سوره های معوذتین چیست[بهمراه بیان خواص و آثار معوذتین]

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76560

دو تا از سوره های کوچک قرآن کریم به نام سوره های معوذتین شناخته شده هستند، در این مطلب به علت این نامگذاری و خواص این سوره ها می پردازیم:

سوره های معوذتین کدامند و علت نامگذاری آنها چیست

سوره مبارکه ناس و سوره مبارکه فلق دو تا سوره از سور کوچک قرآنی هستند که به نام معوذتین یا معوذه نامیده شده اند. در روایات نیز به این دو سوره معوذتین گفته می شود. اینکه چرا به این دو سوره معوذتین می گویند به این دلیل است که این سوره ها در آغاز هر دو با کلمات «‏قُلْ أعُوذُ» که به ‌پیغمبر(ص) دستور «‏عَوذَه» (پناهندگی) به‌ خدا می‌دهد شروع می‌شود.

سوره های معوذتین

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: لبید بن اعصم یهودی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را سحر کرد و ایشات تحت تأثیر سحر بود مثلا وقتی می خواست از در برود در را نمی دید و با دست خود لمس می کرد. خداوند برای دفع سحر این دو سوره را نازل نمود.

همچنین در روایات آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم همواره حسینین علیهم السلام را با این دو سوره تعویذ می نمود و با قرائت این دو سوره دو فرزندش را در پناه خداوند قرار می داد.

بهتر است بدانید که کلمه معوذه از «عَوْذ» گرفته شده به معنای پناه بردن و حفظ کردن خویش و پرهیز دادن از شر، از راه پناه بردن به کسی که می‎تواند آن شر را دفع کند.

می توان گفت از آنجایی که این دو سوره خاصیت تعویذ (پناه بردن به خدا) دارد و باعث می‎شود انسان با این دو سوره خود را از شر اشرار حفظ کند و بدین جهت این دو سوره به سوره های معوذتین نام‎گذاری شده است. خداوند متعال در این دو سوره مبارکه امر می فرمایند که از شر هر مخلوقی که همراهش شر است، و از شر شب وقتی هماره با ظلمتش وارد می شود و نیز از شر زنان جادوگر و ساحره و شر حسود باید به خداوند پناه برد.

خواص و برکات معوذتین

آنچه که از روایات در خصوص این سوره ها روشن می شود این است که اگر فردی خود یا دیگران را بوسیله این دو سوره تعویذ کند، ناراحتی یا بیماری و مریضی او خوب می‎شود و از اشراری که در این دو سوره به آنها اشاره شده در امان خواهد بود.

امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: «پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مریض شدند، تب ایشان شدت پیدا کرد، جبرئیل (و میکائیل) این دو سوره را برای شفای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نازل کردند، جبرئیل به قرائت سوره فلق و میکائیل به قرائت سوره ناس در پایین پای آن حضرت برای شفا متوسل شدند».

در خصوص برکات سوره های معوذتین رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.

بدیهی است که با تلاوت و همراه داشتن سوره های فلق و ناس که معروف به معوذتین می باشند می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده خود به وجود آورد و شر حسودان و بدخواهان را خنثی نمود.

در روایتی در این خصوص چنین آمده است: هر کس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مکرها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر الهام است.

از دیگر خواص و آثاری که می توان در پناه تلاوت این دو سوره به آن دست یافت، امنیت در خواب است:

امام باقر علیه السلام در این زمینه می فرمایند: هر کس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیه الکرسی را قرائت نماید.

بخشش گناهان از دیگر آثار و برکات این دو سوره می باشد در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چنین آمده است: هر که سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب ۱۰ مرتبه بخواند مانند این است که تمام قرآن را قرائت کرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.

دفع چشم زخم و نظر نیز در از دیگر خواصی است که برای خواندن سوره های معوذتین آمده است در روایتی امام رضا(ع) می‌فرماید: جهت دفعِ نظر و چشمزخم، دست‌ها را مقابل صورت بردارد و سوره‌ی‌ »حمد» و «توحید» دو «‏قُلْ أعُوذُ» را بخواند و دست‌ها را بر سر و صورت بکشد.

همچنین جهت گشایش در رزق و کسب مال نیز سفارش شده است که بعد از نماز عشا هر یک از سوره‌های «وَالشّمس»، «وَاللّیل»، «کافرون»، «توحید» و «معوذّتین» را هفت بار تلاوت کند سپس هفت مرتبه بگوید: «اَللّهُمّ اجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً» در شب اول و یا شب‌های بعد از آن تا شب ششم به ‌یاری حق‌تعالی به‌ مراد می‌رسد و اگر به‌ اجابت نرسد اشکال در شرایط دعای او خواهد بود.

همچنین برای رفع وسواس، شخص که مبتلا به ‌این امر است، این آیه‌ی شریفه را همواره بخواند: «فَإذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ» و پس از آن دو سوره‌ی «‏قُلْ أعُوذُ» را تلاوت نمایند.

هم‎چنین امام صادق علیه السّلام می‎فرمایند: «پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: اگر کسی خواست به دیگری بدی انجام بدهد، و او بخواهد که خدا این شخص را از او دور کند (و مانع بدی او شود) پس وقتی که او را می‎بیند بگوید: «اَعُوذُ وَ بِحَولِ اللهِ وَ قُوَتِهِ مِن حَولِ خَلقِهِ وَ قُوُّتِهِم» و سوره فلق را بخواند بعد هم این آیه را بخواند: « فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» در این صورت خداوند فریب هر فریب‎کاری و مکر هر مکرکننده‎ای و حسد هر حسدورزی را از او دور می‎کند و باید این کلمات را در صورت او بخواند»