سناتوران خواهان برگزاری لویه جرگه برای حل معضل دیورند شدند

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20448
مجلس سنا

سناتوران پس از تنش‌های اخیر درباره مشکل تاریخی خط دیورند با پاکستان، خواستار برگزاری هرچه زودتر لویه‌جرگه در این کشور شدند.

اعضای مجلس سنا با توجه به تشدید تنش‌ها در خط دیورند و به منظور پایان دادن به این تنش‌ها و حل این موضوع خواستار برگزاری هر چه سریعتر لویه‌جرگه شدند.

موضوع رفع تنش‌ها در خط دیورند در حالی در مجلس سنای افغانستان مطرح شد که برخی سناتورها خواستار ایستادگی افغان‌ها در برابر پاکستان شدند اما برخی دیگر معتقدند این موضوع تبدیل به یک بحران طولانی مدت میان کابل و اسلام‌آباد شده و باید هر چه زودتر لویه جرگه برگزار و این مشکل به این روش حل شود.

پیش از این نیز، ساخت تاسیسات و چهار گذرگاه مرزی توسط پاکستان در خط دیورند در ماه گذشته سبب تشدید تنش‌ها و افزایش نگرانی افغان‌ها شده بود.

اخیرا لطیف پدرام نماینده مردم بدخشان در پارلمان افغانستان در سخنانی جنجالی گفته بود خط دیورند مرز رسمی با پاکستان بوده و باید آن را به رسمیت بشناسیم.

به دنبال این اظهارنظر نماینده پارلمان، روز گذشته انتقادات تندی از وی در صحن علنی مجلس افغانستان شد تا آنجا که برخی نمایندگان خواستار سنگسار وی شدند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که خط دیورند از جمله اختلافات اساسی میان افغانستان و پاکستان بوده که  در سال‌های اخیر تشدید یافته است.

خط مرزی دیورند در سال 1893 میلادی به عنوان مرز بین افغانستان و هند تحت تسلط انگلیس مطرح و پس از آنکه پاکستان در سال 1947 تشکیل شد، خط دیورند به عنوان مرز بین دو طرف باقی ماند اما افغانستان با برگزاری لویه جرگه این خط مرزی را فاقد اعتبار دانست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟