سندروم شوگرن و نشانه های آن

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92670

اگر احساس می کنید دهان شما بیش از حد خشک شده یا چشمانتان دیگر آن رطوبت گذشته را ندارد حتما به دکتر مراجعه کرده آزمایشات لازم را انجام دهید تا قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، بتوانید از شر یک بیماری خطرناک رها شوید.

در این بیماری خطرناک سیستم ایمنی بدن در یک اختلال و ناهماهنگی به اشتباه به بخش هایی از بدن حمله می کند. در این حمله غدد تولید کننده اشک چشم یا بزاق دهان بیش از بخش های دیگر آسیب می بیند.

در این بیماری بخش های دیگر بدن مانند گوش، حلق، بینی، مفاصل، ریه ها، کلیه ها، رگ های خونی، اعصاب و اندام های گوارشی نیز تحت تاثیر خشکی قرار می گیرند.

علائم و نشانه های شوگرن
علائم و نشانه های شوگرن

همه آنچه خواندید نشانه های بیماری سندروم شوگرن هست.

برای کسب دانستنی های بیشتر در مورد سندروم شوگرن با ما همراه شوید:

حمله به غدد اشک و بزاق

همان طور که گفته شد در بیماری سندروم شوگرن غدد اشک و بزاق مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار گرفته خشکی دهان و چشم را به همراه دارد. در این بیماری همچنین سیستم ایمنی بدن دچار اختلالاتی نظیر روماتوئید آرتریت و لوپوس می شود. سندروم شوگرن غدد ترشحی رگ های چشم و دهان را مختل کرده کاهش اشک و بزاق را به همراه دارد.

زنان بیشتر از مردان در معرض سندروم شوگرن

براساس شواهد علمی زنان بیشتر از مردان در معرض سندروم شوگرن قرار دارد. این بیماری که اغلب در سن بالای چهل سال رخ می دهد نیازمند روش های درمانی متفاوت در بین بیماران می باشد و بستگی به این دارد که چه بخش هایی از بدن بیمار مورد حمله قرار  گرفته باشد. در درمان این بیماری ممکن است بیمار مجبور به استفاده از اشک مصنوعی یا مکیدن آب نبات بدون شکر باشد تا بتواند خشکی دهان خود را به گونه ای برطرف کند.

ژن درمانی سندروم شوگرن

همان طور که گفته شد بیماری سندروم شوگرن که در آن لنفوسیتی به غدد برون ریز ترشح می شود و کراتوکنژکتویت، خشکی دهان و سیکا را به دنبال دارد. هم اکنون ابتلای درصد بالایی از زنان به این بیماری سلامت دهان و دندان، جشمان و در کل کیفیت زندگی آنها را با خطر مواجه ساخته است. نقص در سیستم بویایی بدن، درهای خطرناک چشم، مشکلات در  تکلم و جویدن و بلعیدن از دیگر اثرات این بیماری به شمار می رود. علم پزشکی امروز سخت در تلاش است یک روش درمانی همیشگی برای این بیماری پیدا کند.

علائم و نشانه های شوگرن

دومین بیماری خود ایمنی پس از آرتریت روماتوئید

بیماری سندروم شوگرم که به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به بخش هایی از بدن بروز می کند پس از بیماری آرتریت روماتوئید دومین بیماری خطرناک خود ایمنی می باشد.

دانشمندان تلاش می کنند با استفاده از ویژگی های زنتیک راهی دائم برای درمان این بیماری پیدا کنند. دانشمندان سعی می کنند با انتقال ژن به بیماران این بیماری را درمان کنند. «کانال های آب غشایی، مولکول های ناقل یونی، عوامل نسخه برداری، پروتئین های ضد قارچی و جاروگرهای رادیکال آزاد» از جمله ژن های درمانگر مختلف هستند که در آزمایشات متخصصان امر در مسیر یافتن درمان ژنی برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف سندروم شوگرن

سندروم شوگرن به عنوان یک بیماری خود ایمنی دو نوع کلی دارد. در نوع اول که به صورت خود به خود ایجاد می شود هیچ علتی به وجود نمی آید. در نوع دوم این بیماری اما اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. اختلالاتی مانند بیماری اسکلرودرمی، لوپوس سیستمتیک و آرتریت روماتوئید. در تمام این دو نوع سندروم شوگرن رایج ترین علائم همان خشکی دهان می باشد.

علائم بیماری

همان طور که دیدید علامت رایج سندروم شوگرن خشکی دهان و چشم می باشد. از دیگر علائم این بیماری در مراحل اول ساده اما از لحاظ تاثیر گذاری خطرناک می توان به مواردی مثل «عفونت های لثه ای که ترشح بزاق دهان را متوقف می کند، خشکی چشم که به سوراخ شدن قرینه و زخم قرنیه می گردد، تب، خستگی، ضعف و بی حالی و آسیب به ریه» اشاره کرد.

درمان

برای درمان این بیماری که از جمله بیماری های خود ایمنی می باشد همان طور که اشاره شد متخصصین علم پزشکی مشغول کار روی درمان های ژنتیکی می باشند اما درمان های دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد.

نکته منفی و دردناک قضیه این است که این بیماری چون یک بیماری خود ایمنی ست راه درمان قطعی ندارد و تنها با برخی روش های درمانی می توان عوارض آن را کاهش داد و تا حدی کنترل نمود. استفاده از اشک مصنوعی برای جلوگیری از زخم قرنیه و برطرف کردن خشکی چشم و جویدن آدامس بدون قند برای کمک به ترشح بزاق دهان و نوشیدن آب به طور منظم برخی از روش های درمانی این بیماری می باشد.

استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن در موارد شدید این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

به هر صورت اینک که با بیماری سندروم شوگرن و علائم آن آشنا شدید، راحت تر می توانید توصیه های پزشکی بهتری به مبتلایان به این بیماری ارائه دهید.

این بیماری از شروع تا بروز علائم حدود سه سال طول می کشد. این بیماری علائم ریز و درشت زیادی دارد. از علائم عمده آن می توان به خشکی دهان و چشم اشاره کرد در حالیکه در علائم دیگر به بخش های دیگر بدن آسیب وارد می شود.

در نهایت باید گفت بیماری سندروم شوگرن به عنوان یک بیماری خود ایمنی در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود با برخی روش های رایج می توان آن را کنترل کرد.

در بیماری سندروم شوگرن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بخش هایی از بدن از جمله غدد تولید کننده بزاق دهان و نیز غدد تولید کننده اشک چشم حمله کرده به آنها آسیب می زند.

همین طور باید بدانید که استفاده از داروهای سرکوب کننده بیماری می تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش داده سبب کاهش علائم بیماری شوند. مشکلاتی مثل ریه، کلیه، رگ خونی و سیستم عصبی با داروهای سرکوب کننده سیستم  عصبی کاهش می یابند اما خود این داروها عوارض جانبی داشته منجر به عفونت می شود. بنابراین اگر سندروم خفیف دارید از این داروها استفاده نکنید.