سیما سمر: برای رسیدگی به جرایم ضد بشری، مداخله محکمه بین المللی جزایی نیاز است

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 29020

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر از آغاز تحقیقی تحت عنوان ” تحقیق ملی در رابطه به قربانیان جنگ و تروریسم” در کشور خبر می دهد. وی گفته است برای رسیدگی به جرایم ضد بشری مداخله محکمه جزایی بین المللی نیاز است.

سیما سمر با انتقاد از عدم تطبیق عدالت در رابطه با قربانیان جنگ گفت که نهادهای قضایی کشور توانایی لازم را جهت رسیدگی به جرایم ضد بشری ندارند.

وی گقت که سیستم قضایی افغانستان دارای اشکالاتی است که نمی تواند به تامین عدالت کمک کند و بدین منظور نیاز است که محکمه جزایی بین المللی وارد عمل شود.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین گفت اگر حکومت‌ها توانایی نداشته باشند یا نخواهند در خصوص تامین عدالت قدمی بردارند، دادگاه بین‌المللی می‌تواند در جرایم جنگی مداخله کند و نیاز است ما از محکمه جزایی بین‌المللی استفاده کنیم.

افغانستان طی چهار دهه گذشته همواره شاهد خونین ترین جنایات ضد یشری بوده که در برخی موارد مرتکبین آن نه تنها مجازات نشده اند که معافیت نیز گرفته اند.

اما در عین حال پیشنهاد رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر مبنی بر استفاده از مخاکم بین المللی به جای بهبود سیستم قضایی افغانستان سوالاتی را در ذهن اهب خبره به وجود آورده است.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟