سناتور جان مک کین: آمریکا تنها از دید افغانستان به پاکستان نظر دارد

  • انتشار: ۷ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14382

جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکایی که ماه گذشته در راس یک هیات متشکل از نمایندگان کنگره به پاکستان سفر کرده بود، در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشته است: آمریکا سال های طولانی است که به روابط دوجانبه خود به پاکستان، تنها از طریق عینک افغانستان نگاه می کند.

وی گفته است که برای اینکه پیشرفت واقعی در روابط آمریکا و پاکستان ایجاد شود، واشنگتن باید نسبت به ثبات و رشد اقتصادی پاکستان نیز متعهد باشد و به آن اهمیت بدهد.

این سناتور آمریکایی در یادداشت خود در روزنامه فایننشال تایمز، به آمریکا، پاکستان و افغانستان بطور جدی توصیه کرده است که اختلاف های خود را کنار بگذارند و در کنار هم، به مبارزه علیه تروریسم بپردازند.

سناتور مک کین که به ویژه پس از سفر به پاکستان و بازدید از مناطق عملیاتی ضدتروریستی ارتش این کشور در نزدیک مرزهای افغانستان، دانش و آگاهی خوبی نسبت به این کشور پیدا کرده، معتقد است: ماموریت آمریکا در افغانستان بدون کمک و همکاری پاکستان فوق العاده سخت خواهد بود.

وی گفته است که آمریکا، پاکستان و افغانستان اگر هرچه زودتر برای مبارزه با تروریسم متحد شوند و همکاری کنند، وضعیت این کشورها، منطقه و جهان بهتر خواهد شد.

مک کین در یادداشت خود نوشته است که سفر ماه گذشته وی به پاکستان، ملاقات وی با مقام های عالی نظامی و دولتی و بازدید از مناطق عملیات ضدتروریسم ارتش این کشور در مناطق نزدیک مرز افغانستان ، او را متقاعد کرد که ماموریت آمریکا در افغانستان همان ماموریت 15 سال پیش است: مبارزه و از بین بردن شبکه های تروریستی و همکاری میان پاکستان و افغانستان برای از بین بردن تروریست ها یک ضرورت است.

به اعتقاد جان مک کین، اگر آمریکا می خواهد امنیت جانی سربازانش در افغانستان تامین شود و ماموریتش در این کشور موفقیت آمیز باشد، باید روابطی خوب با پاکستان داشته باشد.

این سناتور آمریکایی نوشته است که تصمیم های ماه های اخیر کنگره کشورش برای محدود کردن کمک های مالی و فروش تجهیزات نظامی و دفاعی به پاکستان، موجب تشدید تنش میان اسلام آباد و واشنگتن شده است.

‘مقامات آمریکا و پاکستان نباید اجازه دهند که سوء ظن های میان آنها تشدید شود. منافع مشترک آمریکا در امر مبارزه با تروریسم، امنیت هسته ای و ثبات منطقه بسیار مهم و ضروری است.’

جان مک کین البته به پاکستان هم توصیه کرده است که این کشور باید به ایجاد مخفی گاه های امن برای شبکه های تروریستی نظیر طالبان افغانستان، شبکه حقانی، لشگر طیبه و گروه موسوم به ‘جیش محمد’ که در داخل خاک پاکستان فعال هستند و افغانستان و نیروهای آمریکایی در آن کشور را هدف قرار می دهند، پایان دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟