سومین گروه اخراج شده ی پناهجویان افغان از آلمان وارد کابل شد

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 18599

یک گروه ۱۸ نفری از پناهجویان افغان که شام روز گذشته از میدان هوایی شهر مونیخ آلمان اخراج شدند، صبح پنج شنبه به میدان هوایی کابل رسیدند. این سومین دوره اخراج گروهی مهاجران افغان است که با وجود اعتراض‌های شدید اجرا گردید.

به گزارش دویچه وله پولیس ایالت بایرن قبلاَ گفته بود که در پرواز چهارشنبه شب ۵۰ پناهجوی رد شده افغان اخراج می‌شوند، اما شمار اخراج‌شده‌ها تنها ۱۸ نفر بود.

شاهدان عینی گفتند که این ۱۸ پناهجوی اخراج شده در هنگام رسیدن به کابل بسیار بی‌حال و ضعیف به نظر می‌رسیدند و برخی شان برای پیاده شدن از داخل طیاره نیاز به کمک داشتند.

به گفته این شاهدان، این مردان اخراج شده از آلمان در هنگام رسیدن به میدان هوایی بین‌المللی کابل پریشان، آشفته، خشمگین و مایوس معلوم می‌شدند. تنها شمار اندک از آن‌ها حاضر به گفتگو با خبرنگاران بودند.

سعید، یکی از این مهاجران که حدود ۵۰ سال سن دارد، گفت که پولیس آلمان او را از خانه‌اش گرفته و اخراج کرد. او از شدت ناراحتی به خبرنگاران گفت: «برو از غنی (رئیس جمهور) پرسان کن که چرا ما را اخراج کردند.»

مبازر صفدری، پناهجوی ۲۴ ساله از ولایت ناآرام ارزگان پنج سال بود که در هامبورگ زندگی می‌کرد و شام گذشته اخراج شد. این مهاجر اخراج شده گفت از خانواده و بستگان‌اش هیچ کسی در افغانستان باقی نمانده است، بلکه همگی به ایران مهاجرت کرده اند.

صفدری نیز گفت که در آلمان در خانه‌اش توسط پولیس بازداشت شده و برای اخراج به میدان هوایی برده شد. او افزود که در داخل هواپیما نیز سه مامور پولیس مراقب او بودند.

این مهاجر اخراج شده گفت: «نمی‌دانم چه کار کنم. اصلاَ نمی‌دانم. ببینم چه می‌شود و من قصد مسافرت به ایران را ندارم. خانواده‌ام نمی‌فهمد که من اخراج شده ام. خیلی ناگهانی اخراج شدم.»

اخراج این مهاجران افغان مورد انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون و گروه‌های حقوق بشری در آلمان قرار گرفته است که مدعی اند افغانستان برای بازگشت این پناهجویان امن نیست.

به گفته پولیس، همزمان با اخراج این پناهجویان، حدود ۲۵۰ نفر در میدان هوایی مونیخ به آن اعتراض کردند. ماریا براند، یک امدادگر در ایالت بایرن در این تظاهرات گفت: «این اخراج‌ها غیرقابل توجیه است.»

همچنین ندینه کریبل از شورای مهاجرت ایالت بایرن که سازماندهی این تظاهرات را به عهده داشت، گفت: «مکان امنی در افغانستان وجود ندارد. ما می‌خواهیم علیه این اخراج‌های بی‌تفکیک اعتراض کنیم.»

در دو مرحله قبلی در ماه‌های دسمبر و جنوری مجموعاَ ۵۹ پناهجوی افغان از آلمان به افغانستان اخراج شدند.

پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدارت آلمان و هماهنگ کننده امور مهاجرین در حکومت این کشور، روز چهار شنبه در برابر انتقادها از اخراج پناهجویان افغان دفاع کرد. او گفت که مقام‌ها مکلف به انجام تصمیم‌های محکمه هستند.

آلتمایر به رادیوی «دویچلند فونک» گفت: «کسانی که از هیچ منظر قابل تصور حق به دست آوردن پناهندگی را ندارند، یعنی آن‌هایی که براساس فیصله محکمه با تهدید و پیگرد مواجه نیستند، باید انتظار بازگشت به وطن شان را داشته باشند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟