سم پاشی درخت و باغ و نکات کاربردی

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78691

برای این که در کار باغداری موفق عمل کنید بایستی در تمامی امور مربوط به درختان اگاهی کافی داشته باشید. یکی از کارهایی که برای موفقیت در امر باغداری مهم است، روش صحیح سم پاشی درختان می باشد. سم پاشی درخت و یا درختان شما نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد. به همین دلیل باید از مشورت و یا کمک شخصی خبره در این زمینه بهره مند شوید، بنابراین تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سم پاشی درخت

سم پاشی درخت و باغ

اطلاع از زمان دقیق سم پاشی درختان بسیار اهمیت دارد. در هر زمان و هر ماه از سال برای انواع مشکلاتی که ممکن است برای درختان پیش بیاید سم پاشی صورت می گیرد.

حشرات بسیاری هستند که مانند ما علاقه زیادی به میوه های درختان دارند. این حشرات به دلیل طعم و شیرینی میوه ها به طرف آنها جذب می شوند و سبب آسیب رساندن به درخت و میوه آن می شوند.

سم پاشی درخت برای کنترل این آفات در زمانی که میوه ها در حال رسیدن هستند امری ضروری است و اطمینان حاصل کردن از این که درخت و یا باغچه شما از این آفات در امان هستند یکی از اصولی است که هر باغدار باید به آن واقف باشد.

سم پاشی درختان میوه

حشرات موذی که می توانند درختان شما را مورد حمله قرار دهند در فصول مختلف سال تعداد زیادی هستند. برخی از این حشرات به درختان میوه آسیب می رسانند.

دسته ای از حشرات تخم خود را در نزدیک درختان میوه که در حال رشد هستند قرار می دهند و میوه درخت را محل تغذیه خود قرار می دهند. این نوع حشرات بیشرین آسیب را به درختان میوه وارد می کنند.

یکی از حشرات معروف، کرم سیب است که آفت درختان سیب و گلابی می باشد. تخم هایی که این حشرات می گذارند از روزنه هایی به داخل میوه راه پیدا می کنند و به سرعت خود را به مرکز آن رسانده و داخل میوه شده، رشد می کنند.

شته ها، حشراتی هستند که باعث می شوند میوه ها نارس بمانند و درختان را ضعیف می کنند و میوه ها را از بین می برند. مگس میوه نیز یکی از حشراتی است که تقریبا می تواند همه درختان را تحت تاثیر قرار دهد.

از این رو سم پاشی درخت میوه در فصل رویش و رسیدن میوه ها می تواند یکی از مهم ترین و اصولی ترین کارهایی باشد که یک باغدار باید درگیر آن باشد.

زمان مناسب برای سم پاشی درختان میوه و از بین بردن شته ها، حشرات و کرم های ریز آن می تواند در اواخر فصل زمستان و یا ابتدای فصل بهار باشد. یکی از این محصولات که به روغن زمستانی معروف است، قبل از شکوفه زدن درختان برای از بین بردن تخم ها و کرم ها استفاده می شود.

برخی کرم ها در فصول خاصی از سال برای درختان استفاده می شوند، مثلا در اوایل فصل بهار برای از بین بردن کرم های خراط که به درختان هلو حمله می کنند سم اندوسولفان مورد استفاده قرار می گیرد.

سم پاشی درخت سیب و گلابی و کنترل حشرات و پروانه های آن یکی از امور مهم در امر باغداری است که برای نگهداری میوه های در حال رشد اهمیت زیادی دارد.

اولین سمپاشی یک درخت میوه بعد از این که شکوفه های آن به طور کامل ریخت انجام می گیرد. سمپاشی مرحله دو، در هفته دوم بعد از اولین سمپاشی انجام می گیرد که این روش را در طی سال در صورت نیاز دوباره تکرار می کنند.

سم مناسب برای یک درخت

اگر شما در خانه خود باغ کوچکی دارید و یا برای نگهداری از یک یا دو درخت می خواهید از سم پاشی استفاده کنید بهتر است از آفت کش های خانگی استفاده کنید.

این محصولاتی که با برچسب خانگی به فروش می رسند از نظر ایمنی قابل تایید هستند. زیرا موادی که شما برای این منظور نیاز دارید حتما باید با محل زندگی شما هم خوانی داشته باشد.

حشره کش های طبیعی مانند پری رتین ها که از گل ها ساخته می شوند برای سم پاشی درخت منزل شما بسیار مناسب است. نوعی صابون حشره کش نیز وجود دارد که به وسیله آن شته ها و برخی دیگر از حشرات با بدن نرم از آن استفاده می شود.

زمانی که برای خرید یک سم وارد بازار می شوید، سعی کنید ابتدا به برچسب هایی که روی آن زده شده است دقت کنید. مدل حشره کش برای حشره ای که مد نظر شما است روی آن درج شده است.

نکات مهم سم پاشی درخت

زمان سم پاشی درختان میوه باید دقت کافی داشته باشید سمی که تهیه کرده اید برای حشرات مفید، مضر نباشد. بسیاری از حشره کش ها و سم های خانگی حشراتی مانند زنبورها را تحت تاثیر قرار می دهد. این سم ها هر چند برای درختان خانگی تهیه شده اند اما می توانند علاوه بر حشرات موذی، زندگی حشرات مفید را نیز پایان دهند.

برخی سم های درختان نیز برای پرندگان مضر هستند. گاهی محصولات حشره کش وارد رودخانه ها می شوند و به آبزیان، مخصوصا ماهی ها آسیب می رسانند.

بهتر این است که شما برای به حداقل رساندن نیاز درختان خود به سمپاشی، میوه های درختان را در زمان برداشت جمع آوری کنید و هر تعداد از میوه ها که آلوده به حشرات موذی هستند را از بین ببرید. این امر باعث می شود شما در سال بعد با کاهش چشم گیر آفات و حشرات موذی مواجه شوید.

زمان مناسب سم پاشی درخت

مناسب ترین زمان برای سم پاشی درختان میوه و مرکبات دقیقا زمانی است که آفت های روی میوه ها از نظر اقتصادی شما را متضرر نکرده باشند.

نوع سم درخت، نوع آفتی که به جان درختان شما افتاده و شرایط منطقه ای که درختان شما در آن قرار دارند می تواند در این امر تأثیر مستقیم داشته باشد.

بهتر است سم پاشی درختان میوه و مرکبات یک مرتبه در زمان استراحت درختان و یک بار نیز در اوایل فصل رشد انجام گیرد. کنترل آفت ها بسته به شرایط محیط و نوع کنترلی که روی آنها اعمال می شود متفاوت است.

محصولات کشاورزی به طور کلی، در زمان برداشت دچار آفت می شوند و در حدود یک سوم از محصولات کشاورزی در کل دنیا در زمان کاشت و برداشت به وسیله همین آفت ها و حشرات موذی از بین می روند.