سرکوب و بازداشت مخالفان شاهزاده سعودی در عربستان سعودی شدت گرفته است

  • انتشار: ۲۲ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 30466

موج بازداشت‌ها به دستور شاهزاده جوان از اواخر ماه رمضان گذشته آغاز شده است، برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی و بازداشت و اقامت اجباری وی مهمترین اقدام بن سلمان برای تثبیت جایگاه خود به عنوان پادشاه آینده عربستان بود.

فعالان سعودی در شبکه مجازی از گسترش موج بازداشت‌ها در خلال هفته گذشته در عربستان خبر  دادند که طی آن شماری از شاهزادگان (زن و مرد) از خاندان آل سعود به سبب اعتراض به آغاز اقدامات و گام‌های محمد بن سلمان ولیعهد برای انتقال اختیارات پادشاهی به خود و نادیده گرفتن اعتراضات امرای ارشد آل سعود بازداشت شده‌اند.

موج بازداشت‌ها به دستور شاهزاده جوان از اواخر ماه رمضان گذشته آغاز شده است، برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی و بازداشت و اقامت اجباری وی مهمترین اقدام بن سلمان برای تثبیت جایگاه خود به عنوان پادشاه آینده عربستان بود. منابع مخالفان همچنین از بازداشت شاهزاده محمد بن عبدالرحمن معاون امیر منطقه ریاض در روز چهارشنبه ششم سپتامبر خبر دادند، درباره علت بازداشت این شاهزاده گفته شده که وی تلاش کرده است برای متقاعد کردن ولیعهد جوان مبنی بر به تاخیر انداختن انتقال اختیارات پادشاهی به خود در سایه تنش و خشم عموهای ارشدش و همچنین متشنج بودن اوضاع منطقه‌ای برای ریاض دخالت کند که این اقدامات باب میل شاهزاده ماجراجو نبوده و دستور بازداشت محمد بن عبدالرحمن آل سعود را صادر کرده است.

در همان روز یعنی ششم سپتامبر، فعالان سعودی از بازداشت شاهزاده عبدالعزیز بن فهد فرزند شاه اسبق سعودی(فهد بن عبدالعزیز) خبر دادند. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر، پستی گذاشته بود که زمینه‌ساز بازداشت وی شده است.  او در آن پست گفته است نزد عموی خود(ملک سلمان) می‌رود تا پس از ادای مناسک حج، به  او سلام عرض کند، اما از این می‌ترسد که کشته شود…

از آن تاریخ به بعد نه در صفحه شخصی وی پستی گذاشته شده و نه از سرنوشتش خبر و اطلاعی در دست است.

منابع نزدیک به خاندان حاکم به آزادی معاون امیر ریاض در روز شنبه گذشته اشاره کرده‌ اند، وی در یورش مزدوران وابسته به شرکت امنیتی آمریکایی بلک‌واتر بازداشت شده بود، این ماموران آمریکایی همچنین شاهزاده عبدالعزیز بن فهد را هم بازداشت کرده بودند.

منابع سعودی همچنین از بازداشت یک شاهزاده زن از خاندان حاکم خبر داده‌اند، اما هویت وی مشخص نشده است.

منابع نزدیک به خاندان حاکم از اعمال حالت فوق‌العاده در داخل این خاندان و ارتباط مستقیم و مستمر آن با دولت آمریکا برای پایان دادن به اقدامات یکجانبه شاهزاده جوان خبر داده‌اند که بیشتر شاهزادگان را در داخل فهرست افرادی قرار داده است که سفر آنها بدون اجازه شخص پادشاه ممنوع است. به گفته این منابع، بن سلمان همچنین بر  دربار پادشاهی و مهر پادشاه سیطره دارد

فعالان سیاسی سعودی بر اساس اطلاعاتی که از افسران شاغل در اداره زندان‌ها به بیرون درز کرده اعلام کرده‌اند که محمد بن سلمان پیشتر خواستار تهیه فهرستی شده بود که شامل اسامی شمار زیادی از شهروندان  اعم از زنان و مردانی است که در آکادمی التغییر در پایتخت قطر در جریان سال‌های موسوم به بهار عربی آموزش دیده‌ بودند.

به گفته این فعالان، ولیعهد سعودی خواستار  ارائه ادله و مستنداتی برای اثبات تمام فعالیت‌ها و تحرکات این افراد آموزش دیده، در شهر جده عربستان و مناطق دیگر شده است.

فعالان به تمام آموزش‌دیدگان آکادمی التغییر قطر هشدار داده‌اند اقدامات احتیاط‌آمیز فوری را برای جلوگیری از بازداشت خود به دست مقامات سعودی در پیش بگیرند.

فعالان از افزایش تعداد طرفداران شرکت در حمایت از جنبش 15 سپتامبر خبر داده‌اند که قرار است در تمام عربستان در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه و بی‌اعتنایی حکومت آل سعود به مطالبات مسالمت‌آمیز و همچنین ادامه فساد خاندان حاکم انجام شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟