«سلطان قابوس» پادشاه عمان درگذشت

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 73474

تلویزیون رسمی عمان از درگذشت سلطان قابوس، پادشاه این کشور خبر داد. 

سلطان قابوس که نزدیک به ۵۰ سال بر عمان حکفرمایی کرده بود، در ۷۹ سالگی درگذشت.

دولت عمان به همین دلیل، ۳ روز عزای عمومی در کشور اعلام و امروز (شنبه) را تعطیل رسمی اعلام کرده و پرچم این کشور به مدت ۴۰ روز به حالت نیمه برافراشته در می‌آید.

دیوان پادشاهی عمان مراسم تشییع و خاکسپاری سلطان قابوس را روز شنبه اعلام کرد.

سلطان قابوس از چهره‌های کلیدی سیاست خاورمیانه طی ۴ دهه گذشته بود که به علت ابتلا به بیماری سرطان ماه‌های اخیر در بیمارستان بستری شده بود.

سلطان قابوس ۵۰ سال قدرت عمان را در دست داشت و چون فرزندی ندارد و آشکارا کسی را برای جانشینی خود اعلام نکرده است، مسئله جانشینی او می‌تواند به چالشی برای عمان تبدیل شود.

پیش از اعلام خبر درگذشت پادشاه عمان، منابع خبری از حضور گسترده ارتش و نیرو‌های پلیس در خیابان‌های مسقط خبر دادند.

بر اساس ساختار موجود عمان، خاندان پادشاهی سه روز فرصت دارد جانشین سلطان قابوس را تعیین کند، در غیر این صورت شورای تعیین جانشین تشکیل می‌شود.

این شورا که متشکل از فرماندهان ارتش و دادگاه عالی است، وظیفه دارد نامه مهروموم شده سلطان قابوس را باز کند که در آن نام جانشین خود را اعلام کرده است.

این در حالی است که چندی قبل وزارت خارجه عمان در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از تماس تلفنی «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، و «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی، با «یوسف بن علوی بن عبدالله» همتای عمانی خود، خبر داده بود.

به گفته وزارت خارجه عمان، این تماس‌ها به منظور کسب اطمینان از وضع سلامتی سلطان قابوس، پادشاه عمان صورت گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟