سیگار: پروژه آمریکایی ضعیف و ناقص طراحی شده است

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 47478

به گزارش خبرگزاری اطلس، جان سوپکو، مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، می گوید که از زمان راه اندازی برنامه ارتقا تا کنون 89 میلیون دالر صرف آن شده است، فقط ارتقای 55 زن افغان را به وظایف بهتر می‌توان به عنوان دستآورد ملموس آن برجسته ساخت.

مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفته است که USAID در مورد این برنامه “گزافه گویی” کرده و به مردم آمریکا و افغانستان “دروغ” گفته است.

به گفته سوپکو، زنان افغان در همه سطوح، به این باور اند که این برنامه ناقص بوده و به گونه ضعیف طراحی شده است.

آقای سوپکو از قول رولا غنی، بانوی نخست افغانستان، نقل کرده است که بخش زیاد پول این پروژه هزینه مصارف اداری شده و به جیب قراردادیان آمریکایی سرازیر می‌شود تا اینکه به زنان افغان کمک کرده باشد.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده، در پاسخ به پرسش سیگار در مورد برنامه ارتقا، از دستآوردهای این پروژه دفاع کرده و گفته است که فقط با سرمایه گذاری هزینه معادل 2 درصد مصارف جنگ در افغانستان “این پروژه تفاوت انکار ناپذیر و مثبت را دز زندگی ده‌ها هزار زن افغان ایجاد کرده است”.

با این حال، مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است جز برنامه های آموزشی برای زنان که آنهم معلوم نیست که درب کاریابی را به روی زنان افغان گشوده است یا خیر، هیچ معلومات قابل قیاس را نمی‌توان سراغ داشت که نشانده موثریت واقعی برنامه ارتقا باشد.

این پروژه که به نام پروموت یا “ارتقا” یاد شده و حدود پنج سال پیش راه اندازی شد و بزرگترین پروژه توانمندسازی زنان در سطح جهان خوانده شده است،قرار بود زمینه کاریابی، رشد و آموزش را برای 75 هزار زن افغان فراهم کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟