سوابق و تحصیلات 16 وزیر پیشنهادی دولت

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 3487
وزیران دولت وحدت ملی

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغان ایرکا، وزیران پیشنهادی دولت وحدت ملی، دارای تحصیلات و تجارب کاری ذیل هستند:

1ـ عبدالرزاق وحیدی، نامزد وزارت مخابرات و فن‌آوری معلوماتی
عبدالرزاق وحیدی متولد سال ۱۳۵۵ ولایت کابل است. او از شش سالگی به همراه خانواده اش به ایران مهاجرت کرد و در سال ۱۳۷۳ با اتمام دروه مدرسه به دانشگاه دولتی اصفهان راه یافت و از این دانشگاه مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را گرفت.
آقای وحیدی بعد از آن در دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد ایران به عنوان استاد کار کرده است و سال ۱۳۸۱ دوباره به افغانستان برگشت و به عنوان استاد در دانشگاه کابل استخدام شد. او در سال ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۴ عضو کمیته کنکور افغانستان بود و سیستم آزمون سراسری کنکور این کشور را با همکاری سایر اعضا کامپیوتری ساخت. در سال ۱۳۸۴ انجمن ریاضی دانان افغانستان را همراه با استادان دانشگاه افغانستان ساخت.
او در سال ۱۳۸۵ به عنوان رئیس اداری وزارت مالیه/ دارایی افغانستان استخدام شد. در سال ۱۳۸۹ ریاست دفتر وزیر مالیه افغانستان را به عهده گرفت. از سال ۱۳۹۰ تاکنون به عنوان معاون اداری وزارت مالیه افغانستان کار کرده است.

۲ـ محمود بلیغ ، نامزد وزارت فوائد عامه
محمود بلیغ متولد سال ۱۳۵۰ در ولایت دایکندی است. او مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی/ ماستری خود را در رشته ژئوتکنیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر گرفته است. رساله‌ای او درباره “طراحی و تحلیل پایداری تونلها با استفاده از داده های ابزار دقیق” بوده است .
او بعد از پایان تحصیل در طراحی و ساخت تونل در آزاد راه تهران- شمال و در بخش انجینری ژئوتکنیک در یکی از شرکت های ایرانی کار کرده است.
او در سال ۱۳۸۱ به افغانستان بازگشت و در سال ۱۳۸۲ به عنوان استاد پلی‌تخنیک کابل استخدام شد. از سال ۱۳۸۳ با همکاری گروهی از مهندسان با تاسیس شرکت مهندسی، ساختمانی و سرک سازی/جاده سازی در حوزه خصوصی وارد فعالیت شد که آقای بلیغ معاونت این شرکت را به عهده داشت.

۳ـ همایون رسا، نامزد وزارت تجارت و صنایع
آقای رسا دانش آموخته رشته کامپیوتر تا مقطع کارشناسی ارشد است. او معاونت وزارت معارف/ آموزش و پرورش و معاونت ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان را در کارنامه خود دارد. آقای رسا علاوه بر آن در نهادهای سازمان ملل متحد نیز کار کرده است.

۴ـ عبدالباری جهانی، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ
عبدالباری جهانی اهل ولایت جنوبی قندهار است و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه میرویس نیکه ولایت قندهار به پایان رسانده است. او بعد از آن در سال ۱۹۷۲ لیسانس خود را در زبان و ادبیات پشتو از دانشگاه کابل گرفت. درسال ۱۹۸۱ افغانستان را ترک و به کشور پاکستان مهاجر شد و در سال ۱۹۸۳ به کشور آمریکا رفت.
شهرت جهانی در شعر، نویسندگی و تاریخ‌ نویسی است. او پیشینه کار در رادیو صدای آمریکا را دارد و در سال ۲۰۰۶ نیز شعر سرود ملی افغانستان را سرود.

۵ـ اسدالله ضمیر، نامزد وزارت زراعت و مالداری
اسدالله ضمیر از ولایت لوگر درهمسایگی کابل است. او دوران مدرسه را در پیشاور پاکستان گذرانده و سپس تحصیلات عالی خود را تا پایان دوره کارشنانسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی و اقتصاد در دانشگاه کالفرنیای آمریکا انجام داده است.
آقای ضمیر یکی از فعالان جامعه مدنی افغانستان است و در سال ۲۰۰۸ موسسه خیریه برای توسعه روستاها را ایجاد کرد. علاوه بر آن به عنوان مشاور مالی وزارت توسعه روستاهای افغانستان کار کرده است.
او در سال ۲۰۰۷ کار با وزارت معارف افغانستان را آغاز کرده و درسال ۲۰۰۹ نیز رئیس برنامه‌های وزارت زراعت افغانستان شد.
آقای ضمیر از سال ۲۰۱۲ به بعد با بانک جهانی در بخش توسعه نهادها کار کرده است. علاوه بر آن از مدیران ارشد وزارت معادن و صنایع افغانستان بوده است.

۶ـ محمد گلاب منگل، نامزد وزارت سرحدات و قبایل
گلاب منگل در سال ۱۹۵۷ در شهر گردیز ولایت پکتیا به دنیا آمده است. او تحصیلات عالی خود را در رشته ادبیات تا سطح لیسانس در دانشگاه کابل انجام داده است. در سال ۱۹۷۰ با دولت افغانستان کار کرده و بعد به نیروهای مجاهدین افغانستان پیوسته است.
آقای منگل در زمان ریاست جمهوری حامدکرزی در سال ۲۰۰۸ به عنوان چهارمین والی ولایت هلمند، بعد از سقوط گروه طالبان منصوب و تا سال ۲۰۱۲ اداره این ولایت ناآرام افغانستان را در جنوب این کشور به دوش داشت.
او قبل از اینکه به عنوان والی ولایت هلمند انتخاب شود، از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ به عنوان والی ولایت پکتیا و در سال ۲۰۰۸ نیز برای مدت کوتاهی والی ولایت لغمان بود.
آقای منگل بعد از برکناری از ولایت هلمند به فعالیت سیاسی خود در کابل ادامه داد.

۷ـ عبدالستار مراد، نامزد وزارت اقتصاد
عبدالستار مراد یکی از اعضای اصلی جمعیت اسلامی افغانستان است. او به عنوان معاون اول وزیر امورخارجه دولت افغانستان در زمان حاکمیت مجاهدین کار کرد و تا سال ۲۰۰۲ به عنوان سفیر افغانستان در کشور مالزی بوده است.
آقای مراد از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۷ به عنوان والی ولایت کاپیسا در شمال کابل کار کرد و در سال ۲۰۱۱ نیز به عنوان دبیر کمیسیون عالی صلح افغانستان منصوب شد.
او در انتخابات سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس کمپاین مبارزات انتخاباتی آقای عبدالله کار کرد و در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان معاون رئیس کمپاین آقای عبدالله بود.

۸ـ محمدالله بتاش، نامزد وزارت حمل و نقل
محمدالله بتاش متولد سال ۱۹۶۱ ولایت کندز در شمال شرق افغانستان است. او در سال ۱۹۷۸ مدرسه را در ولسوالی امام صاحب قندوز به پایان رسانده است.
در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه بلخ به دانشگاه کوبان روسیه رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در علوم اجتماعی گرفت.
آقای بتاش در سال ۱۹۹۰ برای تحصیل در مقطع دکترا عازم مسکو شد و در سال ۱۹۹۵ دکترا خود را در رشته علوم اجتماعی و روابط بین المللی گرفت.
آقای بتاش از سال ۱۹۹۵تا ۲۰۰۱ در شرکت‌های مختلف تجارتی بین المللی به حیث مدیر ایفای وظیفه کرده و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به حیث مشاور وزیر دولت در امور پارلمانی افغانستان کار کرده است.
از دلو/ بهمن ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۱ بحیث معاون پالیسی و سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی مشغول کار بوده و از سال ۱۳۹۱ الی اکنون به عنوان والی فاریاب کارکرده است.

۹ـ اسدالله حنیف بلخی، نامزد وزارت معارف
آقای بلخی متولد سال ۱۳۳۶ خورشیدی در ولایت بلخ در شمال افغانستان است. او مدرسه را در ولایت بلخ خوانده و در سال ۱۳۵۹ لیسانس خود را از دانشگاه کابل گرفت. آقای بلخی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ام القری عربستان در سال ۱۳۶۹ گرفت و در سال ۱۳۸۲ نیز از این دانشگاه مدرک دکترا اخذ کرد.
او در سال ۱۳۸۲ شامل وزارت خارجه افغانستان شد و در سال ۱۳۹۱ به عنوان سفیر افغانستان درکویت منصوب شد.

۱۰ـ سید سعادت منصور نادری، نامزد وزارت شهرسازی
سعادت منصور نادری، در سال ۱۹۹۹ لیسانس خود را در رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های لندن گرفت. بعد از آن در شرکت‌های مختلفی کار کرده و خود نیز بازرگان است.
آقای نادری فرزند سید منصور نادری از بزرگان فرقه اسماعیلی در افغانستان است و از رهبران حزب پیوند ملی افغانستان به حساب می‌آید.
قبل از این به عنوان مشاور بانک ملی افغانستان کار کرده و علاوه بر آن صاحب یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه در افغانستان است.

۱۱ـ عبدالبصیر انور، نامزد وزارت عدلیه/دادگستری
عبدالبصیر انور متولد سال ١٣٣١در ولایت پروان در شمال کابل است. او لیسانس خود را از دانشگاه پزشکی کابل گرفته و دو مدرک کارشناسی ارشد در زمینه علوم سیاسی و علوم اسلامی دارد.
آقای انور به عنوان مشاور رئیس جمهوری پیشین افغانستان در امور اجتماعی و رئیس کمیته سیاسی حزب اسلامی افغانستان کار کرده است. علاوه بر آن آقای انور به عنوان معاون و سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان در زمان حکومت مجاهدین کار کرد.

۱۲ـ سلامت عظیمی، نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر
خانم عظیمی به عنوان مسئول بخش حمایت و توسعه حقوق کودکان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فعالیت داشته و علاوه بر آن رئیس موسسه حقوقی آریانا در شمال افغانستان بوده است.
او علاوه بر آن به عنوان استاد دانشگاه و معاون دانشگاه بلخ در شمال افغانستان کار کرده است.
خانم عظیمی دانش آموخته رشته‌ حقوق وعلوم سیاسی و دارای لیسانس در این رشته است.

۱۳ـ فریده مومند، نامزد وزارت تحصیلات عالی
فریده مومند استاد دانشگاه پزشکی کابل است و در یکی از بیمارستانهای کابل کار می‌کند. او حدود ۵۰ سال دارد و در سال ۱۹۹۷ خانواده اش از افغانستان به پاکستان مهاجر شد و در سال ۲۰۰۱ به افغانستان بازگشت.

۱۴ـ نسرین اوریاخیل، نامزد وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا
خانم اوریا خیل از دانشگاه پزشکی کابل مدرک لیسانس دارد و پیش از این به عنوان استاد دانشگاه پزشکی کابل، رئیس بیمارستان‌ زنان “رابعه بلخی” و بیمارستان “ملالی” کابل کارکرده است.
او متخصص زنان و زایمان است که از سال ۲۰۰۴ تا به حال، ریاست یکی از بزرگ‌ترین زایشگاه‌های افغانستان به نام ملالی را برعهده داشته است.
وزارت امورخارجه آمریکا سال گذشته خانم اوریاخیل را به عنوان یک فرد پیشتاز و برجسته در زمینه بهداشت زنان و زایمان نام برده و جایزه زن شجاع جهان را به او داد.
نسرین اوریاخیل، علاوه بر ریاست زایشگاه ملالی، مسئول یک نهاد غیردولتی است که برنامه‌هایی مانند آموزش تنظیم خانواده و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برای آگاهی از سلامت باروری برای جوانان و دانش آموزان لیسه/ دبیرستان‌ها را اجرا می‌کند.

۱۵ـ علی احمد عثمانی، عنوان نامزد وزارت انرژی و آب
آقای عثمانی متول سال ۱۹۷۲ در ولایت هرات است. او مدرسه را در کشور ایران خوانده است و در سال ۲۰۰۰ وارد دانشکده مهندسی هرات شده است. در سال ۲۰۰۷ نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فردوسی در مشهد ایران در رشته مهندسی هیدرولیک دریافت کرده است.
او همچنین به عنوان استاد دانشگاه در هرات کار کرده و در سال ۲۰۱۲ نیز در یک دانشگاه خصوصی در کابل تدریس کرده است.
آقای عثمانی سابقه کار در یک شرکت خصوصی را نیز در کارنامه خود دارد و به عنوان هماهنگ کننده‌ برنامه‌های اتحادیه‌ اروپا و سازمان جهانی غذا درحوزه‌ غرب افغانستان فعالیت داشته است.

۱۶ـ دلبر نظری، نامزد وزارت زنان
خانم نظری متولد سال ۱۹۶۰ در ولایت سمنگان در شمال افغانستان است. او در مرکز تربیت معلم ولایت بلخ درس خوانده و بعد مدرک لیسانسش را از یکی از دانشگاه های کابل در رشته روابط بین الملل گرفته است.
او در سال ۲۰۰۵ نیز به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت و در دوران نمایندگی‌اش عضویت کمیته فرهنگی و امور دینی مجلس نمایندگان افغانستان را داشت.
خانم نظری در نهادهای غیر دولتی همانند اکسفام، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی کار کرده و علاوه بر آن کارمند کمیسیون انتخابات در سال ۲۰۰۴ بوده است. بعد از اینکه در دور دوم به مجلس راه نیافت به عنوان مشاور حقوقی مجلس استخدام شد و اکنون نیز در بخش تذکره(شناسنامه) الکترونیکی در وزارت داخله افغانستان کار می‌کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟