کمیسیون مساعی حمیده به دبیری منوچهر متکی نیز اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون موضوع یمن هم مورد تأکید و بررسی قرار گرفت و صاحب نظران جهان اسلام به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

تبرائیان با اشاره به برگزاری جلسات سایر کمیسیون‌ها در روز پایانی اجلاس وحدت، گفت: در کمیسیون اقتصادی هم آیت‌الله محسن اراکی، محسن کریمی، حسین کنعانی مقدم و العنانی رئیس بورس اردن به ارائه سخنرانی‌های خود پرداختند و بیانیه‌ای نیز در پایان این نشست ارائه شد.

وی افزود: همچنین کمیسیون حقوق بشر هم به دبیری آیت الله کعبی برگزار شد و در آن جمعی از علمای جهان اسلام به ارائه نظرات خود دربارهٔ مسائل حقوق بشر اسلامی پرداختند و در نهایت بیانیه ای نیز ارائه شد.
تبرائیان در پایان به برگزاری کمیسیون‌های یمن، اتحادیه سادات و حق بازگشت نیز اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون‌ها نیز همکارمان در مجمع تقریب و جمعی از علمای اسلامی به ارائه نظرات خود پرداختند و در نهایت هر کدام از کمیسیون‌ها بیانیه ای را صادر کردند و از چهره‌های شاخص مربوط به کمیسیون خود نیز تقدیر به عمل آوردند.

اگر به ریسمان الهی چنگ بزنیم به سمت خیر و صلاح هدایت خواهیم شد
در ادامه این مراسم ابراهیم محمد الدیلمی، عضو شورای عالی انصارالله یمن، گفت: خداوند متعال نعمتهای بسیاری برای ما مسلمانان در نظر گرفته و مهم‌ترین این نعمتها، هدایت است و در این راستا پیامبر (ص) را برای هدایت ما ارسال کرده و این نعمت بزرگی است.
عضو شورای عالی انصارالله یمن ادامه داد: خداوند متعال در قرآن فرموده «دین نعمت فقط برای مؤمنان است». علاوه بر این، خداوند رسول خود را رحمت للعالمین قرار داده و فرموده به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید و آیات دیگری در قرآن کریم در مورد اهمیت وحدت وجود دارد.
الدیلمی تأکید کرد: اگر به ریسمان الهی چنگ بزنیم به سمت خیر و صلاح هدایت خواهیم شد. دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر مسائلی هستند که باید مورد توجه جهان اسلام باشد.
وی افزود: مقابله با صهیونیست‌ها نیازمند همکاری مسلمانان است؛ چراکه امت اسلام، هرگز شکست در مقابل مستکبران را نمی‌پذیرد.
الدیلمی در پایان گفت: امیدواریم خداوند متعال فرجی برای مردم یمن حاصل کرده و شر دشمنان را از سر این ملت مظلوم کم کند.

علمای مسلمان روابط اقتصادی با اسرائیل را تحریم کنند
در ادامه این مراسم آیت الله محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیان داشت: این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که دشمن می‌کوشد مسئله فلسطین را پایان دهد و حقوق مردم فلسطین را نادیده بگیرد و بعضی کشورهای عربی و مسلمان می‌کوشند با فشار امپریالیسم جهانی در رأس آن‌ها آمریکا، مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و روابط خود را با آن کیان غاصب جعلی مزدور برقرار کنند.

وی حضور بیش از ۳۵۰ مهمان خارجی در این کنفرانس را بسیار پرمعنا توصیف کرد و افزود: موضوع قدس به عنوان محور وحدت مسلمین امتیازاتی دارد؛ اول آنکه قبله اول مسلمانان است، دوم محل معراج پیامبر اسلام (ص) است، که هر ۲ موضوع مورد توافق همه مسلمانان است.

آیت الله اختری اظهار داشت: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۶ شمسی در نجف مسلمانان را به اجتماع در محور فلسطین فراخواندند و با دعوت به اتحاد، خواستار تحریم رابطه و همکاری با رژیم اشغالگر قدس شدند.
وی با بیان اینکه پیشنهادهای مختلفی در کمیسیون‌های کنفرانس وحدت اسلامی مطرح شده‌است، ادامه داد: علمای اعلام کشورهای مسلمان با صدور فتواهای شرعی هرگونه روابط اقتصادی با اسرائیل را تحریم کنند.

ایران همواره در کنار مردم فلسطین ایستاده‌است
در ادامه این مراسم زهیر جعید رئیس جبهه عمل اسلامی، گفت: مانند همیشه جمهوری اسلامی ایران میزبان کنفرانسی با موضوع قدس و وحدت اسلامی است.
وی ادامه داد: ایران همواره در کنار مردم فلسطین ایستاده‌است، در حالی که اغلب کشورهای عربی که هم زبان فلسطینیان هستند، علیه فلسطین توطئه می‌کنند و برای تحقق معامله قرن جنگ راه می‌اندازند.

زهیر جعید گفت: توطئه گران طرح‌هایی مانند اختلاف افکنی میان کشورهای مسلمان و ایجاد داعش اجرا می‌کنند، اما ایران از تمامی موانع عبور کرده‌است و پا روی خط قرمزهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن گذاشته‌است.
وی ابراز امیداوری کرد که قدرت حزب‌الله هم تراز قدرتهای منطقه شده و این گروه پیروز شود.
رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان در ادامه گفت: انقلاب ایران، اسلامی است، نه شیعی، همان‌طور که امام خمینی (ره) اعلام کرد که این انقلاب، مختص به شیعه نیست.

وی اظهار داشت: سوریه هم به عنوان یک کشور عربی و اسلامی در کنار همه آزادگان منطقه و جهان ایستاد.
زهیر جعید گفت: ما افتخار می‌کنیم که به نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران شناخته شویم، حتی اگر ایران را به صفوی‌گری و مجوس بودن متهم کنند.

رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان گفت: امروز کسانی که مکه و مدینه را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کرده‌اند، علیه اسلام توطئه می‌کنند.

عربستان و امارات، کشورهای اسلامی هستند
در ادامه این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، طی سخنانی با اشاره به ضرورت وحدت بیان داشت: تحرکاتی در منطقه بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت. اگر این معرکه به‌طور دقیق باز نشود و شناخت درستی از آن نداشته باشیم ممکن است به بیراهه رویم و انرژی ما در جاهای دیگری صرف شود.

وی با بیان این‌که در طول چند سال اخیر به‌هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده‌اند، گفت: در طول هشت سال اخیر دائماً ناامنی در مناطق اسلامی را دامن زدند که این دامن زدن ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد چون شیعه و سنی سال‌هاست در کشورهایی همچون سوریه، عراق و افغانستان با یکدیگر زندگی می‌کردند و بحران ناامنی هم وجود نداشت. آن‌ها گاهی در کشورهای اسلامی جنگ، بمباران و گاهی تحرکات برخی جریانات را راه می‌اندازند که هدفشان ایجاد ناامنی و به‌هم‌ریختگی امنیتی در منطقه است.

لاریجانی با بیان این‌که آن‌ها به دنبال خلق جریانات تندرو و تروریستی هستند، افزود: معلوم است این جریانات را کجاها درست می‌کنند که داعیه خلافت و جریان‌های اصیل اسلامی را دارند. آن‌ها می‌خواهند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کنند به‌طوری که در طول چند سال گذشته اقداماتشان، سلاح‌ها را از بین برده و نظامی‌ها را دچار فرسودگی کرده‌اند و همچنان همین وضعیت ادامه دارد و علی‌رغم این‌که شدت آن در عراق، سوریه و افغانستان کاهش پیدا کرده ولی همچنان باقی است. در سوریه به لحاظ سرزمینی و بُعد میدانی مقداری از سرزمین گرفته شده‌است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یادآور شد: موضوع دیگر، سابقه تسلیحاتی‌ای است که در منطقه راه انداخته‌اند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه کرده‌اند که این طبیعی نیست. قطعاً حفظ امنیت و اقتدار منطقه به این حجم از سلاح احتیاجی ندارد. تدارک این اندازه سلاح آن‌هم برای کشورهای کوچک منطقه چه معنایی دارد؟ البته از یک بُعد در جهت منافع آمریکاست که از محل فروش سلاح پول به دست می‌آورد که این سرقت یا پوشش محسوب می‌شود. آقای ترامپ در این باره صریح می‌گوید که نمی‌توانند در موضوع جنایات یمن دخالت کنند چون به آن‌ها پول می‌رسد. این یعنی منافع مالی زیادی از محل فروش سلاح به آمریکا می‌رسد.

لاریجانی با طرح این پرسش که «منطقه چقدر ظرفیت استفاده از سلاح را دارد؟»، افزود: این وضعیت غیر از آشفتگی در شرایط امنیتی منطقه فایده دیگری ندارد. از طرف دیگر باید به صف‌کشی‌های جدید در منطقه پرداخت. نمی‌گویم همیشه صف‌ها در منطقه یکسان بوده اما اکنون شرایط در منطقه تغییر کرده و گاهی هم از لحاظ صف‌کشی شدت می‌گیرد. اکنون آرایش جدیدی در منطقه شکل گرفته که طبیعی نیست.

وی توضیح داد: کشورهایی که می‌دانند دشمن جدی همچون اسرائیل در منطقه دارند، چه می‌شود که به‌طور طبیعی خودشان را از آن موضوع رها کرده و دنبال چیز دیگری می‌روند؟! این یعنی طراحی‌ای پشت این تحولات است. سئوال این است که ماهیت تحولات چیست؟ آیا موضوع و اختلافات بین دو کشور همچون ایران و عربستان است که به خاطر آن، آرایش تغییر کرده و می‌خواهند سلاح بفروشند و ناامنی ایجاد کنند؟ ایران با عربستان یا امارات چه اختلافی دارد؟ مسئله ما این‌ها نیست ما با آن‌ها کاری نداریم. اگر با سعودی‌ها مخالفیم به‌خاطر رفتارهای عجیب و غریب و جناتکارانه‌شان در یمن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: عربستان و امارات، کشورهای اسلامی هستند. اگر خرده‌گیری می‌کنیم به‌خاطر رفتارشان در یمن و دخالت‌های آن‌ها در این کشور است وگرنه ما با عربستان و امارات یا کشورهای دیگر مشکلی نداریم. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی انقلاب به‌جای آن‌که خوشحال باشند حکومتی سر کار آمده که دیگر پشت آمریکا و اسرائیل نباشد، به‌جای آن مقابل مردم ایران ایستاده، به صدام کمک کردند. این اشتباه بزرگی بود که خودشان هم قبول دارند. در آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله گفت‌وگوهایی داشت که رابطه ایران و عربستان بعد از جنگ خوب شد و روابط در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یادآور شد: زمانی نشستی با مسئول امنیتی عربستان داشتم، او دو اشتباه عربستان دربارهٔ ایران را مطرح کرد؛ اول دربارهٔ کمک به صدام بود. او گفت که ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک شده‌است آن‌هم در شرایطی که در ایران انقلاب شده و پایگاه آمریکا متلاشی شده بود و کشورِ کنار اسرائیل، مقابل اسرائیل ایستاد. اشتباه دوم که اعتراف شد این بود که جریان تروریستی طالبان را علیه ایران به وجود آوردند. خودشان به این اشتباه پی بردند البته که اکنون اشتباهات‌شان مضاعف شده‌است.

لاریجانی افزود: ما مشکلی با آن‌ها نداریم چون عربستان را کشور اسلامی می‌دانیم اما نباید از ایران توقع داشته باشند که راه غلط‌شان را تأیید کنیم. می‌گویند ایران حوثی‌ها را حمایت می‌کند و به همین دلیل با ایران درگیرند. حوثی‌ها بخشی از مردم یمن هستند و این شما هستید که دخالت کردید و نگذاشتید علی عبدالله صالح در آنجا حکومت کند. زمانی به یمن سفر داشتم، علی عبدالله صالح به بنده گفت که مشکل دارند و دلشان می‌خواهد با حوثی‌ها کار کنند، لذا ایران وساطت کند. ما وساطت کردیم ولی ایشان جور دیگری عمل کرد. بعدها فهمیدیم کدام کشور در این قضیه دخالت کرد.

وی افزود: چندی پیش هم یکی از مسئولان مهم یکی از کشورهای منطقه به بنده گفت، زمان علی عبدالله صالح از آن کشور برای وساطت با حوثی‌ها درخواست شده بود که اقدامات انجام شد و حتی بیانیه همکاری تهیه شد. قرار بود علی عبدالله صالح پای آن را امضاء کند و بیانیه خوانده شود. اما به یک‌مرتبه او زیر همه چیز زد. امیر آن کشور که عصبانی شده بود، در پاسخ با این جمله مواجه شده بود که سعودی‌ها اجازه این توافق را نداده‌اند. ما از اول هم به علی عبدالله صالح گفتیم راه‌حل یمن استقرار دولت وحدت ملی و وفاق است. این همان حرفی است که به سوریه هم زدیم. علی‌الظاهر علی عبدالله صالح به ما قول داد اما در باطن اجازه ندادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با این وجود، این‌ها و حتی موضوع تروریسم هم، مسئله اصلی نیست کما این‌که تروریست‌ها به منطقه خسارت زده و در سوریه و عراق بحران ایجاد کردند. گاهی می‌گویند ایران به دنبال هلال شیعی است اما ما نه نیازی به این کار داریم و نه اهل آن هستیم. چون امام (ره) فرمود، وحدت بین فِرَقِ مسلمین مسئله استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است؛ لذا ما این را، هم از لحاظ دینی و هم از نظر ضرورت عقلی و منطقی و منفعت مسلمانان دنبال می‌کنیم و در هیچ شرایطی رها نمی‌کنیم.

لاریجانی افزود: اگر به حزب‌الله کمک می‌کنیم به همان نحو هم به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کنیم. مردم فلسطین اهل سنت هستند. اما اکنون کشورهایی میزبان نتانیاهو شده‌اند و او دوره‌گردی را در منطقه راه انداخته‌است. این دولت‌ها بدانند که راه‌دادن نتانیاهو به کشورشان هیچ فایده‌ای برای آنها ندارد.
وی با تأکید مجدد بر این‌که ایران نیازی به هلال شیعی ندارد و آن را هم قبول ندارد، گفت: آن آقایی که این حرف را زده هم، سخن خودش نبوده‌است چون به خوبی شرایط ایران را می‌شناسند. بر این اساس باید به این سئوال پاسخ داد که موضوع و ماهیت مسئله چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران توضیح داد: ارزیابی آن است که این طرح کاملاً آمریکایی و اسرائیلی است که نباید در خط آنها حرکت کرد. اسم این طرح را معامله بزرگ گذاشته‌اند که چند هدف اساسی را دنبال می‌کند. اولین هدف آن است که قدرت اسرائیل را در منطقه افزایش دهند. تصور می‌کنم که چون سایش‌ها در کشورهای اسلامی زیاد شده‌است، آنها هر کاری می‌خواهند را می‌توانند انجام دهند لذا زمان برای اسرائیل مناسب است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر آن است که می‌خواهند قضیه فلسطین را خاتمه دهند. یعنی بگویند مهاجران فلسطین در کشورهای دیگر بمانند و به سرزمین‌شان برنگردند برای بازسازی غزه و سایر شهرها هم کمک‌هایی را ارائه دهند تا ماجرای فلسطین خاتمه پیدا کند.

به گفته لاریجانی، چپاول منطقه هدف اساسی دیگر آن‌هاست. آن‌ها برای چپاول سناریو درست کرده‌اند که نمونه بارز آن قراردادهای عظیم آمریکا ظرف یکی دو سال اخیر با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و برخی کشورهای کوچک منطقه است. آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان به دنبال ایجاد آرایش سیاسی در منطقه هستند. برای این کار ایران را سیبل کرده‌اند. چون ایران تنها کشوری است که مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده‌است و ۴۰ سال است که روی حرفش ایستادگی کرده‌است. به همین دلیل موضوع شیعه و سنی را راه انداخته، هر از گاهی مطالبی علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: علی‌رغم این‌که ایران در طول چند سال اخیر با تروریست‌ها درگیر بوده و کمر تروریست‌ها را در عراق و سوریه شکسته‌است، اما باز ترامپ می‌گوید ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند. این حرف را می‌زند تا کشورها را از ایران بترساند و از قِبَلَش اسلحه بفروشد و همچنین شرایط را برای اسرائیل آماده کند. این‌ها نشان می‌دهد ماهیت طرح بسیار پلید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با طرح این پرسش که «آیا آمریکا و اسرائیل در اجرای طرح معامله بزرگ قرن موفق می‌شوند؟»، گفت: از نظر آرایش سیاسی تعزیه‌گردانی در منطقه راه انداخته‌است که برخی کشورها هم میزبانی می‌کنند. برخی از کشورهای بزرگ‌تر هم این خطا را مرتکب شدند. حال این‌که اگر پرده‌ها کنار رود شرایط تغییر می‌کند. تحت هیچ شرایطی مردم، فلسطین را فراموش نمی‌کنند. ممکن است دولت‌های‌شان برای منافع خود و خوشایند آمریکا چیزی بگویند یا سکوت کرده و با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. اما مردمان‌شان از این کار نفرت دارند. مردم منطقه در هر کشوری اسرائیل را غده سرطانی دانسته و از آن نفرت دارند.

وی افزود: بر این اساس دولتمردان کشورهایی که از نخست‌وزیر دوره‌گرد اسرائیل میزبانی می‌کنند فقط خودشان را از بین می‌برند و ضعیف می‌کنند. چون بیداری در کشورها به‌خصوص نسل جوان زیاد شده و شرایط همچون گذشته نیست که امراء و حکمرانان یک چیزی بگویند و بقیه عمل کنند. نمونه را می‌توان در جنایت سعودی‌ها در ترکیه دید که همه از آن مطلع شدند. پس این‌طور نیست که چهار دولت یک کاری با اسرائیل کنند و بقیه هم از آن تبعیت نمایند چون روشن‌بینی در بین مردم به‌خصوص در جوانان ایجاد شده‌است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: مسئله دیگر آن است که جریان‌های مقاومت در منطقه متوجه شدند که برخی تحریم‌ها درست نبوده‌است. مشخصا دوستان ما در اخوان‌المسلمین به این نتیجه رسیده‌اند که برخی حرف‌ها که پشت سر ایران می‌زدند، صحیح نبوده و کشورهای گردن‌کلفت، موذی و ماجراجو در بین اخوان و بقیه مسلمانان چنین حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند که صحت نداشته‌است. برخی نیروهای مقاومت هم تحلیل‌های دقیقی دربارهٔ سوریه نداشته‌اند. ما همان زمان گفتیم که موضوع سوریه مسئله حکومت نیست بلکه می‌خواهند یک ستون مقابل اسرائیل را از بین ببرند. در همان زمان برخی کشورها به ما اعتراض می‌کردند که چرا از سوریه حمایت می‌کنید. ما به آن‌ها استدلالمان را می‌گفتیم مبنی بر این‌که این یک توطئه است اما برخی دوستان چنین تحلیلی را قبول نداشتند و حتی آن زمان بیان می‌کردند ظرف دو هفته در مسجد اموی نماز می‌خوانند.

لاریجانی ادامه داد: ما به آن‌ها می‌گفتیم مطمئن باشید که این اتفاق نمی‌افتد. الان چند سال گذشته و این همه خونریزی صورت گرفته‌است. ما همان زمان می‌گفتیم مشکل، با توافق سیاسی و نه نظامی حل می‌شود. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه فکر می‌کردند می‌توانند با رفتار نظامی موضوع سوریه را حل کنند که این یک اشتباه بود.

وی افزود: سعودی‌ها، امارات و برخی کشورها می‌گویند که در اول انقلاب در برابر ایران اشتباه کردند این‌که مقابل ایران ایستادند و صدام را تحریک کرده و هشت جنگ راه انداختند. ما از آن اشتباه چشم‌پوشی کردیم و تلافی نکردیم اما اشتباه دوم‌شان بدون تلافی باقی نخواهد ماند. نمی‌گذاریم از کشورهایی که خطای قبلی را مرتکب شدند و امروز کنار آمریکا و به سود اسرائیل توطئه بزرگ را رقم می‌زنند، سودی حاصل شود. شما بزرگان کشورهای اسلامی هستید اما بدانید ما در مقابل اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم معامله قرن در منطقه شکل بگیرد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکا، ایران را تحریم می‌کند و فشار می‌آورد به این دلیل است که ما دست‌شان را خوانده‌ایم مبنی بر این‌که آن‌ها می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند و این ایران است که ایستاده و مقاومت می‌کند. شما بزرگان کشورهای اسلامی می‌توانید شرایط را عوض کنید.

وی افزود: به ما می‌گویند که چرا حزب‌الله قدرت بزرگ منطقه شده‌است. این حقش است چون اگر حزب‌الله نبود شما لبنان را یک لقمه می‌کردید. حزب‌الله وجود دارد که می‌ترسید به سمت لبنان بروید. از طرف دیگر اگر حماس و جهاد قوی نبودند شما ظرف دو روز از آن معرکه‌ای که راه انداختید، فرار نمی‌کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این‌که توطئه فعلی، توطئه بزرگ آمریکایی ـ اسرائیلی است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که در زمین آمریکا بازی می‌کنند بدانند که این شرایط هم می‌گذرد. آنها در این شرایط نخست‌وزیر بدبخت رژیم صهیونیستی را به کشورشان دعوت کردند. این برای آنها ننگ‌آور است. نباید کشورهای اسلامی خودشان را ارزان عرضه کنند که آینده‌ای ندارد. بدانید که از طرح معامله بزرگ قرن سودی نخواهید برد.

لاریجانی در ادامه افزود: در این بین برخی کشورهای منطقه دست از بازی دوگانه بردارند. آن‌ها بیرون کارهای دیگری می‌کنند و بعد به ما پیغام‌های دیگری می‌دهند. رو راست باشید! این رفتارها را نمی‌پذیریم. نمی‌شود پشت‌سر، یک عهده را علیه ایران تحریک کنید و بعد پیغام بفرستید که با ما مشکل ندارید و می‌خواهید کار کنید. فکر می‌کنم شرایط در آینده علی‌رغم تمامی تبلیغات سوء و تصورات، تغییر خواهد کرد. همان‌طور که دو صاحب‌نظر آمریکایی هم در مقاله‌ای بیان کردند که ترامپ فکر نکند فشار اقتصادی به ایران دستاورد بزرگی دارد. این همچون قضیه سعودی‌هاست که فکر می‌کردند با فشار و بمباران می‌توانند مشکل یمن را حل کنند. حال این‌که مردم یمن ریشه‌دار هستند و هر کسی وارد یمن شده، نتوانسته به راحتی خارج شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پایان گفت: خودتان را مسخره نکنید. گاهی فشار زیاد جواب عکس می‌دهد. این موضوع دربارهٔ یمن هم صدق می‌کند.

اولین دشمن جهان اسلام، رژیم غاصب صهیونیستی است
در ادامه آئین اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بیانیه اختتامیه سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «قدس، محور وحدت امت» به‌شرح زیر قرائت شد:

به حول وقوهٔ الهی سی ودومین کنفرانس وحدت اسلامی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران همزمان با میلاد پیامبر اعظم و نوهٔ ایشان امام جعفر صادق علیه السلام برگزار گردید.
این کنفرانس از تاریخ ۲ لغایت ۵ آذر مصادف با ۱۶ لغایت ۱۸ ربیع الاول ۱۴۴۰ هجری قمری تحت عنوان قدس محور وحدت امت با حضور بیش از ۹۰۰ شخصیت دینی، فکری و سیاسی از سراسر جهان برگزار گردید.
شرکت کنندگان در این کنفرانس توفیق دیدار با رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای را داشته و از رهنمودهای تاریخی و حکیمانهٔ ایشان که افق‌های روشنی را در مسیر وحدت مسلمانان گشوده و آن‌ها را به ایجاد نهضتی جهت رویارویی با چالش‌ها و حمایت از آرمان فلسطین و برپایی تمدن نوین اسلامی فرا می‌خواند، بهره‌مند شدند.
مراسم افتتاحیه با سخنرانی ارزشمند رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی جناب دکتر حسن روحانی آغاز شده و با تجلیل پیشتازان وحدت و تقریب، و نیز سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی به پایان رسید.
شرکت کنندگان در کنفرانس با حضور در جلسات عمومی و کمیته‌های گوناگون به بررسی مسائل امت اسلامی، بیداری، وحدت، مقاومت و ضرورت دفاع از قضایای عادلانه که در رأس آن قضیهٔ محوری جهان اسلام یعنی آرمان فلسطین قرار دارد، پرداختند. همچنین مهمانان این کنفرانس به بنیانگذار جمهوری اسلامی و پیشرو بیداری امت و وحدت، و پایه‌گذار مسیر مقاومت و آزادی، ادای احترام نمودند.
نتایج سه روز بحث و گفتگو در کنفرانس به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

شرکت کنندگان تأکید کردند که آرمان فلسطین مسئلهٔ محوری و عادلانهٔ امت اسلامی بوده و اولین دشمن جهان اسلام، رژیم غاصب صهیونیستی است؛ لذا باید تمامی تلاش‌ها برای مقابله با این رژیم غاصب همسو شود؛ چرا که این رژیم غده‌ای سرطانی است که با هدف تضعیف نهضت و سلطه بخشیدن به آمریکا و نا امن کردن منطقه در قلب آن کاشته شده‌است، منطقه ای که با وجود نژادهای متعدد از محبت و عزت و کرامت بهره می‌برد.

 حاضران در کنفرانس بر ضرورت وحدت بین مسلمانان، پایان دادن به نزاع‌های داخلی و منطقه ای از طریق تشخیص دشمن، ونیز عبور از اختلافات و تمرکز بر نقاط مشترک و دعوت به گفت و گوی بین کشورها و نیروهای مؤثر در کشورهای اسلامی و فعال سازی کمیتهٔ مساعی حمیده جهت برطرف کردن نزاع‌ها تأکید نمودند؛ چرا که این مسئله امنیت و صلح را به دور از پناه بردن به نیروهای بیگانه و یاری جستن از همپیمانان و دوستان آن‌ها محقق می‌سازد.

علمای حاضر در کنفرانس مخالفت خود را با: معاملهٔ قرن ترامپ که با هدف به حاشیه راندن آرمان فلسطین و فراموشی آن و تمامی اشکال سازش با دشمن صهیونیست و طرح‌های تسلیم در برابر دشمن و روند شهرک سازی و ابطال حق بازگشت و یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی و منتقل ساختن پایتخت رژیم صهیونیستی به این شهر طراحی شده‌است را اعلام می‌دارند.
همچنین، مقابله با اقدام دولت آمریکا جهت منتقل ساختن سفارت اسرائیل به قدس را محکوم نموده و بر ضرورت رویارویی با آن و باقی نگهداشتن قدس به عنوان شهر صلح و ادیان و تمدن‌های گوناگون تأکید کردند.

شرکت کنندگان و آزاد اندیشان حاضر در کنفرانس، حمایت از ملت فلسطین در رویارویی با جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام جهت پایان دادن به آن، و نیز تلاش در راستای رفع محاصرهٔ ظالمانه از غزه را خواستارند. همچنین مقاومت دلاوران غزه و پیروزی‌های اخیر آن‌ها و نیز مقاومت فرزندان فلسطین در قدس و کرانهٔ باختری و نیز پایداری پناهندگان فلسطینی در دیگر کشورها را پاس داشته و بر ضرورت وحدت و همدلی آن‌ها جهت رویارویی با چالش‌های کنونی تأکید نمودند؛ لذا حاضران، راهپیمایی‌های روز قدس و مشارکت ده‌ها هزار نمازگزار در مسجد الاقصی و راهپیمایی‌های بازگشت و اردوگاه‌ها و فداکاری‌های صدها شهید و هزاران مجروح فلسطینی را ارج نهاده و از جامعهٔ بین‌المللی، به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را خواستار شدند.

شرکت کنندگان، مخالفت خود را با همه اشکال عادی سازی سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و ورزشی را با رژیم صهیونیستی اعلام کردند؛ چرا که این اقدام از جهت شرعی و عقلی حرام بوده، و بر هر مسلمانی واجب است که از تمامی ابزارهای موجود جهت رویارویی با این رژیم استفاده نماید. آن‌ها همچنین مواضع افتخار آمیز ورزشکاران، هنرمندان، نمایندگان مجلس و فعالان در این زمینه، در راستای به رسمیت نشناختن دشمن صهیونیستی را ستوده، و ادامهٔ این اقدامات را تا فراگیر شدن این رویکرد نسبت به تمامی همپیمانان دشمن صهیونیستی ـ آمریکایی خواستار شدند.

حاضران حمایت خود را از فرزندان شرافتمند امت در دفاع از راه مقاومت در منطقه به عنوان تنها گزینه ای که اثربخشی خود را در نزاع با دشمن صهیونیستی و آزادسازی این سرزمین و ملت آن، پس از ناکامی دیگر گزینه‌ها به اثبات رسانده، اعلام کردند.

شرکت کنندگان از جامعه بین‌المللی و تمامی کشورها، پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه یمن، رفع محاصره، مبارزه با گرسنگی این ملت، حمایت از راه حل سیاسی، برقراری صلح از طریق حفظ تمامیت ارضی این کشور، آشتی ملی فراگیر و همکاری با گروه‌های یمنی جهت آبادانی کشور را خواهانند.
همچنین، در پیش گرفتن همین سیاست‌ها در تمامی مناطق درگیری و بحرانی از جمله نیجریه، برمه، بحرین، و … و نیز حل و فصل درگیری‌ها از طریق اصول و ثوابت دین حنیف اسلام و تأکید بر حاکمیت ملت‌ها و تلاش در جهت آزادسازی رهبران در بند زندان از جمله علامه شیخ زکزاکی را خواستارند.

حاضران بر ضرورت ادامه یافتن مسیر بیداری اسلامی و راه امام راحل (ره) و همهٔ وحدت خواهان از جمله امام بروجردی (ره) و شیخ محمود شلتوت (ره) و امام موسی صدر (اعاده الله) و علامه مودودی (ره) و امام محمد باقر صدر (ره) تأکید نمودند.

شرکت کنندگان از رهبر، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، به جهت پایداری و مواضع ثابت آن‌ها در برابر آرمان‌های عادلانه، که در رأس آن آرمان فلسطین قرار دارد، تقدیر و تشکر نموده و محاصرهٔ ایالات متحده علیه ملت ایران را محکوم می‌کنند؛ و از جامعهٔ بین‌المللی خواستارند که به این فشارهای ظالمانه تن در ندهند، همچنین آن‌ها به جمهوری اسلامی به جهت پیروزی‌های چشمگیر آن در زمینه‌های علم، سیاست و تکنولوژی و به چالش کشیدن فشارهای اقتصادی و ایجاد نیروی بازدارنده در برابر هر گونه تجاوز احتمالی تبریک گفته، و این پیروزی را پیروزی همهٔ ملت‌های مسلمان می‌دانند. همچنین آن‌ها از مواضع امام خامنه ای (حفظه الله) که بیانگر عزت و کرامت بوده و پشتوانهٔ قضایای بر حق و مبارزه با نیروهای ظلم و تاریکی است، تقدیر می‌نمایند.

شرکت کنندگان، علاوه بر تأکید بر محوریت قدس و مسجد الاقصی در محقق ساختن وحدت امت، و ضرورت آزاد سازی همهٔ خاک فلسطین از رود تا دریا، تشکر و قدردانی خود را از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در انتخاب قدس به عنوان موضوع این کنفرانس در شرایط کنونی منطقه، بیان نموده، و از تلاش‌ها و مسئولیت پذیری آن در یکپارچه سازی صفوف مسلمین در راستای همسوسازی تلاش‌ها جهت آزادسازی اولین قبله مسلمانان و ثالث الحرمین و محل عروج رسول گرامی اسلام (ص) و نماد وحدت مسلمین و خاستگاه عزت و کرامت، کمال تشکر و تقدیر خود را اعلام می‌نمایند.

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟