سناتور آمریکایی: از اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین در پاسخ به تهاجم روسیه حمایت نمی‌کنم

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 126662

در ادامه تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین، «کریس کونز» سناتور آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند و نظامیان آمریکایی برای دفاع از این کشور فرستاده شوند، این اقدام به سادگی به معنای قربانی کردن آن‌هاست

کونز گفت: من از اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین در پاسخ به تهاجم روسیه حمایت نمی‌کنم، زیرا صادقانه بگویم، فکر می‌کنم که ما آنها را قربانی می‌کنیم. فکر می‌کنم روس‌ها به طرز چشمگیری تنش‌ها را تشدید خواهند کرد.

این سناتور آمریکایی افزود: فکر می‌کنم باید تا جایی که می‌توانیم از متحدان خود در ناتو که در مجاورت اوکراین هستند، حمایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کونز که متحد سیاسی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکاست، در حال کار برای ایجاد قانونی است که از اوکراین حمایت تجهیزاتی می‌کند و معتقد است کنگره باید به سرعت برای تصویب تحریم‌های اضافی علیه روسیه اقدام کند.

کونز در دفاع از اظهارات اخیر بایدن هم گفت او به هیچ وجه به ولادیمیر پوتین برای حمله یا اشغال اوکراین چراغ سبز نشان نداد. به ادعای کونز، «در گفت‌وگوهای مستقیم و حضوری با پوتین، بایدن به صراحت اعلام کرده که هر گونه عبور روسیه از مرز اوکراین به طور گسترده و سریع پاسخ داده خواهد شد».

بایدن روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفته بود که یک حمله احتمالی جزئی از سوی روسیه ممکن است پاسخ ضعیف‌تری از سوی ایالات متحده و متحدانش به همراه داشته باشد و به کشمکش میان کشورهای غربی درباره پاسخ مناسب منتهی شود.

رسانه‌ها و مقامات غربی از ماه گذشته جوسازی‌ها و ادعاهای بی‌سند و مدرک خود درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را آغاز کردند، این در حالی است که به گفته کارشناسان و حتی برخی مقامات اوکراینی هیچ شواهدی برای وقوع چنین حمله‌ای وجود ندارد.

مسکو به‌ منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. در روزهای گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

با این حال به نظر می‌رسد تلاش غربی‌ها برای اعمال فشار علیه روسیه از طریق این جوسازی‌ها، دامن خود آن‌ها را گرفته و واشنگتن به‌دنبال راهی برای کم کردن فشار سنگین انتظارات اروپایی‌ها از جمله اوکراین است.

بایدن اندکی پس از داغ شدن اخبار پیرامون حمله ادعایی روسیه به اوکراین در آینده نزدیک، برخلاف انتظار متحدان اروپایی آمریکا اعلام کرد در صورت وقوع چنین حمله‌ای کشورش هیچ نیرویی به اوکراین نمی‌فرستد.

با این حال، روز شنبه محموله دویست میلیون دلاری تسلیحات آمریکایی وارد اوکراین شد و آلمان نیز یک بیمارستان صحرایی به این کشور می‌فرستد. 

روز جمعه ارتش انگلیس نیز یک تیپ عملیات ویژه را به اوکراین اعزام کرد تا ضمن آموزش نحوه استفاده از سلاح‌های ضد تانک جدید این کشور به نظامیان کی‌یف، به مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه اوکراین کمک کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟