سکوت سنگین رسانه ای در مورد سفر غنی به تهران+تحلیل

  • انتشار: ۲۹ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 4123

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور که پیش از این سفر رسمی خود را به تهران عقب انداخته بود، قرار است فردا عازم ایران شود.

این خبری است که تنها بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل قرار گرفته و در کمتر از ۲۴ ساعت مانده به این سفر خارجی مهم تا این لحظه هیچ رسانه افغانستانی خبر مربوط به این سفر را منعکس نکرده است.

این در حالی است که رسانه‌های افغانستان و دفتر ریاست‌جمهوری حداقل از دو هفته مانده به سفر خارجی رئیس‌جمهور اخبار مربوط به این سفر را منتشر و به تحلیل در رابطه با آن سفر می‌پردازند که از آن جمله می‌توان به سفرهای متعدد غنی به پاکستان و عربستان سعودی، سفر سران حکومت وحدت ملی به آمریکا و همچنین سفر آینده اشرف‌غنی به هند در ماه آپریل اشاره کرد.

به باور تمام کارشناسان منطقه، ایران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای منطقه بر افغانستان است و سفر رئیس‌جمهور به این کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد اما چرا حکومت وحدت ملی در اطلاع‌رسانی این سفر به رسانه‌های کشورش تعلل کرده است؟

نکته دیگر اینکه قرار بود در سفر اشرف‌غنی به تهران پیمان استراتژیک میان ایران و افغانستان به امضا رسد و همین موضوع کلیدی‌ترین هدف از این سفر خوانده می‌شد اما به نظر می‌رسد ارگ ریاست‌جمهوری قصد دیگری در این زمینه را دنبال می‌کند و با مسکوت گذاشتن رسانه‌ها سعی در عدم پرداختن به این هدف کلیدی را دارد.

برخی تحلیلگران اینگونه تحلیل می‌کنند که سفر اشرف‌غنی به تهران پیش از این با فشارهای خارجی از جمله سناتورهای آمریکایی و مقامات ریاض به تعویق افتاده بود و اکنون همین فشارها و رسانه‌های نزدیک به جریان‌های خارجی در افغانستان باعث شده است غنی در سایه سکوت سنگین رسانه‌ای به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

با این حال تمام امیدواری‌ها بر این است تا با سفر رئیس‌ اشرف غنیبه ایران روابط دو کشور بیش از پیش بهبود یافته و تلاش‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح و ثبات را به سرانجام برساند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟