بهترین سرگرمی برای سالمندان چیست؟

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74091

سالمندان دسته ایی از افراد جامعه هستند که سن آنها از میانگین عمر طبیعی یک انسان بیشتر باشد. در این دوران ابتلا به بیماری هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است دامنگیر این عزیزان شود پس دانستن انواع سرگرمی برای سالمندان میتواند کمک موثری در نگهداری از آنها بکند.

سالمندان در این دوره از زندگی در انجام بعضی از کارهای روزمره دچار مشکل می‌شوند. مخصوصا اگر از بیماریهای جسمی رنج ببرند.

برآورده کردن نیاز های عاطفی سالمندان مهم ترین نکته در نگهداری از سالمندان است. مشکلات سالمندان معمولا قابل درمان نیستند و یا به سختی درمان پذیرند.

در ادامه با خبرگزاری اطلسهمراه ما باشید!

سرگرمی برای سالمندان

سرگرمی برای سالمندان

اکثر خانواده هایی که سالمند دارند یکی از دغدغه های شان این است که سالمندان خود را چگونه از روزمرگی نجات دهند و چه سرگرمی‌هایی برای آنها فراهم کنند.

اگر می‌خواهید سالمند شما سرگرم باشد و از فکر و خیال های بیهوده رهایی پیدا کند. سعی کنید برای سرگرمی آنها راه هایی متناسب با روحیه شان در نظر بگیرید.

یکی از این راه ها به چالش کشیدن آنها است. سالمندان نیز مانند همه اقشار و گروه های سنی دیگر به اینکه زندگی باید دارای هدف و انگیزه باشد معتقد هستند.

البته افکار سالمندانی که از نظر ذهنی دچار مشکلاتی شده اند با سالمندان بدون مشکل متفاوت است.

این را هم بخوانید: روانشناسی سالمندان: بایدها و نبایدهای زندگی با سالمندان

سالمندانی که انگیزه و هدف دارند عموماً هدف و انگیزه شان همان چیزی است که در جوانی آن را نادیده گرفته اند. چالش هایی که یک سالمند را می‌توانید درگیر آن کنید می‌تواند عبارت باشند از:

  • تجارب و استعداد آنها را برای سازمان دهی برنامه های مذهبی محله به کمک بگیرید.
  • هنرهایی مثل نقاشی، کوزه گری، گلسازی و تزئینات را شروع کنند و یا اگر علم آن را دارند، ارتقاء دهند.
  • پرورش اعتماد به نفس آنها، حس اینکه دوباره همچون دوران جوانی مهم و مثمر ثمر هستند.
  • از آنها پیشنهاداتی در زمینه های مختلف بخواهید. باید بتوانند بدون ترس نظر خود را بیان کنند و از فرصت های پیش آمده استفاده کنند.
  • آنها را تشویق به ادامه فعالیت های ورزشی که در گذشته داشتند کنید. اگر ورزش نمی‌کردند به سمت آن سوق دهید.

از دیگر راه های سرگرمی برای سالمندان انجام بازی هایی است که در آن احساس خوبی به سالمندان دست بدهد. بازی هایی که برای حافظۀ آنها مفید باشد و ذهن را تقویت کند.

این بازی ها علاوه بر فواید زیادی که برای حافظه دارند، می‌تواند باعث شود آنها تنهایی خود را زیاد حس نکنند. این سرگرمی ها و بازی ها می‌تواند مشکلاتی که سلامت آنها را تهدید می‌کند کاهش دهند.

سالمندان

بیماری هایی نظیر آلزایمر و زوال عقل که در این دوران ممکن است در برخی سالمندان بروز کند.

اکثر سالمندان در مورد حافظۀ خود اظهار نگرانی می‌کنند. برای اینکه این اتفاق پیش نیاید یا حداقل با روند کندی صورت بگیرد باید از راه ها و سرگرمی هایی برای تقویت حافظۀ آنان استفاده کرد.

از میان انواع سرگرمی برای سالمندان می‌توان به حل جدول، درست کردن پازل و کتاب خواندن اشاره کرد. بازی کردن با سالمندان هم در روحیۀ خود شما تأثیر مثبت می‌گذارد و هم استرس های آنها را برطرف می‌کند.

بازی های فکری و سرگرمی‌هایی مثل مونوپولی و شطرنج علاوه بر تقویت حافظۀ بلند مدت، حافظۀ کوتاه مدت آنها را نیز تقویت می‌کند.

درست کردن پازل یکی از سرگرمی های این دوران است. سالمندان پازل را هم به تنهایی و هم با کمک خانواده و دوستان می‌توانند درست کنند.

از دیگر موارد سرگرمی برای سالمندان می‌توان به قصه و داستان گفتن اشاره کرد. می‌توانید پای قصه های آنها بنشینید و از ایشان بخواهید از گذشته برای شما بگویند.

و هم می‌توانید در یک جمع یا مهمانی به شکل دایره ای بنشینید و شروع کنید به ساختن یک داستان، هر کسی یک جمله بگوید و دیگری ادامۀ آن را تکمیل کند.

از همۀ افراد سالمندی که حضور دارند می‌توانید بخواهید به صورت دوره ای این بازی را انجام دهند. این کار می‌تواند کمک شایانی به تقویت حافظۀ آنها بکند.

صحبت کردن با سالمندان

افراد سالمند به اینکه تجربیات و دانش خود را در اختیار دیگران بگذارند و هر آنچه می‌دانند به دیگران یاد دهند علاقۀ زیادی دارند.

اگر کسی یا کسانی به دقت به صحبت های شان گوش بدهد و سوالاتی پیرامون صحبت های آنها از ایشان بپرسد، به طوری که نشان دهد که این صحبت ها برایش مفید بوده است، فرد سالمند بسیار خوشحال می‌شود.

آنها دوست دارند در خصوص مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده، کم بودن امکانات و یا رویدادهایی که پشت سر گذاشته اند صحبت کنند.

صحبت کردن راجع به امور سیاسی و مذهبی از دیگر علاقه مندی های آنان است. حرف زدن راجع به موفقیت های فرزندان شان و همچنین ابراز تأسف کردن از ناکامی های آنها.

صبحت کردن راجع به نوه ها و علاقه شان نسبت به آنها و یا پیروزی های شان در موقعیت های مختلف علمی یا اجتماعی و اقتصادی.

زمانی که یک سالمند به تعریف داستان های خود می‌پردازد احساس خوبی به او دست می‌دهد. صحبت کردن در این رابطه به این عزیزان فرصت مرور دوبارۀ شادی های زندگی شان را می‌دهد.

سعی کنید مستمع خوبی برای صحبت های پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها باشید. این کار شما بسیار آنها را خوشحال می‌کند.

از دیگر موارد سرگرمی برای سالمندان با توجه به علایق ایشان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فراهم کردن محیطی برای کاشت و نگهداری از گیاهان و گلها. اکثر سالمندان به این مقوله علاقه مند هستند. این کار برای آنها بسیار سرگرم کنند و شادی بخش است.
  • نگهداری از حیوانات و پرندگان سخنگو و تزئینی طبق سلیقه خودشان، می‌تواند بسیار سرگرم کننده و مهیج باشد.
  • نگهداری از کودکان شما. اکثر سالمندان علاقه به بچه های کوچک و بخصوص نوه های خود دارند. این کار برای شان بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است.
  • فیلم هایی که به آنها علاقه دارند؛  می‌توانید لیستی از فیلمهایی که در گذشته می‌دیدند و برایشان خاطره انگیز هستند و یا فیلم های جدیدی که مطابق با سلیقۀ آنها است تهیه کنید و برایشان به نمایش بگذارید.
  • سفر؛ در این دوران یکی از علایق این عزیزان مسافرت است. سعی کنید حدالامکان آنها را هر از گاهی به سفرهای دور و نزدیک ببرید.