سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ با اهمیت اما بی فایده

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: سید احمد موسوی مبلّغ
  • شناسه مطلب: 547

رئیس جمهور کرزی فردا در راس یک هیات، وارد اسلام آباد پاکستان خواهد شد.

رئیس جمهور غنی، پس از سفرهای مختلف چند مقامات بلند پایه امنیتی پاکستان به کابل، در حالی به این کشور سفر می کند که فضای متنشج و دیوار بلند بی اعتمادی میان دو کشور، ارتباط نسبتا سردی را میان دولتمردان حاکم کرده است.

این ارتباط سرد که سابقه آن به زمان ریاست جمهوری شهید ربانی و دولت مجاهدین می رسد، در دوران حاکمیت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین به اوج خود رسید.

مهمترین مسائلی که از سوی مقامات کشورمان برای داشتن روابط تقریبا خصمانه با پاکستان مطرح می شد، حمایت پیدا و پنهان پاکستان از تروریزم و طالبان و نیز حملات نظامی از خاک این کشور علیه افغانستان بود.

حجم مشکلات میان دو کشور از بابت این دو مطلب به حدی بوده که اختلاف قدیمی ای همچون مساله خط دیورند و … را به دست فراموشی سپرده است.

مساله صلح با طالبان و آنچه که به عدم همکاری پاکستان در این رابطه تعبیر می شد نیز در موارد متعدد، بر چالشهای فراوان میان دو کشور افزود. رسانه ها مکررا بر این نکته اذعان می کردند که مقامات پاکستان به آن دسته از رهبران میانه رو طالبان که خواهان پیوستن به روند صلح هستند، به دیده خصمانه نگریسته و در برخی موارد نیز گفته می شد که بیم جان برخی از مقامات میانه رو طالبان که در پاکستان به سر می برند وجود دارد.

همه این مسائل در کنار بسیاری از ناگفته ها، تصویری ناخوشایند از سیاستمداران پاکستانی در میان مردم و اهل سیاست افغانستان ایجاد کرده و این ذهنیت را تقویت کرده است که پاکستان به دلایل مختلف، علاقمند ایجاد صلح و ثبات در افغانستان نیست.

اگر از این زوایا به ارتباط میان افغانستان و پاکستان بنگریم، سفر رئیس جمهور اشرف غنی به پاکستان را می توان حائز اهمیت دانست.

این اهمیت، زمانی بیشتر می شود که دیدگاه برخی از صاحب نظران مبنی بر حسن ارتباط میان رئیس جمهور با برخی حلقات پاکستانی و نزدیکی نظرات او با سیاستمداران همسایه جنوبی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

البته در این مطلب که سفر رئیس جمهور به اسلام آباد حائز اهمیت است تردیدی وجود ندارد، اما در عین حال انتظار نمی رود این سفر، تاثیر فوری و موثری در رفع مشکلات موجود میان دو کشور داشته باشد.

ممکن است سفر اشرف غنی، تا حدی از سردی روابط دو کشور بکاهد، اما حل مشکلات بزرگی همچون حمایت پاکستان از تروریزم، حملات نظامی به خاک افغانستان، حضور گسترده طالبان در پاکستان و … نیازمند مقدمات و فاکتورهایی است که هیچ یک از آنها تا کنون فراهم نشده و انتظار هم نمی رود در یک مدت زمان کوتاه فراهم شود.

احتمال می رود سفر رئیس جمهور به پاکستان تا حدی از تنش ها بکاهد و قدم های مثبتی نیز برای رفع موانع برداشته شود، اما سابقه بد پاکستان در خصوص نداشتن صداقت نسبت به طرف افغانستانی، احتمال انکشاف گسترده در روابط دو کشور و رفع اختلافات را تقریبا به حد صفر نزدیک می کند.

اما با آن هم، این سفر را باید به فال نیک گرفت و منتظر نتایج آن باقی ماند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟