سمینار علمی و پژوهشی امام صادق در کابل برگزار شد

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 26491

سمینار علمی پژوهشی امام صادق (ع) با حضور تعدادی از علمای اهل تشیع و اهل سنت در مدرسه علمیه زینبیه کابل برگزار شد. در این سمینار سخنرانان بر اتحاد دو مذهب بزرگ شیعه و سنی در کشور تاکید کردند.

این سمینار با حضور ده ها تن از عالمان شیعه و سنی در کابل برگزار شده بود. در این سمینار چالش ها و مشکلات کنونی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

در این سمینار مولوی توانا به نمایندگی از علمای اهل سنت شمال کشور گفت که امام صادق پل ارتباطی بین علمای اسلام بوده است و این ارتباط باعث شده بود تا ایشان مورد تایید اجماع علمای مسلمین باشد.

آقای توانا گفت که امام ابوحنیفه به جرم دفاع از اهل بیت و حمایت از اندیشه های امام صادق به زندان افکنده شد و در زندان شکنجه شد که در اثر همین شکنجه ها جان سپرد.

مولوی توانا با اشاره به اندیشه های امام صادق گفت که در شرایط فعلی و با توجه به نفاقی که دشمنان اسلام در بین مذاهب اسلامی به راه انداخته است، باید علمای اسلام در مقابل جریان های انحرافی، خصوصا جریان تکفیری داعش مقابله کنند و اجازه ندهند این جریان های افراطی در بین شیعیان و اهل سنت تفرقه افکنی کند.

در این سمینار سید فاصل سانچارکی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ از نبود آثار فرهنگی و اسلامی و عدم تلاش در این زمینه انتقاد کرد. وی گفت که در بسیاری از کشورهای همسایه هر ساله صدها آثار علمی اسلامی به چاپ می رسد اما متاسفانه در افغانستان چنین چیزی وجود ندارد.

سانچارکی گفت که ریشه های تفکر افراط گرایانه در ذهن بسیاری از مردم کشور ما نفوذ کرده است که جامعه را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. که مقابله با این تفکر یکی از نیازهای ضروری در کشور ما است.

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که برای مبارزه با افراطی گری و خرافات لازم است تا بروی فرهنگ سازی در کشور کار شود.

در این محفل تعدادی از علمای اهل سنت و اهل تشیع کشور در گفته هایشان بر تقریب مذاهب در کشور تاکید کردند. سخنرانان در این نشست گفتند که دست هایی در صدد تفرقه در بین مردم افغانستان است تا بین سنی و شیعه اختلاف بیاندازد که مردم ما با هوشیاری این حرکت دشمنان را خنثی خواهند کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟