سفیر انگلیس: با طالبان در ارتباطیم

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 12669

«دامنیک جرمی»، سفیر جدید انگلیس در افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری دولتی انگلیس گفت که اصرار طالبان بر ادامه جنگ برای جامعه جهانی قابل قبول نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام افتاب، دامنیک جرمی گفت که انگلیس تماس‌های خیلی محدود با طالبان دارد، با کشورهای همسایه افغانستان تماس دارد و با پاکستان، ایران، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس و تمامی کشورهای که به نحوی بر سیاست افغانستان تأثیر گذارند، در تماس است.

وی افزود: «نقشی که انگلیس می‌تواند بازی کند، ایجاد روحیه‌ای میان بازیگران منطقه است تا از روند صلح حمایت کنند. چرا که یک افغانستان با ثبات به نفع پاکستان، ایران و هند است. وجود درگیری در نزدیکی مرزهای این کشورها می‌تواند در دراز مدت بر منافع سیاسی و اقتصادی آنها تأثیر بگذارد.»

جرمی در پاسخ به این سئوال که با توجه به نفوذ انگلیس بر پاکستان، آیا کشورش علاقمند است که در گفتگوهای گروهای هماهنگی چهارجانبه نقشی داشته باشد، گفت: «انگلیس روابط بسیار محکمی با افغانستان و همین‌طور با پاکستان دارد. اگر از سوی دولت افغانستان برای ایفای نقش در این گفتگوها دعوت شویم، خیلی خوشحال خواهیم شد. البته که از ما خواسته شده تا نقش خاصی در گفتگوها داشته باشیم.»

وی دربارهٔ واکنش طالبان دربارهٔ روند صلح افغانستان گفت که این واکنش را زیاد تعجب‌انگیز نمی‌داند. گفتگوی صلح ممکن است زمانی طولانی را در بر گیرد. صلح با ایرلند شمالی سالها وقت گرفت. اما وی در مورد افغانستان ابراز امیدواری کرد که این روند به سرعت آغاز شود.

سفیر جدید انگلیس در افغانستان گفت: «وقتی مسئله همکاری ما با بازیگران منطقه مطرح شود، یک چیز را باید برای طالبان روشن بسازیم که ادامه جنگ و خودداری از گفتگو، قطعاً قابل قبول نیست و این باید از طریق اعمال فشار بر طالبان و افرادی که در تماس با آنهاست انجام شود.»

وی افزود که انگلیس به توانمندسازی نیروهای افغان ادامه می‌دهد تا طالبان بپذیرند که در میدان جنگ پیروز نمی‌شوند. هنگام مواجهه با این نیروها به شدت سرکوب خواهند شد.

دامنیک جرمی دربارهٔ طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) گفت: «هیچ‌کسی قادر نیست بگوید چیزی را که طالبان انجام می‌دهند، چیست؟ به جزء اینکه این گروه بدست خود کشور خود را ویران می‌کند.»

وی افزود: «داعش شکلی از اسلام را بر مردم تحمیل می‌کند که تا حال [درباره آن] نشنیده‌ام. [آیا] کسی است در افغانستان که بگوید باورها و عقاید این گروه در افغانستان ریشه دارد و یا نسخه خوبی برای مردم افغانستان است؟ به نظر می‌رسد که داعش [در افغانستان] یک سازمان کاملاً بیگانه است که از رقه سوریه و عراق منشأ گرفته است. حال باید دید که مردم افغانستان با آنچه می‌کنند.»

سفیر انگلیس سال ۲۰۱۵ را یک سال پر چالش برای افغانستان دانست و گفت که با توجه به انتقال مسئولیت امنیتی و خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این سربازان افغان بودند که در خطوط مقدم می‌جنگیدند.

وی گفت که دربارهٔ آینده افغانستان خوشبین است. دلیل آن خوشبینی تجربه‌ای است که از سالها کار در داخل و اطراف افغانستان بدست آورده و تغییرات مثبتی که طی این سالها در افغانستان بوجود آمده است.

دامنیک جرمی افزود که چالش‌هایی را که مردم افغانستان با آن روبرو هستند، نیز دست کم نمی‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟