سفر اشرف غنی به بامیان با خشونت و تظاهرات همراه بود

  • انتشار: ۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15290

اشرف غنی رئیس جمهور روز گذشته در حالی به بامیان سفر داشت که چند پروژه از جمله میدان هوایی و سرک بامیان- میدان وردک را افتتاح کرد اما شماری از خبرنگاران و نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گویند که نیروهای امنیتی چندین خبرنگار را در جریان سفر رییس‌جمهور غنی به ولایت بامیان لت‌وکوب کرده و وسایل خبرنگاری این خبرنگاران را شکشتانده و یا با خود برده‌اند.

این خبرنگاران پس از آن لت‌وکوب شده و مورد خشونت قرار گرفتند که تلاش کردند از تجمع تعدادی از معترضان بامیان که خواهان بازگرداندن مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان بودند، تصویر و صدا بگیرند.

نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که سید محمد هاشمی خبرنگار خبرگزاری جمهور، الیاس طاهری خبرنگار رادیو سلام وطندار، نجیب‌الله الفت خبرنگار رادیو محلی نسیم، اسحق اکرمی خبرنگار کلید، و عباس نادری از جمله‌ی خبرنگارانی‌اند که مورد خشونت قرار گرفته و از سوی نیروهای امنیتی و پی‌پی‌اس تهدید شده‌اند.

نی در بیانیه‌اش گفته است که حمله بر خبرنگاران و اهانت و تهدید آنان را جداً در تضاد با اصل آزادی بیان و قوانین نافذه‌ی کشور دانسته و از والی بامیان می‌خواهد در این مورد به مردم پاسخ بدهد.

اطلاعات روز می نویسد که الیاس طاهری، خبرنگار رادیو سلام‌وطندار گفته است که ساحه نظامی بود و نیروهای امنیتی برخورد زشت با مردم و خبرنگاران داشتند.

او گفت: «در جریان برنامه با خبرنگاران، با تمام مردم، حتا با مسئولان محلی بامیان، برخورد خیلی زشت و غیرانسانی صورت می‌گرفت. کسی از جایش تکان خورده نمی‌توانست. حتا تالاری که در آن رییس‌جمهور سخنرانی می‌کرد، کاملاً نظامی بود و کس حق رفت‌وآمد به این‌طرف و آن‌طرف را نداشتند.»

آقای طاهری گفت ما نتوانستیم آن‌گونه که لازم بود، صدای سخنرانان و تصویرشان را داشته باشیم. او گفت: «ما را عکس‌برداری کردن نمی‌ماند.»

الیاس طاهری هنگام برگشت از محل سخنرانی رییس‌جمهور در مسیر راه به سمت دفتر کارش، به تجمع اعتراضی باشندگان بامیان بر می‌خورد و به گفته‌ی خودش کمره‌اش را می‌گیرد تا از معترضان عکس و صدا بگیرد.

او گفت: «در این هنگام بالای ما حمله کردند. اسحق اکرمی از همکاران ما فرار کرد تا کمره و موادهایش را نگیرند. اما من به چنگ نیروهای امنیتی افتادم. کل موادهایی را که در جریان روز جمع‌آوری کرده بودم پاک کردند و به‌علاوه وارد فیسبوکم شدند و مسیج‌هایم را خواندند؛ مسیج‌هایی که از دفتر روان کرده بودند که گزارش را روان کن.»

به گفته‌ی طاهری یکی از کسانی که وی را با سیلی زده از نیروهای پی‌پی‌اس بوده و دیگری که لباس سفید و پتلون سفید داشته، سه سیلی به صورت طاهری زده است.

مهدی مرتضوی، خبرنگار تلویزیون تمدن نیز می‌گوید هنگامی که می‌خواسته از جریان اعتراض باشندگان بامیان «شات خبری» تهیه کند، از سوی نیروهای امنیتی تهدیده شده است.

او به اطلاعات روز گفت: «درحالی‌که کارت خبرنگاری‌ام به گردنم بود، حدود دوازده -سیزده نفر بالایم انداخت کردند، یکی بیکه بگیر، یکی کمره ره بگیر، یکی خودم را اوسو ببر. کوشش کردم خودم را به آنان معرفی کنم و کوشش کردم کمره را به آنان ندهم.»

این خبرنگار افزود که سپس نیروهای امنیتی کمره‌اش را گرفته و همرایش برخورد فیزیکی کرده‌اند. مرتضوی افزود: «تمام داشته‌های کمره‌ام را دیلیت کردند. مرا اجازه ندادند به تالارا سخنرانی بروم و گزارش تهیه کنم.»

اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور که در این سفر با رییس‌جمهور به بامیان رفته بود، با رد این گفته‌ها به اطلاعات روز گفت که همکار بخش مطبوعاتی ریاست‌جمهوری از دو روز قبل برای هماهنگی و ایجاد سهولت برای خبرنگاران به بامیان رفته بود. خبرنگاران در میدان هوایی بودند و رییس‌جمهور با آنان دست داد.

آقای مرتضوی گفت به تمام خبرنگاران اجازه داده شده بود تا داخل تالار رفته و خبر تهیه کنند، به‌جز زمان احمدی که جزء کسانی بوده که مردم را تشویق به تظاهرات کرده بودند.

آقای مرتضوی گفت او از سوی نیروهای امنیت ملی بامیان در ساحه‌یی که بوده با مانع مواجه شده است. مرتضوی افزود: «حتا به او کارت داده شده بود اما او رفته شامل کسانی شده بودند که قصد داشتند تظاهرات راه‌اندازی کنند.»

با آن‌که چندین خبرنگار به اطلاعات روز گفتند هنگامی که در برگشت از میدان هوایی به سمت شهر می‌خواستند از تجمع معترضان تصویر و صدا بگیرند، لت‌وکوب شدند، آقای مرتضوی اما این گفته‌ها را رد نموده گفت: «لحظه‌یی که از هوتل بیرون شدیم تا میدان هوایی، هیچ‌گونه گردهمایی را ندیدیم و در میدان هم هیچ‌گونه گردهمایی نبود و مراسم به‌شکل آرام هم در شش‌پل و هم در غلغله برگزار شد.»

همزمان با سفر رییس‌جمهور غنی و چندین مقام ارشد حکومت وحدت ملی، شماری از معترضان بامیانی با حمل پلاکارت‌هایی خواهان برگشتاندن لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک شدند.

این معترضان و فعالان مدنی که در چوک الکین دست به اعتراض زده بودند، از سوی نیروهای امنیتی متفرق شده و شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی از موترهای آب‌پاش استفاده کرده‌اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟