سناتور سرشناس دموکرات خیال اوباما را راحت کرد

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 8505

خبرگزاری اطلس ـ اعلام حمایت «جان تستر» سناتور سرشناس دموکرات از توافق هسته ای با ایران، خیال اوباما را جهت استفاده از حق وتوی خود علیه سناتورهای مخالف برجام تاحدود زیادی راحت ساخته است.

«جان تستر» سناتور ایالت «مونتانا» در بیانیه ای حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده و پیدا کردن هر گونه جایگزینی را برای آن ناممکن دانسته است.

این در حالی است که تا چند روز پیش، بیشتر تحلیلگران تصور می کردند تستر و برخی سناتورهای دیگر از حزب دموکرات نیز ممکن است مانند «چاک شومر» و «باب منندز» به برجام رای منفی دهند اما اعلام حمایت جان تستر از برجام منجر به خشم و ناامیدی لابی «ایپک» شده است.

نکته بسیار مهم اینکه با اعلام موافقت تستر با برجام، تعداد حامیان توافق نهایی با ایران در سنا به ۲۷ نفر رسیده است. از سویی؛ با توجه به اینکه رای مثبت جان تستر در جلب آرای مثبت حداقل ۲ سناتور دیگر ـ که از وی تبعیت می کنند ـ موثر می باشد، عملا تاکنون ۲۹ سناتور دموکرات حمایت خود را از برجام اعلام کرده اند.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی منابع آمریکایی، رای مثبت «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات های سنا و ۴ تن دیگر از سناتورهای تابع وی به توافق هسته ای نیز قطعی شده است. از این رو اوباما برد خود را در برابر سنا تقریبا تمام شده می داند.

لازم به ذکر است که اوباما جهت استفاده از حق وتوی خود در مقابل مخالفان برجام در سنا، نیاز به رای ۳۴ سناتور دموکرات دارد. با این حال اوباما از این پس در صدد افزایش تعداد سناتورهای توافق نهایی به ۴۰ نفر خواهد بود تا حتی کار به وتوی رای سنا نیز کشیده نشود.

برای رد اولیه  توافق هسته ای در سنا، لازم است بیشتر از ۶۰ سناتور ـ اکثریت مطلق سنا ـ با آن مخالفت کنند. با این حال واقعا مشخص نیست که همه سناتورهای باقیمانده در حزب دموکرات که رای خود را هنوز مشخص نکرده اند با کاخ سفید در حمایت از برجام همراه شوند!

از سوی دیگر؛ به نظر می رسد طی روزهای آتی و با اعلام حمایت رسمی ۳۴ سناتور از برجام، اوباما به سرعت بر روی افزایش تعداد حامیان توافقنامه تا ماه سپتامبر ـ زمان رای گیری کنگره ـ متمرکز شود. اوباما از زمان تصویب برجام تاکنون سعی کرده است بازی کنگره را در سنا مهار کند زیرا مجلس سنا ۱۰۰ عضو بیشتر ندارد و بازی در آن قابل کنترل تر از مجلس نمایندگان است.

مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ عضو دارد و مدیریت آرای نمایندگان در آن به مراتب سخت تر از سناست. اوباما امیدوار است با مهار و کنترل بازی در سنای آمریکا، رای منفی احتمالی مجلس نمایندگان به برجام را نیز بی اثر سازد.

گفتنی است برای رد توافق هسته ای با ایران و بی اثر شدن وتوی اوباما، لازم است دو سوم اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا به برجام رای منفی دهند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟