سعادتی: روز عاشورا در یک کشور اسلامی باید «رخصتی عمومی» باشد

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132209

معاون شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین در نشستی به مناسبت روز عاشورا در کابل از بیرون شدن این روز از رخصتی عمومی تقویم کشور انتقاد می‌کند.

اسد الله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین روز گذشته به مناسبت روز عاشورا در مراسمی در کابل گفت که هزاره‌ها خواهان عدالت اجتماعی بی‌در نظرداشت تبعیض نژادی و زبانی هستند.

سعادتی گفت:«حذف عاشورا از تقویم افغانستان دیگر منحیث روز رخصتی نیست و من تاکید می‌کنم که سزاوار است که روز شهادت نواده رسول خدا و بزرگترین حادثه در تاریخ اسلام در یک کشور اسلامی و در یک کشور که حکومت اسلامی دارد باید در تقویم‌اش روز رخصتی عمومی باشد.»

در همین حال شماری از مقام‌های حکومت پیشین در مراسم بزرگداشت از عاشورا در کابل با انتقاد از بیرون شدن این روز از تقویم رسمی می‌گویند که هزاره‌ها با حذف نظام‌مند رو به رو استند.

سجادی بلخابی، عضو شورای ولایتی در صحبت با طلوع‌نیوز گفت:«جوانان ما با خاک و خون آلوده و آغوشته می‌شوند اما ما چه؟ ما با آب ولایت سرشت ما آلوده شد از روز اعظم ما را از حسین جدا نمی‌توانند.»

شرکت‌کننده گان این نشست بر وحدت ملی در افغانستان نیز تاکید می‌ ورزند.

معاون پیشین شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین، گفت:«در تامین امنیت مردم کوشش همه جانبه نمایند ما امروز در معرض خطر استیم و در معرض نسل‌کشی و حذف سیستماتیک استیم.»

گفتی است حکومت طالبان در تصمیم تازه روز عاشورا و روز نوروز را از تقویم رسمی افغانستان حذف کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟