سفیرقزاقستان: افغانستان باید به منطقه‌ای نمونه از صلح، امنیت و توسعه بدل شود

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 40589

به گزارش خبرگزاری اطلس،قزاقستان از اول تا ۳۱ ژانویه سال جاری، ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد که در آن موضع آستانه در باره تقویت مشارکت جهانی برای برقراری جهان امن، عادلانه و توسعه یافته منعکس شده است.

رئیس جمهور و نماینده این کشور درسازمان ملل، برای برقراری صلح در افغانستان و ایجاد گفتمان موثر میان طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان گام‌های مهمی برداشته است.

بعد از سفر هیات شورای امنیت به کابل و نشست ویژه سازمان ملل برای افغانستان که در آن رئیس جمهوری قزاقستان نقش مهمی داشت با آقای اومرتای بتی موف سفیر این کشور در کابل که در آن نشست حضور داشت گفتگو کردیم که چکیده ای از آن در ذیل می‌خوانید:

قزاقستان در یک سال اخیر تلاش کرده در گفتگوهای صلح افغانستان نقش ایفا کند آیا سهم‌‌گیری آستانه در آوردن صلح در افغانستان کمک خواهد کرد؟

از اول ژانویه ۲۰۱۸، دولت جمهوری قزاقستان برای اولین بار در تاریخ  شورای امنیت سازمان ملل متحد، بحث مهم وضعیت امنیتی سیاسی افغانستان را مطرح و نمایندگی کرده است.

پس از موافقت دولت قزاقستان وهمکاری این کشور، یک هیات عالی رتبه از شورای امنیت در ۱۳-۱۵ ژانویه  سال جاری برای دیدار و گفتگو با مقام‌های افغانستان وارد کابل شدند.

هدف از اعضای بلند پایه شورای امینیت سفر به افغانستان آشنایی بهتر  با شورای امنیت با اوضاع سیاسی، امنیتی اقتصادی، و روند گفتگوهای صلح درافغانستان بود.

سفر این هیات پس از هفت سال ازافغانستان صورت می گیرد که بدون شک نقش سازنده در امر تقویت دولت سازی و تسریع روند گفتگوهای صلح موثر است.

دولت افغانستان معلومات خوبی در اختیار این هیات قرار داد و این اطلاعات بدون شک در نوع نگاه اعضای شورای امنیت نسبت به افغانستان کمک شایانی می‌کند.رهبری افغانستان تاکید ویژه بر اقدامات PNU در مورد حل و فصل مشکلات افغانستان با مشارکت شورای امنیت سازمان ملل متحد و ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) شدند.

چه چیزی باعث شد که قزاقستان در یک سال اخیر، پیگر  گفتگوهای صلح در افغانستان شده است؟

در ۱۹ ژانویه سال روان، برای اولین‌بار به رهبری قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بحث در سطح وزیران خارجه در مورد “ایجاد همکاری منطقه ای در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان یک الگو برای همبستگی امنیتی و توسعه” برگزار شد.

در جریان این بحث، نماینده قزاقستان تأیید کرد که تبدیل کردن افغانستان و آسیای مرکزی به یک منطقه نمونه از صلح، همکاری، امنیت و توسعه در بخش‌های اقتصادی یکی از اولویت‎های اصلی جمهوری قزاقستان است.

آنتونیو گوترر، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ابتکارات منطقه ای آسیای مرکزی و افغانستان قدردانی کرد و آن‌را یک گام مثبت در امر امنیت منطقه‌ای، به ویژه برنامه آموزشی دولتی را برای آموزش شهروندان افغان( بورسیه های تحصیلی) در مؤسسات آموزشی عالی قزاقستان، مهم و حیاتی ارزیابی کرد.

روابط قزاقستان و افغانستان در چه سطحی است، آیا عملکرد قزاقستان در راستای صلح و افزایش تجارت میان دو کشور را مفید ارزیابی می‌کنید؟

نشست شورای امنیت برای افغانستان نشان داد که قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی برای صلح و تققویت روابط تجاری همسو هستند.

صلح و امنیت در افغانستان به مثابه امنیت در منطقه است و این باعث می‌شود که بازار تجاری و اقتصادی ما نیز رونق بیشتری پیدا کند.نتایج بحث در سازمان ملل نشان داد که کشورهای آسیای مرکزی، از جمله قزاقستان، آماده همکاری با افغانستان با گسترش همکاری و اجرای پروژه های خاص در زمینه حمل و نقل، تجارت، انرژی و سرمایه گذاری هستند.

افغانستان نیزنباید به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت منطقه باشد، بلکه به عنوان یک شریک امیدوار کننده با ظرفیت‌های خوب باشد تا هم در زمنیه همکاری سیاسی و هم در ابعاد اقتصادی جلب اعتماد بکند.

کشور ما در سطوح مختلف با افغانستان همکار است و برای بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی نیز ما همواره تلاش  می‌کنیم تا ظرفیت‌های بیشتری را بوجود بیاوریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟