سیاه شدن نقره نشانه چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74597

یکی از معمول ترین مشکلات در رابطه با وسائل زینتی که با نقره ساخته می شوند مسأله سیاه شدن آن است. حتما این سوال برای شما بوجود آمده است که علت سیاه شدن نقره چیست و راه حل کدام است؟ اگر با این معضل درگیر هستید این مطلب می تواند به شما کمک کند.

هرآنچه در مورد نقره باید بدانیم

نقره ، این فلز براق و جذاب به رنگ سفید، یکی از فلزات گرانبها به شمار می رود و بیشترین کاربرد آن نیز ناشی از قابلیت های آن از جمله رسانایی بالا،جلا دار٬شکل پذیر و نرم و چکش خوار بودن آن می باشد.

بیشترین مصرف نقره در سالهای اخیر در صنعت و سپس ساخت جواهرات و لوازم تزئینی بوده است، علاوه بر اینکه شمش ها و سکه های نقره به عنوان سرمایه گذاری به کار می روند.

نقره دارای درخشندگی استثنایی است! قدرت انعکاس نور این فلز بسیار بالا است. به همین دلیل هم از آن در ساخت آینه، تلسکوپ، میکروسکوپ، و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود. نقره‌ی پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع‌های قابل رویت نور را بازتاب می‌دهد.

نقره خالص بسیار نرم است و برای ساخت زیورآلات و ظروف مناسب نیست از این رو با افزودن مس هم مقاومت آن افزایش یافته و هم چکش‌خوری آن بیشتر می‌شود. البته از هر فلزی می‌توان برای این منظور استفاده کرد اما قرن‌ها تجربه نقره‌سازی نشان داده که بهترین فلز همراه نقره مس است که علاوه بر افزایش سختی و ماندگاری آن، رنگ نقره را تغییر نمی‌دهد.

دلیل سیاه شدن نقره چیست؟

سطح نقره با هوا و اجزای دیگر واکنش شیمایی نشان می دد و به مرور زمان ممکن است دارای کدری به رنگ‌های زرد و تیره بشود. هرچند که نقره خالص در محیط و دمای منزل تیره نمی‌شود ولی مس موجود در نقره عیار ۹۲۵، با نمک و گوگرد معلق در هوا ترکیب شده و باعث تیرگی محصول می‌شود.

سیاه شدن نقره

این تیرگی در زمانی که نقره با مواد شیمیایی شوینده و آرایشی – بهداشتی مانند وایتکس و رنگ مو در تماس باشد حتی سریعتر انجام می‌شود.

بر خلاف بدلیجاتی که پوشیده از آب نقره هستند (که تقریبا نمی‌توان جلوی خرابی آن را گرفت)، خبر خوب این است که با اندکی مراقبت می‌توان از تیرگی نقره جلوگیری کرد و یا حداقل آن را به عقب انداخت. حتی اگر نقره دارای لکه‌های تیره و زرد شد با یک شستشوی ساده با آب می‌توان آنرا مانند روز اول شفاف و براق کرد. البته که چه بهتر اگر این شستشو (پولیش) توسط متخصص این کار انجام شود.

گاهی سموم بدن و تعریق مکرر نیز باعث سیاه شدن زیورآلات نقره می شود که با شستشو با مایع ظرف شویی و مالش با اسفنج نرم آن لکه سیاهی نقره بر طرف می شود و دوباره جلوه و زیبایی اولیه خود را به دست می آورند.

آیا از سیاه شدن نقره می شود جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از سیاه شدن نقره وجود ندارد چرا که نقره با اجزای بسیار زیادی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم واکنش نشان می دهد. حتی آب نیز چون حاوی کلر است باعث سیاده شدن نقره و کدر شدن آن می شود . در بعضی از موارد نادر و خاص، عرق بدن بعضی از افراد، به علت خوردن بعضی از مواد غذایی و یا داروهایی خاص، ترکیب سریعتری با نقره دارد و همین باعث تیرگی بیشتر و سریعتر می‌شود.

بعضی از غذاها و سس سالاد، عطر و اسپری مو و حتی پارچه های پشمی هم نقره را تیره می کنند.

اگر در محیط کار شما بیشتر از حد معمول با مواد شیمیایی سر و کار دارید، ممکن است نقره شما زودتر از معمول تیره شود. این مساله در مورد فروشندگان لوازم آرایشی کاملا ملموس است. پس اگر دارای چنین محیط کاری هستید، به یاد داشته باشید که از برخورد زیورآلات‌تان با این‌جور مواد جلوگیری کنید و یا از زیور‌آلات استفاده نکنید.

اگر در محیط و یا شهری آلوده (مانند تهران) زندگی می‌کنید، این تیرگی ممکن است زودتر نیز اتفاق بیفتد. چرا که در هوای آلوده میزان گوگرد بیشتری در هوا وجود دارد و ترکیب این گوگرد با نقره باعث زردی و یا تیرگی آن خواهد شد. در نتیجه نیازمند پولیش کردن بیشتر از حد معمول خواهید بود.

پس سیاه شدن نقره یک فرآیند طبیعی است که نمی توان از آن جلوگیری کرد ولی می توان سرعت آن را کاهش داد . البته هر چه قدر هم که مراقبت کنید بعد از مدتی باید لایه ی سیاه ایجاد شده روی نقره را تمیز کنید .

راه چاره چیست؟

برای کم کردن سرعت فرآیند سیاه شدگی جواهرات نقره خود را بعد از استفاده تمیز کنید . چربی های پوست شما روی سطح نقره جمع می شوند و باعث بالا رفتن احتمال اکسید شدن آن می شوند .

برای شست و شوی جواهرات خود , از آب گرم استفاده کنید با ملایمت بشویید و با یک پارچه ی نرم خشک کنید .

همچنین می توانید برای عقب انداختن سیاه شدگی جواهرات خود آن ها را گاه گاهی با یک پارچه برق بیندازید . زمانی که اولین نشانه های سیاه شدگی را مشاهده کردید با کمک پارچه جواهرات نقره ای خود را تمیز کنید .

یا می توانید جواهرات خود را برای جلا دادن به کسی بسپارید که بصورت حرفه ای این کار را انجام می دهد.

تماس جواهرات نقره ی خود با موادی که ممکن است باعث سیاه شدن آن شوند را به حداقل برسانید . یعنی باید جواهرات خود را هنگام شست و شو و استحمام دربیاورید .

فراموش نکنید که انگشترهای نقره خود را هنگام پخت و پز دربیاورید همچنین از استفاده گردنبند های نقره با لباس های پشمی خودداری کنید .

لاتکس ( مواد پلاستیکی ) یک مورد دیگر از موادی است که باعث سیاه شدن زودتر نقره می شود و باید از تماس آن با جواهرات نقره ای جلوگیری کرد .

و فراموش نکنید که جواهرات خود را فقط بعد از تمام شدن آرایش و استفاده از عطر بیندازید .

به یاد داشته باشید حتی اگر نقره‌ٔ شما کاملا سیاه شده باشد تنها با چند لحظه شستشو با آب ولرم و یک مسواک مانند روز اول شفاف و درخشان خواهد شد.

بطور کلی برای کند کردن روند سیاه شدن نقره باید آن را در جایی قرار دهید که هوا و رطوبت نباشد. زیور آلات نقره را در کیفی قرار دهید که بطور کامل بسته می شود همچنین می توانید داخل کیف از سیلیکا که جاذب رطوبت است استفاده کنید.