سو استفاده پاکستان از «پناهجویان افغان» در منازعات سیاسی با کابل

  • انتشار: ۱ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 64677

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نوشته است که پناهجویان افغان در پاکستان به دلیل اخراج‌های اجباری و استفاده ابزاری این کشور از آنها در منازعات سیاسی با کابل، سبب کاهش شدید حضور افغانها در پاکستان شده است.

به گزارش این سازمان، در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون پناهجوی افغان بطور ثبت شده و یک میلیون پناهجوی دیگر نیز به عنوان پناهجویان ثبت نشده در پاکستان حضور دارند.

عفو بین‌الملل در ادامه این گزارش آورده که: در سال‌های اخیر شمار پناهجویان افغان حاضر در پاکستان به دلیل اخراج اجباری کاهش یافته‌اند؛ پاکستان اغلب از حضور پناهجویان افغان به عنوان اهرم فشار و ابزار سیاسی برای منازعات با دولت افغانستان استفاده می‌کند.

گفتنی است که پاکستان از کشورهای امضا کننده کنوانسیون پناهجویان نیست و در نتیجه پناهجویان افغان بطور رسمی به فرصت‌های آموزشی دسترسی ندارند، نمی‌توانند حساب بانکی باز کنند، اشتغال کنند، املاک خریداری کرده و حتی به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.

یاد اوری میکنیم، در سال 2016 میلادی بیش از 365 هزار پناهجوی افغان به اجبار از پاکستان به افغانستان اخراج شدند که دیدبان حقوق بشر آن را «بزرگترین اخراج اجباری و غیرقانونی پناهجویان در جهان» در سال‌های اخیر خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟