سیا نگران طرح احتمالی روسیه برای دخالت در انتخابات اروپاست

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 16767

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) تصریح کرد که بهبود روابط واشنگتن-مسکو نقش بسزایی در ثبات جهانی دارد و دولت بعدی آمریکا باید از بابت اقدامات اتمی کره شمالی نگران باشد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» آمریکا بار دیگر روسیه را به دخالت در انتخابات کشورش متهم اما ابراز امیدواری کرد که روابط واشنگتن – مسکو بهبود می یابد.

برنان در خصوص چشم انداز روابط مسکو و واشنگتن گفت: «به طور قطع امیدوارم که در چند سال آینده روابط میان مسکو و واشنگتن بهبود یابد زیرا برای ثبات جهانی بسیار حائز اهمیت است که آمریکا و روسیه روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند».

وی با اینحال ادامه داد: «ما شاهد آن هستیم که همچنان اقدامات زیادی از جانب روسیه صورت می گیرد که اصول دموکراسی بسیاری از کشورها را تضعیف می کند».

برنان سپس به برخی ارزیابی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره نقش روسیه در هک انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا اشاره کرد و گفت: «آنچه در انتخابات اخیر ما رخ داد، جدید نیست. روس ها برای چندین سال در تلاش برای دستکاری در انتخابات اروپا نیز نقش داشتند. ما شاهد آن هستیم که آنها از کنار سیاستمداران فاسد نفع می برند. روس ها، بودجه احزاب و گروههایی که از اهداف آنها حمایت می کنند تأمین می کند».

رئیس «سیا» با اینحال به نقاطی که دو کشور آمریکا و روسیه می توانند در زمینه آن همکاری کنند، اشاره کرد و گفت: «با اینحال این به مفهوم آن نیست که ما قادر به یافتن راههایی برای همکاری آمریکا و روسیه نیستیم. بار دیگر تکرار می کنم، چنین همکاری حائز اهمیت است و احتمالاً با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا فرصت هایی برای این همکاری به وجودمی آید و من قطعاً امیدوارم که چنین چیزی رخ دهد».

وی روسیه را به دخالت در انتخابات اخیر آمریکا متهم کرد و گفت: «حقیقت این است که روس ها تلاش خود را برای مداخله در فرایند انتخاباتی اخیر ما به کار گرفتند و نقش فعالی در آن داشتند و این چیزی نیست که ما نمی توانیم از آن حمایت کنیم زیرا همانطور که به آن اشاره کردم، شماری از  کشورهای اروپایی قرار است در سال جاری انتخاباتی داشته باشند. و من باید به شما بگویم که در میان همتایان اروپایی من سطحی از اضطراب در خصوص طرح احتمالی روس ها به منظور ارتقا اهدافشان در این فرایندهای انتخاباتی وجود دارد».

دولت آتی آمریکا باید نگران کره شمالی باشد

برنان در خصوص اظهارات اخیر «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر آماده شدن برای آزمایش یک موشک بالستیک بین قاره ای گفت: «فکر می کنم که دولت آتی آمریکا باید نگرانی زیادی درباره کره شمالی داشته باشد. آنها (کره شمالی) به توسعه قابلیت موشک بالستیک خود ادامه می دهند و همانطور که کیم یونگ اون گفت، این قابلیت حتی در برد بالستیک بین قاره ای خواهد بود. آنها همچنان به توسعه برنامه اتمی خود به لحاظ داشتن قابلیت اتمی ادامه می دهند تا بتوانند سپس آن را به موشک بالستیک متصل کنند و این تهدیدی برای کشورهای منطقه و به طور بالقوه برای کشور آمریکا خواهد بود».

رئیس سیا تأکید کرد که آمریکا به همراه شرکا و همپیمانان خود در سراسر جهان از جمله چین که نفوذ زیادی بر کره شمالی دارد می بایست به همکاری برای تغییر مسیری که کره شمالی در سالهای اخیر در پیش گرفته است، ادامه دهند تا این کشور نتواند تهدیدی برای صلح منطقه و جهان به وجود آورد.

رئیس سیا در پاسخ به این سؤال که کره شمالی تا چه اندازه به توانمندی حمله به آمریکا با یک سلاح اتمی نزدیک است، گفت: «از نظر من، با توجه به این حقیقت که این کشور قابلیت موشک بالستیک دارد و آنطور که کیم یونگ اون گفته است بر روی جنبه بین قاره ای این موشک کار می کند و همچنین قابلیت اتمی دارند،  آنها برای رسیدن به این توانمندی خیلی نزدیک هستند».

برنان ادامه داد: «و این به مفهوم آن است که ما نمی توانیم و نباید با تداوم قابلیت های نظامی و رشد این قابلیت ها در کره شمالی حس راحت بودن داشته باشیم و باید به این مسئله رسیدگی کنیم».

وی در پایان به برنامه و جایگاهی که در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: «من در حاشیه خواهم بود و تا روز تحلیف به کار خود ادامه می دهم و این بهترین شغلی بوده است که من تاکنون تصور آن را می کردم و این آخرین شغل دولتی من خواهد بود اما از همان حاشیه، هر اقدامی را که بتوانم برای حمایت از امنیت ملی خود انجام می دهم».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟