سفر وزیر خارجه ایران به هند و موضوع بندر چابهار بعد از خروج آمریکا از برجام

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 43158

یک روزنامه هندی با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به هند نوشت که با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای، این دیدار در تضمین منافع ایران و هند در بندر چابهار موثر خواهد بود.

روزنامه اشین ایج، با اشاره به ملاقات پیش بینی شده ظریف با سوشما سواراج همتای هندی وی، به بررسی تحولات اخیر درباره برجام پرداخته و نوشت: دیدار ظریف با در نظر گرفتن خروج آمریکا از برجام و منافع راهبردی هند در بندر چابهار که با سرمایه گذاری این کشور در حال توسعه است، سفر وزیر امور خارجه ایران اهمیت پیدا می کند.

این روزنامه نوشت: در اوایل ماه جاری، در بیانیه ای محتاطانه، هند اعلام کرد که باید به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای احترام گذاشته شود.

دهلی نو همچنین خواهان حل مساله میان ایران و آمریکا از طریق مذاکره شد. هند در حال کمک به توسعه بندر چابهار در ایران است بنابراین، این کشور دارای منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

در سال 2015 ایران و هند توافق کردند که هند در بندر چابهار واقع در جنوب ایران سرمایه گذاری کند، این بندر به هند کمک خواهد کرد تا بدون دخالت های پاکستان با افغانستان تجارت کند.

هند در طول سفر روحانی، کنترل فاز اول بندر چابهار را به مدت 18 ماه بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات های توسعه ای این بندر را قبل از 17 جون آغاز کند، در غیر این صورت هند جریمه خواهد شد.

هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دالری شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟