سناریوی عربستان با مشارکت آمریکا علیه دولت منتخب عراق کلید خورد

  • انتشار: ۵ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 7541

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، ابزار اجرای سناریوی جدید عربستان، سیاستمداران حامی ریاض در عراق هستند . روزنامه عکاظ و روزنامه الوطن مهمترین رسانه های رسمی عربستان به طور مشترک پرده از سناریوی جدید ریاض علیه بغداد برداشتند.

تیتر روزنامه عکاظ با عنوان “علاوی در صحنه بین المللی برای سرنگون کردن دولت العبادی تحرکات خود را آغاز کرد”، نوشت گروه های فعال در پارلمان عراق به رهبری ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق(فواد معصوم رئیس جمهور عراق سه معاون به نام های نوری المالکی، اسامه النجیفی و ایاد علاوی دارد) برای سرنگون کردن حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دست به تحرک زدند.

این روزنامه سعودی برای توجیه تلاش های مخرب سیاستمداران وابسته به عربستان در عراق مدعی شد حیدرالعبادی از توافقی که به موجب آن دولت عراق تشکیل شد، طفره رفته است.

مشارکت سفیر آمریکا در اجرای سناریوی عربستان برای سرنگون کردن دولت منتخب عراق از همسویی و هماهنگی کامل ریاض و واشنگتن پرده برمی دارد به طوری که عکاظ نوشت علاوی در خلال نشست هایی که نمایندگان گروه های القوی الوطنیه(تشکل اقلیت اهل سنت)و فراکسیون العراقیه در پارلمان در حضور سفیر آمریکا، هیات نمایندگی سازمان ملل متحد و نماینده اتحادیه اروپا برگزار کردند، به اقدامات نخست وزیر عراق و نقض توافق سیاسی با پارلمان که دولت بر اساس آن شکل گرفت، اشاره کرد.

این روزنامه با همان ادعاهای نخ نما شده ای همچون طایفه ای عمل کردن دولت منتخب عراق و انزوای گروه های اهل سنت افزود هیاتی که ریاست آن را علاوی برعهده داشت، در دیدار با سفیر آمریکا و نمایندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا از اقدامات طایفه ای العبادی به ویژه در خصوص امور نظامی و فرماندهی کشور شکایت کرده است که سبب شده است ائتلاف شیعی، سرنوشت کشور را از طریق منزوی کردن ائتلاف های دیگر به ویژه اهل سنت تعیین کند.

ایاد علاوی بارها در برابر انتقادهای نوری المالکی از عربستان به سبب حمایت از تروریست‌های تکفیری، چه در زمان نخست وزیری و چه در زمان فعلی که معاون رئیس جمهور است، به حمایت از آل سعود پرداخته و اوج خوش خدمتی و سرسپردگی خود را اثبات کرده است و برای اجرای سناریوی جدید سعودی ها علیه دولت منتخب عراق و سرنگونی آن مهره و گزینه ای بهتر از ایاد علاوی و دیگر سیاستمداران داعشی در عراق سراغ ندارند.

“احمدالمساری” رئیس فراکسیون ائتلاف القوی الوطنیه در بیانیه ای به همراه گروهی از نمایندگان فراکسیون های اهل سنت در پارلمان عراق گفته است ائتلاف، آخرین فرصت را به دولت العبادی می دهد تا مفاد سند اصلاح سیاسی را فورا اجرا کند در غیر این صورت، شرایط به سمت و سوی دیگری پیش خواهد رفت.

این سیاستمدار داعشی عراقی مدعی شده است جامعه بین المللی را در جریان اقدامات العبادی قرار داده است.

عکاظ در بخشی دیگر از گزارش خود اعلام کرده است: مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، مخالفت خود را با استفاده ارتش عراق از اراضی منطقه در عملیات آزادسازی موصل از سیطره داعش به اطلاع دولت آمریکا رسانده است. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در نشست خود با بارزانی از وی خواسته بود با آغاز عملیات نیروهای ارتش از اراضی منطقه کردستان به سمت موصل برای مشارکت در عملیات آزادسازی آن موافقت کند.هر چند بارزانی به وزیر دفاع آمریکا قول داد که این درخواست را بررسی کند، اما دولت منطقه کردستان این درخواست را به شدت رد کرد و دولت آمریکا را در جریان تصمیم خود قرار داد.

رسانه‌های سعودی تریبون سیاستمداران حامی ریاض

روزنامه الوطن هم در تلاش برای مبرا کردن اثیل النجیفی استاندار برکنار شده استان نینوی از اتهامات دست داشتن در سقوط موصل و سیطره تروریست های تکفیری وهابی بر آن، گفت و گویی را با وی در راستای مخدوش کردن وجهه جمهوری اسلامی ایران و بدبین کردن افکارعمومی به تهران با وجود اذعان مقامات عراقی به کمک های بی دریغ کشورمان در جنگ با تروریست های تکفیری و تاثیرگذار بودن این کمک ها انجام داد. النجیفی در این گفت و گو مدعی شده است که پارلمان عراق در سلطه ایران است.

اثیل النجیفی که از محکوم شدن در پرونده سقوط موصل به شدت نگران است، ادعا کرده است به نتایج تحقیقات پارلمان در خصوص حادثه سقوط موصل و اشغال آن به دست داعش اطمینان ندارد، زیرا ایران بر تصمیم گیری سیاسی عراق از جمله تصمیم مربوط به تحقیق در خصوص سقوط موصل سیطره دارد.

النجیفی که ملت عراق هنوز خیانت بزرگ وی به کشورشان با تقدیم دودستی موصل به تروریست های تکفیری و بعثی های صدامی را از یاد نبرده اند، در تلاش برای شعله ور کردن آتش اختلافات فرقه ای و مذهبی میان شیعیان و اهل سنت مدعی شده است انتخاب شخصیت هایی که بازجویی می شوند به دست ایران صورت می گیرد که بر تصمیم گیری سیاسی در عراق مسلط است و ایران در پس برکناری من است، زیرا آنها موصل را آخرین دژ اهل سنت قلمداد می کنند.

النجیفی در ادعای مضحک برای مبرا کردن خود از دست داشتن در اشغال شهر موصل به دست تروریست های تکفیری و بعثی صدامی ادعا کرده است اعتراضش به اقدام یکی از افسران ارتش در تعرض به یک دختر کم سن و سال در موصل از دلایل برکناری وی است و خشم مردم موصل از این حادثه و انقلاب آنها علیه ارتش پس از اعتراض وی صورت گرفته است.

برادر اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور فعلی و رئیس سابق پارلمان مدعی شده است که تلاش هایی از سوی ایران برای دور کردن المالکی و برخی فرماندهان پلیس فدرال از تحقیقات در حال انجام است.

با نگاه به اظهارات و اتهامات خصمانه النجیفی علیه نوری المالکی  معاون رئیس جمهور و پوشش رسانه ای گسترده آن از سوی رسانه های سعودی بهتر می توان به دلایل کلید خوردن سناریوی جدید عربستان علیه دولت منتخب عراق پی برد، سناریویی که هدف واقعی آن، بازگرداندن عناصر بعثی صدامی و عناصر وابسته به خود به راس قدرت در عراق و منزوی کردن گروه های مردمی و تشکیل دولت انحصار طلب با حضور مهره ها و مزدوران عربستان است.

اثیل النجیفی که تلاش می کند به زعم خود لکه ننگی را که در پی سیطره تروریست های تکفیری و بعثی صدامی بر  موصل و استان نینوی با خیانت و همدستی وی بر دامان وی نشسته است با طرح اتهامات و ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پاک کند، مدعی شده است برخی طرف های خارجی می خواهند مسئول واقعی سقوط موصل یعنی مالکی و برخی فرماندهان پلیس فدرال را که طی مدت سه روز از موصل عقب نشینی کردند را از روند تحقیقات دور کنند

النجیفی در این مصاحبه هیچ اشاره ای به تروریست های تکفیری داعشی و خشم و انزجار مردم موصل از خیانتکاران و شخص وی نمی کند تا مهر تایید مجددی بر همسویی وی و سیاستمداران دیگری همچون اسامه النجیفی و علاوی با داعشی ها و حامیان سرسخت آنها یعنی آل سعود باشد که این روزها، منتقدان جدی این رژیم یعنی نوری المالکی را آماج اتهامات و هجمه روانی تبلیغاتی خود قرارداده اند.

رسانه های سعودی برای بدبین کردن مردم استان الانبار به عملیات بزرگ نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی عراق برای نجات آنها از شر تروریست های تکفیری ادعای واهی کشته شدن هفت هزار غیر نظامی از ابتدای این عملیات را مطرح می کنند تا افکارعمومی را به این نیروهای فداکار بدبین کنند.

الوطن این بار از طریق یکی دیگر از شخصیت های همسو با آل سعود در استان الانبار یعنی صباح کرحوت رئیس شورای استان الانبار مدعی شده است هفت هزار غیرنظامی از ابتدای عملیات نظامی در موصل کشته شده اند.

شبیه چنین اتهامات و ادعاهایی در جریان عملیات آزادسازی تکریت هم از سوی سیاستمداران و رسانه های داعشی در عراق و حامیان داعش در کشورهای مرتجع عربی علیه نیروهای داوطلب مردمی مطرح شد تا با دلسرد کردن این نیروهای از جان گذشته، عملیات مبارزه با تروریست های تکفیری را مختل و متوقف کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟