سرنوشت یکی از همراهان قیصاری که کشته شده است

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44951

در روزهای گذشته عکس هایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که ادعا شده این افراد که دست هایشان از پشت بسته است، محافظان نظام الدین قیصاری است که توسط نیروهای دولتی مورد  شکنجه قرار گرفته است.

به گزارش بی بی سی، در دو روز گذشته عکس‌های تکان‌دهنده‌ای از چند مرد جوان و میان‌سال در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند که با دست‌های بسته بر زمین افتاده‌اند و لباس یکی از آنان خونین است و ظاهرا یک چشم او نیز کور شده است.

طرفداران نظام‌الدین قیصاری، نماینده جنرال دوستم در فاریاب می‌گویند در عکس‌ها همراهان آقای قیصاری نشان داده شده که پس از دستگیری در قول اردو در میمنه، ابتدا دست‌های شان بسته شده و سپس شکنجه شده‌اند و در جریان شکنجه سه نفر مجروح شده و یک نفر هم کشته شده است.

نظام‌الدین قیصاری که فرمانده نیروهای مردمی ضد طالبان در فاریاب و نیز نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری بود، ده روز پیش در میمنه از سوی نیروهای ویژه دولتی بازداشت و به کابل منتقل شد.

ادعا شده شخصی که در یکی از این عکس‌ها لباس سبزرنگی بر تن دارد و لکه‌های خون در قسمت‌های سینه و شکمش نمایان است، رحمت‌الله نام دارد.

برادر او حفیظ الله در صحبت با بی‌بی‌سی سعی کرد از آنچه به برادرش گذشته است بگوید.

بی‌بی‌سی قادر به تائید مستقلانه آنچه که در روز دستگیری نظام‌الدین قیصاری در درون واحد نظامی ارتش در فاریاب رخ داده و عکس‌هایی ‌که از این رویداد پخش شده، نیست.

براساس اظهارات حفیظ‌الله، برادر او در قیصار یک کوره آجرپزی/خشت‌پزی را اداره می‌کرده و از مدتی به این طرف بیمار هم بوده است. برای مداوا به میمنه مرکز فاریاب رفته.

فرمانده نظام‌الدین قیصاری در میمنه منزلی دارد که شبیه یک قرارگاه نظامی است و شب‌ها کسانی هم که نتوانسته‌اند به روستای خود برگردند، مهمان این خانه می‌شوند، چون ولسوالی قیصار در فاصله ۶۴ کیلومتری میمنه واقع شده و راه‌های آن نیز از نظر امنیتی برای تردد شبانگاهی مساعد نیست.

حفیظ الله به بی‌بی‌سی گفت برادر او پیش از کشته شدن، در حالی که مقداری دوا هم در دست داشته به خانه فرمانده قیصاری رفته تا شب را آنجا بگذراند.

فرد کشته شده در سال‌های پیش عضو پلیس محلی بوده و از آن زمان میان او و آقای قیصاری روابط دوستانه‌ای وجود داشته است.

آقای قیصاری که در صدد رفتن به جلسه امنیتی بوده، از رحمت‌الله خواسته همراهش بیاید، او هم قبول کرده و نظام‌الدین قیصاری با ۲۷ نفر از همراهانش که به گفته یک منبع نزدیک به او تنها سه نفرشان غیرمسلح بوده‌اند، برای شرکت در یک “نشست امنیتی” به قول اردو، ارتش در نزدیکی فرودگاه میمنه رفتند.

سید قدرت‌الله از متنفذان ولسوالی قیصار به بی‌بی‌سی گفت با یکی از زخمی‌هایی‌که هنوز زیر نظر نیروهای دولتی است و آزاد نشده صحبت کرده و جریان دستگیری نظام‌الدین قیصاری را از او پرسیده است.

او از زبان فردی که زخمی شده و نمی‌خواهد به دلایل امنیتی اسمی ازش برده شود، نقل کرد که گفته است: “ما سوار بر دو نفربر پلیس بودیم، از دروازه اول امنیتی گذشتیم در دروازه دوم از ما خواسته شد که سلاح‌های خود را به زمین بگذاریم، خودرویی که آقای قیصاری سوار آن بود از سومین و آخرین دروازه امنیتی هم گذشت اما، ما خود را در محاصره نیروهای ویژه ارتش یافتیم. هر نفر ما را ده سرباز ارتش محاصره کرده بودند، دست‌های همه را بستند و در همان لحظه اول چندین گلوله به بطن و و پای من و دو سه نفر دیگر شلیک کردند، رحمت الله در اثر خونریزی فوت کرد.”

حفیظ الله که از سرنوشت برادر خود اطلاعی نداشته، چند روزی در جستجوی او به هرجایی که می‌توانسته رفته است. “به قول اردو رفتم که شاید آنجا باشد نزدیک بود نگهبانان مرا به گلوله بزنند. بعد رفتم بیمارستان شهر در آنجا به من گفته شد که یک جنازه رسیده اما هویتش مشخص نیست.”

برادر رحمت‌الله در ادامه گفت که رفته و جنازه را دیده اما هیچ اثری که نشان دهد جنازه برادر اوست، به نظرش نرسیده است. “رویش قابل تشخیص و شناختن نبود، اول نشناختم اما بعد فهمیدم که برادرم را دولت به چنین شکلی کشته است.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟