سی ان ان: دارویی که ترامپ معرفی کرده به شدت مرگبار است

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 86558

به نقل از سی ان ان، تحقیقات نشان می‌دهد دارویی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با کرونا تبلیغ می‌کند سبب افزایش خطر مرگ می‌شود.

بسیاری از جهانیان چند ماه پیش نام دارویی به نام هیدروکسی کلروکوئین را شنیدند. اما از آنجا که دونالد ترامپ به صورت مرتب از آن به عنوان درمان یا داروی مقابله کننده با بیماری کووید-۱۹ یاد کرده است، تقریبا هر روز مطلبی درباره این دارو در خبر‌ها منتشر می‌شود. این دارو اساسا یک داروی ضد مالاریا است.

چند روز پیش ترامپ اعلام کرد چند هفته‌ای است که از این داروی ضد مالاریا استفاده می‌کند و این سخنان ترامپ به بمب خبری تبدیل شد. حالا نتایج تحقیقات علمی و دقیقی منتشر شده است که به آثار این دارو در مقابله با بیماری کووید-۱۹ در انسان پرداخته است. این تحقیق امروز در نشریه لند سِت منتشر شده است.

در این گزارش تاکید شده است این دارو احتمالا مرگبار است و نباید برای مقاصد دیگری به غیر از درمان مالاریا در بیماران بستری شده در بیمارستان استفاده شود. این تحقیق روی بیماران بستری شده در بیمارستان انجام شده است و نشان می‌دهد بیمارانی که این دارو را مصرف کرده اند خطر مرگ آن‌ها بیشتر می‌شود و نه اینکه کمتر شود.

این تحقیق بسیار گسترده بوده و در ۶۷۱ بیمارستان در شش قاره جهان انجام شده است. این بررسی‌ها روی پانزده هزار بیمار بستری شده بوده است که داروی هیدروکسی کلروکوئین را دریافت کرده اند. گاهی دارو با دارو‌های انتی بیوتیک دیگر ترکیب شده به بیمار داده می‌شود. بیمارانی که از هیدروکسی کلروکوئین استفاده کرده اند، با خطر مرگ به اندازه ۳۳ تا ۴۰ درصد بیشتر از دیگر بیماران مواجه بودند.

همین تحقیق نشان می‌دهد بیمارانی که از داروی هیدروکسی کلروکوئین استفاده می‌کنند خطر ابتلای آن‌ها به آریتمای قلبی یا بی نظمی در ضربان قلب (arrhythmia)، ۲.۴ تا پنج برابر بیش از بیماران دیگر است. این تحقیق، سومین تحقیق مهمی است که در این زمینه منتشر شده است و نشان می‌دهد هیدروکسی کلروکوئین به شدت مشکل دارد.

این دارو هیچ تاثیر مثبتی روی بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ ندارد و فقط سبب می‌شود احتمال مرگ آن‌ها افزایش یابد. پزشکان می‌گویند هیدروکسی کلروکوئین نباید برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود که در بیمارستان بستری شده اند.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟