سفیر عربستان در کابل: نقش پاکستان در روابط کابل و ریاض را کاهش می دهیم

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27455
سفير سابق عربستان در افغانستان مسفر بن عبد الرحمن آل غاصب طی يک تماس تلفنى با روزنامه الجزیره پیرامون روابط عربستان و افغانستان بيان داشت: روابط عربستان و کابل در سالهای گذشته روند رو به رشدی داشته و در آینده نیز نزدیک شاهد تحول جدی در روابط خواهیم بود.

وی سپس در پاسخ به يكی از سوالات خبرنگار روزنامه الجزیره پيرامون اوضاع سياسى در افغانستان و مداخلات پاکستان گفت: “عربستان در طی دو دهه ی گذشته اعتماد كامل به سياستهاى پاكستان در افغانستان داشته است و ليكن متاسفانه حمايت كشور پاكستان از طالبان و گروهكهای افراطی مرتبط با اخوان المسلمين باعث افزايش نفرت مردم افغانستان از سياستهای اتخاذ شده توسط اين كشور در افغانستان شده و به نظر می رسد كه سياستهای پاكستان در افغانستان نيازمند تجديد نظر و تعديل است.
مسفر همچنین تاكيد كرد كه سياستهای اتخاذ شده ی رياض در افغانستان الزاماً تابع و همسو با اسلام آباد نخواهد بود، هر چند با كشور پاكستان منافع مشتركی در كشور افغانستان داشته باشيم از جمله پشتونهای افغانستان كه تنها قوم و گروه مورد توجه ما در افغانستان هستند.
در پايان مسفر به اين امر اشاره كرد كه اينک حدود 300 تا 500 هزار افغانی با پاسپورت پاكستانی در عربستان مشغول به كار هستند با اين وجود مقامات كابل هميشه خواستار ايجاد روابط مستقل با رياض بدون مشاركت اسلام آباد بوده اند و تصميم اخير خادم الحرمين الشريفين برای گسترش روابط با افغانستان تاثير خوبی در روابط خواهد داشت.
به نظر می رسد كه بعد از سفر نواز شريف به رياض و عدم قطع رابطه پاکستان با قطر على رغم دستور ملک سلمان به نواز شريف، رياض در صدد مواخذه پاكستان در افغانستان باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟