سناتور مک کین: ترامپ هیچ استراتژی جدید برای پیروزی در جنگ افغانستان ندارد

  • انتشار: ۳۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 26799

جان مک کین سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا، ضمن انتقاد شدید از اعلام نشدن راهبرد جدید آمریکا در افغانستان و عدم ارائه این راهبرد به کنگره این کشور، گفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، هیچ استراتژی جدید برای پیروزی در جنگ افغانستان ندارد.

در حالی‌که مقام‌های وزارت دفاع امریکا از نهایی شدن استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان در هفته‌های آینده خبر می‌دهند اما جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، با انتقاد از سیاست دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در قبال افغانستان گفته است هیچ استراتژی جدیدی برای پیروزی در افغانستان وجود ندارد.

آقای مک‌کین دو روز پس از آن‌که مشخص شد تومور مغزی دارد، گفت قرار بود استراتژی جدید دولت امریکا در برابر افغانستان در نیمه‌ی جولای به کنگره ارائه شود اما تاکنون چنین کاری نشده است.

انتظار می‌رود که استراتژی جدید دولت امریکا در قبال جنگ جاری افغانستان به‌زودی اعلام شود، اما اعلام آن بارها با تأخیر مواجه شده است و اخیراً دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز در مورد تاخیر در مورد اعلام این استراتژی گفته: «انتظار ندارم که کدام تصمیمی در این مورد در هفته‌ی جاری گرفته شود.»

اظهارات تازه‌ی جان مک‌کین که رییس کمیته‌ی نیروهای مسلح امریکا در کنگره است، در حالی‌ است که اخیراً او در کابل گفته بود که مذاکرات صلح زمانی پا خواهد گرفت که دولت افغانستان در میدان جنگ پیروز شود. این سفر آقای مک‌کین و شماری دیگر از سناتورهای امریکایی به کابل در آستانه‌ی اعلام استراتژی جدید دولت امریکا برای افغانستان صورت گرفت. سناتورهای امریکایی که پیش از سفرشان به کابل به پاکستان رفته بودند، به دولت پاکستان گفتند اگر رفتارش را تغییر ندهد، امریکا مجبور است رفتارش را در مقابل پاکستان تغییر دهد.

در استراتژی جدید در مورد افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان نیز تصمیم گرفته خواهد شد. اگرچه وزارت دفاع امریکا تاهنوز در مورد سطح جدید نیروها تصمیم نگرفته است اما برخی خبرگزاری‌ها گزارش کردند که پنتاگون مایل است ۳۹۰۰ سرباز دیگر برای کمک به ارتش افغانستان به این کشور اعزام کند.

از سویی هم گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های امریکایی گفته‌اند که اعضای تیم امنیت ملی ترامپ روی مسأله‌ی چگونگی آوردن ثبات در افغانستان اختلاف نظر دارند.

به گفته‌ی این مقام‎ها، وزیر دفاع ایالات متحده و جنرال هربرت مک ماستر، مشاور امنیت ملی امریکا موافق خواست جنرال جان نیکلسن مبنی بر افزایش نیروهای بیشتر امریکایی در افغانستان می‌باشند.

اما براساس برخی گزارش‌ها، استیف بنن، یکی از مقام‌های ارشد قصر سفید مخالف اعزام نیروهای بیشتر امریکایی در افغانستان بوده و می‌خواهد حضور نظامی امریکا در جهان کاهش یابد.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو جنگ افغانستان را به «بن‌بست» رسیده توصیف کرده و برای شکستاندن این بن‌بست خواستار افزایش نیروهای بیشتر به این کشور شده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟