سیم کشی ساختمان را حرفه ای یاد بگیرید

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83024

سیم کشی ساختمان برخلاف تصور برخی از افراد نه تنها کار آسانی نیست که به تخصص ویژه نیاز دارد. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که سیم کشی را تنها اتصال چند سیم می داند بهتر است کمی بیش تر در این مورد  تحقیق کنید. بنابراین اگر قصد دارید خودتان سیم کشی خانه یا محل کار خود را انجام دهید، به هیچ وجه این کار را نکنید چون بی توجهی به برخی نکات فنی می تواند ساختمان شما را در معرض آتش سوزی و خرابی های دیگر قرار دهد.

از سویی هم این گفته که سیم کشی درست تنها از راه تجربه کاری، به دست می آید را نیز باور نکنید، چه بسا سیم کشی هایی که سالیان سال کار کرده اند اما به دلیل عدم آگاهی از برخی قوانین و استانداردها ساختمان شما را نه تنها از نظر ظاهری زشت می سازد که درصد خطرات احتمالی را نیز افزایش می دهد.

 سیم کشی ساختمان و لزوم توجه به استانداردها

همان طور که گفته شد سیم کشی ساختمان یک کار کاملا تخصصی است که نیازمند دانستن استانداردها و قوانین ویژه می باشد. هر بخش ساختمان روش خاص خود برای سیم کشی دارد.

سیم کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان

چگونه پذیرایی را سیم کشی کنیم

سیم کشی پذیرایی یکی از بخش های مهم سیم کشی ساختمان می باشد. از آنجایی که پذیرایی هر خانه بیش از جاهای دیگر مورد توجه مهمانان و کسانی که وارد خانه می شوند، قرار می گیرد، در سیم کشی آن باید قوائد و فرمول های ویژه را به کار برد تا برق کشی به صورت حرفه ای صورت گیرد. «اجرای کلیدها و پریزها به صورت جداگانه و استفاده از سیم ۵/۲ در اتصال یک پریز به پریز دیگر و در نهایت به جعبه فیوز» تنها دو مورد از قوانین برق کشی پذیرایی می باشد. براین اساس برای اتصال یک پریز به پریز دیگر می توان از دو روش «استفاده از ترمینال برای ارتباط با پریز و استفاده از اتصال سیم های یک پریز به پریز دیگر» استفاده کرد. توجه داشته باشید که سیم فاز در داخل جعبه فیوز باید به یک فیوز متصل شود و این سیم انشعابی باید از فیوز اصلی گرفته شود. در جعبه فیوز همچنین قطعه یی مسلی به نام شمش نول وجود دارد که سیم های نول را به یکدیگر متصل می کند.

سیم کشی آشپزخانه

در سیم کشی ساختمان باید به آشپزخانه توجه خاص صورت گیرد چراکه در آشپزخانه ها وسایل برقی مانند اجاق گاز و لباسشویی قرار داده می شود. در بسیاری موارد برق کار به دلیل عدم دانش کافی پریزهای برق آشپزخانه را در ارتفاع بالا تعبیه می کند در حالیکه سیم برق وسایل برقی به پریز نمی رسد. برای برق رسانی به هود که در آشپزخانه بالای اجاق گاز قرار می گیرد باید از پریز اجاق گاز یک سیم فاز و یک سیم نول گرفت وبه هود وصل کرد. از سوی دیگر چون امروزه بیشتر آشپزخانه ها به شکل اپن ساخته می شود و بیشتر افراد تلفن خود را روی اپن قرار می دهند، یک پریز در حدفاصل آشپزخانه و اتاق درست در قسمت پایین اپن باید تعبیه گردد. کلید روشنایی سقف باید در ورودی آشپزخانه قرار داده شود تا آشپزخانه تاریک نماند. این مشکل در ظاهر کوچک است اما وقتی ساکنان خانه نیمه شب برای نوشیدن آب راه یخچال را در پیش می گیرند و مبجورند مسافتی را بپیمایند تا به کلید برسند، تازه متوجه اهمیت مکان کلید روشنایی آشپزخانه می شوند. نکته مهم دیگر این است که هرگز در کنار ظرفشویی آشپزخانه پریز برق تعبیه نشود، رطوبت ممکن است باعث آتش سوزی گردد. درنظر گرفتن مکان پریزها قبل از سرامیک کاری آشپزخانه و تعبیه کلید های جداگانه برای لامپ های هالوژن نیز نباید فراموش گردد.

سیم کشی ساختمان و توجه به مکان اسباب و اثاثیه

یکی از نکات مهم دیگری که در سیم کشی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرد مکان اسباب و اثاثیه منزل از جمله مکان لباسشویی، جایگاه پکیج، مکان یخچال و جایگاه گاز در آشپزخانه می باشد. یک برق کار ماهر قبل از شروع به کار مکان وسایل برقی در ساختمان را در ذهن خود متصور شده پریزها و کلید ها را در مکان های استاندارد قرار می دهد.

استفاده از فیوزهای  استاندارد در سیم کشی ساختمان

نکته اساسی دیگر در سیم کشی ساختمان دقت در انتخاب فیوزهایی است که باید در قسمت های مختلف ساختمان به کار رود. هربخش ساختمان به فیوز با ظرفیت مناسب نیاز دارد. به طور کلی می توان فیوزهای لازم برای بخش های گوناگون ساختمان را به گروه های «فیوز ۱۰ آمپری برای روشنایی، فیوز ۱۶ آمپری برای پریزها، فیوز ۲۰ آمپری برای کولر گازی و فیوز اصلی ساختمان و فیوز ۲۵ آمپری برای کنتور» تقسیم کرد.  

استفاده از سیم های با مقطع مناسب

در سیم کشی ساختمان به جنس و مقطع سیم های به کار رفته باید دقت خاص داشت. سیم های به کار رفته در ساختمان را از نظر سطح مقطع می توان به دسته های «سیم روشنایی با مقطع ۵/۱ میلی متر، سیم پریز با مقطع ۵/۲ میلی متر، سیم های اصلی با مقطع ۴ میلی متر، سیم های کولر آبی با مقطع ۵/۲ میلی متر و سیم کولر گازی با مقطع ۴ میلی متر» تقسیم کرد.

سیم کشی ساختمان و رعایت فاصله ها

در سیم کشی ساختمان رعایت برخی فاصله ها ضروری به نظر می رسد. همان طور که گفته شده عدم رعایت برخی فاصله های استاندارد سبب بروز برخی مشکلات هنگام استفاده از وسایل برقی مانند اجاق گاز یا یخچال می شود. فاصله های استاندارد شامل «۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر فاصله کلیدها از کف، ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر فاصله پریزهای برق، تلفن و آنتن از کف، ۱ متر فاصله جعبه فیوز از لوله گاز و آب، ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر فاصله پنل آیفون از کف، ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر فاصله آویز لامپ ها از سقف و بالاخره فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی متری برای قوطی ها از چارچوب ساختمان» می باشد.

به هر صورت اینک که با روش های درست سیم کشی ساختمان آشنا شدید بدون شک می توانید مکان کلیدها و پریزها و فاصله آنها از یکدیگر و نیز مکان استاندارد وسایل برقی را در ساختمان محل زندگی خود به خوبی ارزیابی کنید.