سیاست یک بام و دو هوای مقامات پاکستانی

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8020

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از آریانا، در واکنش به گفته های روسای جمهور و اجرایی حکومت وحدت ملی، پاکستان خود را دوست افغانستان عنوان میکند. اما از سوی دیگر رئیس مرزی پاکستان در ایالت بلوچستان گفته است که استخبارات هندوستان و افغانستان در ناامنی های این ایالت دست دارند.

این اظهارات دو گانه از پاکستان در حالی صورت میگیرد که رسانه های هند از احتمال اتحاد هند و ایران برای حمایت از افغانستان گزارش داده اند.

انتقاد رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله از پاکستان در پی رویداد های هراس افگنی در افغانستان، واکنش های گوناگون را به دنبال داشت .

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه  پاکستان  ، حملات اخیر در افغانستان مخصوصا در شهر کابل را محکوم کرده میگوید که پاکستان دوست افغانستان است.

قاض خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان میگوید “پاکستان با از دست دادن بیش از شصت هزار نفر، خود قربانی بزرگ دهشت افگنی بوده و درد و رنج مردم و حکومت افغانستان را درک می کند.“

اما همزمان با این رئیس مرزی پاکستان در ایالت بلوچستان استخبارات افغانستان و هندوستان را متهم به نا امن ساختن این منطقه میکند.

جنرال شیر افغان رییس نیروهای مرزی پاکستان در بلوچستان میگوید ” استخبارات افغانستان و هندوستان در پس نا امنی ها در بلوچستان دست دارند تا صلح و ثبات را در اینجا برهم زنند. اما نیروهای امنیتی ما این طرح دشمنان را ناکام کرده اند.”

برخی آگاهان این اظهارات فرمانده مرزی پاکستان را پرده انداختن به مداخلات پاکستان همزمان با واکنش کابل میدانند .

همزمان با این نشریه دیلی میل گفته است، هند و ایران تلاش دارند تا همکاری‌های دهه نود میلادی خود را در افغانستان از سر بگیرند.

به همین منظور قرار است جواد ظریف در راس یک هیات بلند پایه دولتی ایران به هند سفر کند.

با این حال کاخ سفید نیز پس از اظهارات رییس جمهور غنی خواستار روابط نیک میان کابل – اسلام آباد است .

جان کربی سخنگوی کاخ سفید گفت ” منافع عاجل پاکستان و افغانستان است تا پناه گاه های امن را برای کاهش ظرفیت عملیاتی طالبان در هر دو طرف مرز از بین ببرند. اکنون زمان آن است که رهبران هر دو کشور برای بدست آوردن اهداف شان و مبارزه با افراطیت مبارزه مشترک نمایند”

اظهارات تازه رهبران حکومت وحدت ملی در صحفات اجتماعی فیس بوک و تویتر نیز با استقبال شهروندان افغان رو به رو شده است .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟