سوختن واشر سرسیلندر چه علائم و نشانه هایی دارد؟

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78745

سوختن واشر سرسیلندر می تواند آغاز یک مصیبت بزرگ برای صاحبان خودرو باشد چراکه می تواند سبب کاهش قدرت موتور گردد. واشر سرسیلندر عملکرد مهمی در خودرو دارد؛ این قطعه ساده اما در عین حال مهم مانع نشت آب و روغن از کانال های مربوطه به درون موتو جلوگیری کرده سبب می شود گاز در محفظه احتراق باقی بماند.

 جنس واشر سرسیلندر

همان طور گه گفته شد سوختن واشر سرسیلندر می تواند روی توان موتر خودرو تأثیر منفی می گذارد، این واشر فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند. واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز، مس و فولاد می باشد و می تواند فشار و حرارت شدید ناشی از موتور را تحمل کند.

این قطعه مهم داخل موتور پنهان شده است و به جز هنگام باز شدن موتور نمی توان آن را دید. در موتورهای ۴ سلندر خطی یک عدد واشر و در موتورهای هشت سیلندر خورجینی دو عدد واشر سر سیلندر به کار رفته است. این قطعه مهم که هیچگاه از موتور جدا نمی شود حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر دارد و می تواند تا ده ها هزار کیلومتر در برابر نوسانات دما و فشار مقاوم باشد. سوختن واشر به حالتی گفته می شود که در آن واشر شکل واقعی خود را از دست می دهد و در نتیجه آب بندی بین سیستم های مختلف موتور دچار مشکل می شود.

سوختن واشر سرسیلندر

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

کم بودن آب داخل رادیاتور می تواند یکی از دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر محسوب شود. با کم شدن آب داخل رادیاتور به موتور واتر پمپ خودرو فشار وارد می شود و اگر این کمبود آب به موقع جبران نگردد واشر سر سیلندر را می سوزاند. از دیگر عوامل سوختن واشر سر سیلندر می توان به «مخلوط شدن آب و روغن، بدکار کردن موتور، شیری رنگ شدن روغن موتور و خروج بخار آب از اگزوز، گرمای بیش از حد موتور، نفوذ آب به سرپیستون ها و ایجاد جوش کاذب در رادیاتور» اشاره کرد. به هر صورت باید توجه داشت که سوختن واشر موجود در سر سیلندر قدرت موتور خودرو شما را کاهش خواهد داد.

 نکته مهمی که باید بدانید این است که سوختن واشر سر سیلندر در یک لحظه و به طور یک دفعه اتفاق نمی افتد بلکه ابتدا حرارت به دلیل کاهش آب رادیاتور افزایش می یابد و به خط قرمز می رسد و در ادامه واشر موجود در سر سیلندر را می سوزاند.

علائم سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سر سیلندر می تواند علائم واضح یا کاملا پنهان داشته باشد. اما از روی برخی علائم می توانیم به آسیب یا سوختن کامل این قطعه مهم پی ببریم؛

نشت مایعات

یکی از علائم سوختن واشر سر سیلندر که به راحتی قابل دیدن است مشاهده ذرات آب و روغن روی موتور می باشد. آب و روغن از شکاف بین بلوک موتور و  سر سیلندر خارج می شوند. آب همچنین می تواند از نقاط دیگری مانند روی سر سیلندر یا کاور سوپاپ ها نیز نشت کند.

بد کار کردن موتور

یکی دیگر از علائم سوختن واشر سر سیلندر که شاید رایج ترین آنها باشد بدکار کردن موتور خودرو می باشد. در این حالت رینگ اطراف سرسیلندر خراب شده واشر سرسیلندر به درستی کار نمی کند. در این مشکل سلندر نمی تواند فشار کافی را ایجاد کند. اگر این مشکل در دو سیلندر کنار هم ایجاد شود به این معنی است که واشر سر سیلندر بین رینگ های دو سیلندر مشاور نشتی پیدا کرده است. بیشتر واشر سر سیلندرهای از جنس کامپوزیت دچار این مشکل می شوند اما واشر سر سیلندرهای مسی و فولادی هم این عارضه  ایجاد می گردد.

تغییر رنگ روغن خودرو

از علائم دیگر سوختن واشر سرسیلندر می توان به تغییر رنگ روغن خودرو اشاره کرد. نفوذ آب به داخل محفظه روغن سبب می شود رنگ روغن به قهوه ای روشن تغییر کند. این روغن قهوه ای را می توان در زیر کاورهای سوپاپ یا روی دروپوش ورودی روغن به موتور مشاهده کرد.

تغییر رنگ آب

سوختن واشر سر سیلندر خودرو می تواند رنگ آب را نیز تغییر دهد. وقتی روغن به آب سیلندر برسد رنگ آب شیری شکل می شود و معمولا به شکل سس مایونز در مخزن آب یا روی درپوش رادیاتور دیده می شود.

پایین رفتن سطح آب

اگر هنگام رانندگی حتی در فواصل کوتاه حس می کنید که خودرو شما آب کم می کند، حتما نگاهی به ماشین خود بیندازید چون ممکن است با سوختن واشر سرسیلندر مواجه شوید. وقتی واشر سر سیلندر بسوزد، آب از داخل رادیاتور به داخل محفظه احتراق می رود یا بخار می شود. مشکل دیگری که به علت خرابی واشر سر سیلندر رخ می دهد مخلوط شدن آب با روغن می باشد.

کم کردن روغن

همان طور که گفته شد سر سیلندر به عنوان یک قطعه مهم در خودرو نقش مهمی در عملکرد موتور دارد. هنگام سوختن واشر سر سیلندر سطح روغن نیز مانند آب پایین می رود. در این حالت روغن ممکن است به داخل محفظه احتراق نفوذ کند یا وارد سیستم خنک کننده خودرو گردد.  

حباب در رادیاتور

سوختن واشر سر سیلندر سبب می شود فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده خودرو نفوذ کند. در این حالت وقتی درب رادیاتور را باز می کنید حباب هایی شبیه وقتی که آب جوش می آید در رادیاتور مشاهده می کند.

خارج شدن دود سفید و آبی از اگزوز خودرو

از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر می توان به خارج شدن دود سفید و آبی از اگزوز ماشین اشاره کرد. دود سفید هنگامی از اگزوز خارج می شود که آب به درون محفظه احتراق نفوذ کند و به دلیل حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شود. دود آبی هم زمانی از  اگزوز خارج می شود که روغن به درون محفظه احتراق نفوذ کند. روغن وارد شده به محفظه احتراق با آب و بنزین می سوزد و دود آبی کمرنگ تولید می کند.