راهنمای سفر بی بازگشت مریخ [شامل هزینه ها و آمادگی های پیش از سفر]

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83600

پروژه سفر بی بازگشت مریخ با هدف انتقال بشر به این سیاره مدت هاست که آغاز به کار کرده است. مارس وان، نام سازمانی است که برای سکونت بشر روی مریخ با استفاده از تکنولوژی های موجود در جهان دست به اقداماتی زده است.

این سازمان در نظر دارد که جزئیات و زیر و بم این سفر بی بازگشت و ماجراجویانه را از طریق یک برنامه تلویزیونی برای تمام مردم جهان به نمایش بگذارد.

از اواخر سال ۱۳۹۱ شمسی این سازمان سعی کرده تا ثبت نام های اولیه خود را برای دوطلبان این سفر بی بازگشت آغاز کند.

دانشمندان علوم فضایی سالیان سال است که به این فکر هستند تا بتوانند ترتیب اسکان بشر در سیاره ای غیر از زمین را بدهند. ماه و مریخ از جمله سیاراتی بودند که به دلیل داشتن منابع حیاتی برای این کار انتخاب شدند.

اما کره ماه به دلیل نداشتن اتمسفر نمی توانست قابلیت این کار را داشته باشد. این بود که مریخ به عنوان سیاره ای که در آن علائم وجود حیات، از جمله اتمسفر و آب تایید شده است برای این اسکان انتخاب شد.

هم کره ماه و هم مریخ به عنوان محلی برای زندگی بشر می توانند بسیار پر هزینه باشد و همچنین خطراتی از جمله فرود در چاه های گرانشی را نیز به همراه دارد.

جزئیات سفر بی بازگشت مریخ

همان طور که گفته شد دلیل انتخاب مریخ برای سکونت اهل زمین وجود آب و هوای نسبتا مناسب است. نور کافی خورشید که به وسیله پنل های خورشید به راحتی قابل استفاده است و همچنین لایه نازک جو هم یک لایه محافظتی در مقابل نور خورشید به وجود آورده است.

سفر بی بازگشت مریخ
سفر بی بازگشت مریخ

ساعت شبانه روز هم در این سیاره، شباهت زیادی به کره زمین دارد یعنی هر شبانه روز در این سیاره ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه می باشد.

زمانی که سازمان هلندی مارس این پیشنهاد را مطرح کرد و از مردم سراسر جهان خواست تا برای سفر بی بازگشت مریخ ثبت نام کنند بیشتر از هزار درخواست از سطح جهان برای حضور در این سفر به دست شان رسید.

زمانی که مسئولین سازمان MarsOne  این پیشنهاد را اعلام کردند، پذیرش ابتدایی داوطلبان در ۸  ژانویه ۲۰۱۳ استارت خورد که برنامه انتخاب جهانی افراد داوطلب در نهایت از طریق برنامه های تلویزیونی اعلام خواهد شد.

طرح سفر بی بازگشت مریخ فقط مختص افرادی که با جنگنده ها و موشک های فضایی آشنایی دارند نیست بلکه سفری است که تمامی افراد روی کره زمین که به سن ۱۸ سال رسیده باشند می توانند در آن شرکت کنند.

زمان ثبت نام و مهلت آن تا ماه آگوست سال ۲۰۱۳ بود. کسانی که در سفر بی بازگشت مریخ ثبت نام می کردند باید از سلامت جسمی و روحی کاملی برخوردار باشند و صحت جسم و روان از جمله شروط مهم و اصلی برای این ثبت نام مطرح شده بود.

این طرح در نظر دارد در نهایت ۲۴ الی ۴۰ فضانورد را که هفت سال دوره دیده و تمرین کرده اند را آماده سازی کرده در گروه های چهار نفری هر دو سال یک بار راهی مریخ کند.

کسانی که نام آنها در لیست نهایی ساکنین مریخ جای می گیرد، مطمئن هستند که دیگر هیچ گاه به زمین بر نمی گردند و سیاره مریخ به عنوان محل سکونت همیشگی آنها قرار خواهد گرفت.

سفری که به مدت ۷ ماه به طول خواهد انجامید زندگی، کار و در نهایت مرگ آنها نیز در همان جا اتفاق خواهد افتاد. در واقع این افراد در استخدام شرکت مارس هستند تا با انجام تمرینات مناسب، آمادگی لازم جهت زندگی در سیاره سرخ را پیدا کنند.

این سازمان اعلام کرده است که نخستین گروهی که برای این سفر ثبت نام کرده اند در سال ۲۰۲۳ راهی سیاره جدید خود خواهند شد و باقی عمرشان را در کلونی های ساخته شده روی سیاره مریخ می گذرانند.

افراد نهایی سفر

از میان ۲۰۰ هزار متقاضی سفر بدون بازگشت مریخ که از کشورهای مختلف جهان (۱۴۰ کشور ) اعلام آمادگی کرده اند، در یک مرحله ۱۰۵۸ نفر را انتخاب کردند. این شرکت در نظر دارد در سال ۲۰۲۵ میلادی در نهایت شش گروه ۴ نفره را به این سیاره بفرستد.

افرادی که برای این برنامه انتخاب می شوند باید سن شان بالاتر از ۱۸ سال باشد و از نظر روابط اجتماعی در سطح بالایی قرار داشته باشند، در ضمن به زبان انگلیسی هم مسلط باشند.

هزینه ثبت نام و شرایط زندگی در مریخ

افرادی که برای این سفر ثبت نام کرده اند باید مبلغ ۱۲ تا ۳۸ دلار به عنوان هزینه اولیه ثبت نام بپردازند که البته این رقم با توجه به اوضاع اقتصادی کشور مربوطه متغیر است.

داوطلبان این برنامه برای مدت دو سال در یک فضای شبیه سازی شده نگهداری می شوند تا پاسخی که به این رویداد می دهند مورد بررسی قرار بگیرد. هر کدام را با سه نفر دیگر در این فضا قرار می دهند و نتایج را مشاهده می کنند.

در طول این مدت داوطلبان سفر بی بازگشت مریخ تمرین های ورزشی و فیزیکی بسیاری انجام می دهند زیرا در طول ۷-۸ ماهی
 که در سفر هستند امکان دوش گرفتن برای شان فراهم نیست و فقط می توانند از غذاهایی کنسروی، خشک شده و فریز شده استفاده کنند. آنها باید بتوانند با انجام حرکات ورزشی حجم ماهیچه های خود را حفظ کنند.

آب و هوای مریخ حالتی است که ساکنان آن نمی توانند بدون لباس فضایی بیرون بروند. در سیاره مریخ گیاهی رشد نمی کند، اما افرادی که ساکن آنجا هستند می توانند در کابین های خودشان گیاهانی را پرورش داده و غذای خود را تامین کنند.

دلتنگی های سفر بی بازگشت مریخ

خیلی از افراد حاضر نیستند پا به این سفر بی بازگشت بگذارند و قبل از این که بمیرند برای همیشه خانواده و اقوام خود را ترک کنند.

چنان که از یک فضانورد مسلمان روس در خصوص دلتنگی هایی که ممکن است پیش بیاید سوال شد، او در پاسخ گفت، ماه های اول که همه چیز تازگی دارد و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد خوب است.

اما زمانی که زندگی عادی می شود و دیگر کار تازه ای برای انجام دادن وجود ندارد دلتنگی به سراغ انسان می آید. یک دلتنگی وحشتناک که هیچ انسانی حاضر به تجربه آن نیست.